16-vuotias Sakari Päivinen ajelee autolla päivittäin – ajokorttilain uudistus moninkertaisti opetuslupahakemusten määrän

Opetuslupahakemusten määrä yllätti virkamiehet. Opetuspolkimet loppuivat maahantuojalta kesken.

ajo-opetus
Sakari Päivinen auton ratissa.
16-vuotias Sakari Päivinen aloitti ajoharjoittelun heti heinäkuun alussa, ja ajotunteja on takana jo kymmeniä.Heikki Haapalainen / Yle

Kontiolahtelainen Sakari Päivinen aloitti ajoharjoittelun 16-vuotiaana heti heinäkuussa, kun ajokorttilaki uudistui. Opettajana toimii isä Matti Päivinen. Kimmokkeen ajo-opettelun aloittamiseen antoi 16-vuotiaan kiinnostus moottoriajoneuvoja kohtaan.

Kertaakaan ei ole tosissaan tarvinnut painaa jarrua.

Matti Päivinen

– Olin ajanut aiemmin peltoautolla ja jo vuoden verran traktorimönkijällä liikenteen seassa, joten tämä tuntui omalta jutulta, Sakari Päivinen toteaa.

Isä ja poika ovat ajelleet Pohjois-Karjalan teitä nyt puolisentoista kuukautta, ja vaikka alussa hieman jännitti, ajo on nyt jo varman oloista.

– Kyllä ensimmäisillä kerroilla vähän hirvitti lähteä 16-vuotiaan kyydissä liikenteen sekaan, mutta Sakari osoittautui pian varsin maltillikseksi kuljettajaksi. Kertaakaan ei ole tosissaan tarvinnut painaa jarrua, Matti Päivinen hymyilee.

Naurettavan helppoa

Henkilöauton opetusluvan voimassaoloaika piteni uudistuksen myötä kolmeen vuoteen, ja rattiin saa nyt lähteä jo 16-vuotiaana aiemman 17:n sijaan. Opetuslupaopettajan teoriakoe poistui lakiuudistuksessa, minkä lisäksi opetuspoljinta ei tarvitse enää muutoskatsastaa.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan uudistuksilla pyrittiin lähtökohtaisesti jouhevoittamaan opetuksen aloittamista ja laskemaan kustannuksia sähköistämällä palveluita.

– Kyllä tämä prosessi oli naurettavan helppo, Matti Päivinen toteaa.

– Ei tarvinnut kuin tehdä lupahakemus ja viedä se Ajovarman toimistoon, ja kahden viikon päästä tuli ajolupa postissa.

Henna Antila
Trafin asiantuntija Henna Antila uskoo, että opetuslupien suosio jatkuu tulevaisuudessakin.Trafi

Opettajan teoriakokeesta luovuttiin

Lakiuudistuksen jälkeen kiinnostus opetuslupaopetusta kohtaan tuli virkamiehillekin yllätyksenä.

– Opetuslupahakemusten määrä on merkittävästi lisääntynyt heinäkuun alun jälkeen, jolloin tuo ajokorttiuudistus tuli voimaan. Suosio on yllättänyt meidät täysin, kertoo Trafin asiantuntija Henna Antila.

Tänä vuonna hakemuksia on tullut elokuun puoliväliin mennessä yhteensä 17 053, joista yli 10 000 heinäkuun alun jälkeen.

Antila arvelee suuren suosion johtuvan juuri lupakäytäntöihin tulleista helpotuksista.

Opetuslupa voidaan yhdistää autokouluharjoittelun tueksi, eikä enää tarvitse valita autokoulun ja opetuslupien välillä.

Henna Antila, Trafi

– Varmasti hakijoita kiinnostaa, että opetusluvan voi nykyään saada ilman sitä teoriakokeen suorittamista, ja sitten kun sitä auton opetuspoljintakaan ei tarvitse enää muutoskatsastaa, niin se on sen verran helpompi prosessi, että siihen useampi ryhtyy.

Antila uskoo, että opetuslupien suosio säilyy tulevaisuudessakin, sillä uudet käytänteet mahdollistavat yhä yksilöllisemmän ajo-opettelun suunnittelun.

– Opetuslupa voidaan yhdistää autokouluharjoittelun tueksi, eikä enää tarvitse valita autokoulun ja opetuslupien välillä. Tämä mahdollistaa esimerkiksi entistä pidemmän ajoharjoittelun.

Jarrupolkimien kysyntä yllätti maahantuojan

Opetuslupakäyttöön tarkoitettuja jarrupolkimia maahantuova Koivunen Oy on ollut lakiuudistuksen jälkeen ihmeissään, sillä samaan tahtiin opetuslupien määrän kanssa on kasvanut myös polkimien tarve.

– Myynti on räjähtänyt ihan käsiin, kertoo tuotepäällikkö Aki Autio.

– Kyllä tämä opetuslupa-asia yllätti meidätkin täysin. Jonot noihin polkimiin ovat jo lokakuulle asti. Viikoittain niitä tulee, mutta kaikki lähtevät heti asiakkaille.

Aution mukaan tilanne on täysin poikkeuksellinen.

Jonot noihin polkimiin ovat jo lokakuulle asti.

Aki Autio, Koivunen Oy

Suomi on ainoa maa, jossa opetuslupaopetuksessa on poljinpakko. Lakiuudistuksen valmisteluvaiheessa väläyteltiin, että poljinpakko poistettaisiin, mutta toisin kävi.

– Jos lupia on myönnetty kuutisen tuhatta, niin siitä voi melkein laskea, kuinka paljon polkimia meidän pitäisi pystyä nyt toimittamaan, Autio sanoo.

Se, rauhoittuuko tilanne ensimmäisten kuukausien jälkeen, jää nähtäväksi. Polkimen tarpeessa olevia Autio kehottaa pitämään silmällä käytettyjen polkimien myyntiä.

– Jonkin verran niitä olen nähnyt käytettynä pyörivän myynnissä.

Matti Päivinen ja poikansa Sakari autossa.
Timo (vas.) ja Sakari Päivisen yhteistyö on sujunut mallikkaasti, eikä opetuspolkimeenkaan ole vielä tarvinnut turvautua.Heikki Haapalainen / Yle

Isän ja pojan yhteinen työmaa

Sakari Päivinen on tyytyväinen opetuslupaharjoitteluun ja uskoo, että vajaassa kahdessa vuodessa ehtii rauhassa oppia tarvittavat taidot liikenteeseen.

– Kyllä minä vapaaehtoisesti tarjoudun kuskaamaan perhettä milloin minnekin; siskoa sählytreeneihin, äitiä kauppaan ja isää milloin minnekin. Siinähän sitä oppii, Päivinen nauraa.

– Mutta olemme me saaneet hyviä ajotunteja tehtyä. Olemme tehneet harjoitteita ja kerranneet, mitä auton käsittelyssä on hyvä ottaa huomioon.

Isä-Päivinen pelkää, että aika voi parin vuoden jälkeen alkaa käydä jo pitkäksikin pelkääjänpaikalla.

– Sakari on ajanut aika paljon jo aiemmin, ja ajaminen sujuu jo nyt aika hyvin, joten voi olla, että tulee vielä vaikeuksia keksiä uusia asioita opetettavaksi.

Onneksi erimielisyyksiltä on ainakin tähän saakka vältytty, ja isän ja pojan yhteinen opinahjo on pysynyt rauhallisena.

– Kotiasiat pitää jättää tältä työmaalta ulos, miehet tuumivat.

Matti ja Sakari Päivinen auton äärellä.
Heikki Haapalainen / Yle