Kokous kylmässä saunassa tai laiska hetki kesken päivän – nämä keinot voivat lisätä luovuutta töissä

Avokonttorin hälinä ja digitaaliset ärsykkeet ovat omiaan rasittamaan työntekijöitä ja häiritsemään keskittymistä. Lepo ja liikkuminen tekevät aivoille hyvää, joten niistä pitäisi huolehtia myös töissä.

työelämä
Näin vähennät työn kuormittavuutta
Näin vähennät työn kuormittavuutta

Syksy voi tuoda mukanaan rankkoja työrupeamia. Aivotutkija Katri Saarikivi Helsingin yliopistosta ja huonekaluvalmistaja Martelan työympäristöasiantuntija Sofia Jakas vierailivat Ylen aamu-tv:ssä kertomassa, miten työn aiheuttamaa kuormitusta voi välttää.

Kävi ilmi, ettei aina edes kannata tehdä niin.

– Kaikki kuormitus ei välttämättä ole huono juttu. Aivot yleensä tykkäävät siitä, että niitä käyttää, joten liian vähäinen kuormitus voi myös olla stressaavaa, Saarikivi sanoo.

Häiriöitä aiheuttavat avokonttori ja oma mieli

Taustahäly ja keskeytykset voivat tehdä avokonttorista levottoman työympäristön. Jakas korostaa, että toimivalla työpaikalla on eri tarkoituksiin omistettuja alueita: yhteisen työpöydän äärestä pitää päästä muualle puhumaan puhelimessa tai keskittymään.

Työn sujuvuuteen ja aivojen hyvinvointiin tähtäävää tilojen suunnittelua kutsutaan kognitiiviseksi ergonomiaksi. Se tarkoittaa työympäristön sosiaalisten, fyysisten ja digitaalisten ulottuvuuksien huomiointia.

Nykyään erityisesti jälkimmäisissä on monenlaisia tekijöitä, jotka haastavat keskittymiskykyä.

– Monet sovellukset suunnitellaan niin, että ne häiritsevät ja vievät huomion puoleensa. Ihmiset häiritsevät usein myös itse itseään. Pidetään montaa välilehteä auki ja tarkkaavaisuus siirtyy helposti tehtävästä johonkin muuhun, Saarikivi sanoo.

Mikä auttaisi hektiseen työarkeen? Saarikiven mukaan ihmisten pitäisi keksittyä yhteen asiaan kerrallaan. Vaikka moniajo houkuttaisi, aivot eivät siihen pysty.

– Jos yrittää hoitaa montaa tehtävää samaan aikaan, oikeastaan vaan vaihtaa tarkkaavaisuuden kohdetta jatkuvasti. Se hidastaa etenemistä.

Kekseliäitä tiloja ei aina käytetä

Joillekin työpaikoille on rakennettu mitä mielikuvituksellisempia tiloja luovan ajattelun tehostajiksi. Jakas kertoo saunaneuvotteluhuoneista, joissa on kiuas ja muita saunavarusteita.

Huonetta ei kuitenkaan lämmitetä, kiukaan ympärillä istutaan vain kokoustamassa. Erikoisten sisustusratkaisujen taustalla on tarve löytää uudenlaisia ajattelutapoja.

Pelastustyöntekijät nukkuvat tauolla Dresdenissä.
Työpäivän keskelle tarvittaisiin joutilaita hetkiä, jolloin ei tarvitse keskittyä erityisesti mihinkään, sanoo aivotutkija Katri Saarikivi.Ralf Hirschberger / EPA

– Elämme jatkuvassa murroksessa. Ihmisten pitää osata muuttua, ja silloin myös työtilojen täytyy muuttua, Jakas sanoo.

Työpaikan puitteiden ja yrityskulttuurin tulisi sopia yhteen, muuten voi käydä niin, että luovaa ajattelua varten rakennetut tilat jäävät tyhjilleen. Saarikivi kertoo kuulleensa konttorista, jonka päiväunihuonetta kukaan ei uskaltanut käyttää.

– Ajateltiin, että tämä on nyt joku ansa, jolla selvitetään, kuka työyhteisössä laiskottelee!

Silmien tai ainakin mielen lepuuttaminen kesken päivän olisi kuitenkin tärkeää.

Mitä itse voi tehdä?

Saarikiven mukaan aivot kaipaavat monenlaista lepoa. Uni on tärkeää oppimiselle ja tiedon perkaamiselle, mutta sen lisäksi tarvittaisiin laiskoja, joutilaita hetkiä, jolloin ei tarvitse keskittyä erityisesti mihinkään. Sellaisille voi olla vaikea raivata aikaa kesken työpäivän.

Liikunta on toinen niksi ajattelun virkistämiseen. Kuntoilu tekee hyvää aivojen terveydelle, mutta kesken työpäivän ei tarvitse lähteä hikilenkille. Päättelyä avittaa kaikenlainen liikkuminen, vaikkapa rauhallinen kävely.

– Liikuntaa voi lisätä happihyppelyillä, seisomalla kokouksissa ja haastamalla työkaverit luopumaan hissistä, Jakas vinkkaa.

Istumatyössä asentoa pitäisi vaihtaa noin 20 minuutin välein. Se onnistuu esimerkiksi vaihtamalla tuolia tai nousemalla välillä seisomaan.

– Sähkösäätöinen pöytä ei itsessään ole avain onneen, sen ääressä pitää myös seistä!

Lue myös:

Ensimmäisen työvuoden tappotahti pakotti 27-vuotiaan Tiinan vaihtamaan alaa – nuorten naisten sairauspoissaolot lisääntyneet

Työlounas on huono ajatus – rento ruokatauko ja ilta ilman töitä vähentää uupumusta

Stressillä on myönteinen puoli: Eustressi auttaa jaksamaan, ja sitä voi houkutella esiin

Eräänä päivänä biokemistit päättivät loikata pakkausbisnekseen ja pelastaa maailman muovilta: "Innovointi ei ole mitään mukavaa rupattelua"

Kahden lapsen äiti koki työuupumuksen – unelmatyö löytyi e-urheilusta