Ärtyneen suolen oireyhtymä muutti perheen ruokavalion – hyviä reseptejä oli vaikeaa löytää, joten äidin ja tyttären ideasta syntyi herkkävatsaisille sopiva keittokirja

Ruokareseptien muuttaminen erikoisruokavaliolle sopivaksi on suhteellisen helppoa, koska erilaisia tuotteita on nykyään niin paljon, kertoo Herkkävatsaisen keittokirjan kirjottajiin kuuluva kotitalousopettaja Elina Ovaskainen.

ärtyvän suolen oireyhtymä
Ruokavinkkejä ärtyneelle vatsalle
Ruokavinkkejä ärtyneelle vatsalle

Suomessa noin 500 000 ihmistä kärsii ärtyneen suolen oireyhtymästä, joka voi laittaa koko ruokavalion uusiksi. Näin kävi esimerkiksi Kinnarin perheessä, kun Siiri Kinnarilla todettiin ärtyneen suolen oireyhtymä.

Perheessä ryhdyttiin kokkaamaan FODMAP-ruokavalion mukaisesti. Kyseisessä ruokavaliossa suositaan ja vältetään tietynlaisia hiilihydraatteja.

– Erilaisia ruoka-aineita joutuu karsimaan tosi paljon, ja tiettyjä juttuja sitten taas suositaan. Emme yksinkertaisesti osanneet enää tehdä sellaista arkiruokaa, että se olisi maistunut, kertoo perheen äiti Minna Kinnari.

Aamu-tv:ssä vierailleet Siiri ja Minna Kinnari kertovat saaneensa idean lomamatkalla viime jouluna: FODMAP-ruokavaliota noudattaville ei löytynyt juurikaan hyviä reseptejä, joten he päättivät kirjoittaa herkkävatsaisille sopivan keittokirjan.

Herkkävatsaisen keittokirja syntyi yhteistyössä kotitalousopettaja Elina Ovaskaisen kanssa.

Myös Aamu-tv:ssä vieraillut Ovaskainen kertoo elintarvikkeiden tuoteselosteita selatessa eteen tulleen yllätyksiä. Hänen mukaansa esimerkiksi gluteenittomat korppujauhot sisältävät omenakuitua, kun FODMAP-ruokavaliossa suositellaan välttämään omenaa.

– Luulin, että tiedän aika paljon tuoteselosteista, mutta se on todella yllättävä maailma, kun niitä oikeasti joutuu katsomaan, Ovaskainen sanoo.

Siiri Kinnari
Siiri Kinnarilla diagnosoitu ärtyneen suolen oireyhtymä muutti koko perheen ruokavaliota. Tilanne poiki idean herkkävatsaisten keittokirjasta.Yle

Helppoja raaka-aineita, joita löytyy lähikaupasta

Minna Kinnari kertoo kaupassakäynnin olleen alussa vaikeaa ja ahdistavaa, kun vanhat ruokatottumukset täytyi heittää romukoppaan ja kaikkien tuotteiden tuoteselosteet täytyi käydä tarkasti läpi.

– Meitä on perheessä neljä ja syömme kaikki samaa ruokaa. Arjessa ei voi tehdä hirveän monia erilaisia ruokia, siksi tämä projekti on ollut hyvä ja opettavainen, Minna Kinnari kertoo.

Kaupassakäynti on kuitenkin helpottanut kirjan teon ja tiedon karttumisen myötä. Keittokirjaan onkin kerätty Siiri Kinnarin mukaan nimenomaan arkiruokia, kuten broileri-, kala- ja kasvisruokia, sekä leipiä ja jälkiruokia.

– Pyrimme siihen, että siellä on aika vähän raaka-aineita, ettei tehdä reseptejä monimutkaisiksi.

Kinnarin mukaan he ovat myös valinneet kirjaan raaka-aineita, joita löytyy lähikaupoista.

Ovaskaisen mielestä ruokareseptien muuttaminen FODMAP-ruokavaliolle sopivaksi on nykyaikana helppoa, koska erilaisia tuotteita on niin paljon.

– Esimerkiksi gluteiinittomia pastatuotteita on ihan hirvittävä määrä. Kun huomasi, että mitkä arkiruuat meillä ovat vuosittain listojen kärjessä, kuten makaronilaatikko, lihapullat ja pitsat, on niiden muuttaminen [FODMAP-ruokavalioon sopivaksi] mielikuvituksen käyttämistä ja kokeilemista.

Ovaskainen kertoo opetelleensa myös itse kirjaprojektin aikana uuden tavan käyttää sipulia ruuanvalmistuksessa. FODMAP-ruokavaliossa suositellaan välttämään kaikkia sipuleita lukuun ottamatta kevätsipulia.

– Sipuli on sellainen perusraaka-aine, jota käyttää helposti ruuanvalmistuksessa. Nyt puolen vuoden aikana sipulin käyttö on jäänyt, mutta sitten kevätsipulilla ruuanvalmistuksen loppuvaiheessa saa samanlaista makua ruokaan.

Lue lisää:

Siiri Kinnari kehitti äitinsä kanssa vatsaystävällisiä ruokia – uudet reseptit palauttivat syömisen ilon

Ilmavaivoja, turvonnut vatsa ja mahakipuja – auttaako ruokavalion FODMAP-siivous?

Istutko paljon? Istuminen voi olla yksi syyllinen mahan turpoamiseen – Näin vältät pallomahan