Pintarakenteen vauriot laskevat Tornionjoen sillan kuntoluokitusta – "Korjaustyö tulee maksamaan pyöreästi miljoonan"

Tornionjoen ylittävä silta on vilkkaasti liikennöidyllä valtaväylällä, joten korjaaminen on liikenteellisesti hankalaa. Lisäksi se on kallista.

sillat
Tornion silta.
Antti Ullakko / Yle

Tornionjoen ylittävä niin sanottu uusi silta on luokiteltu erittäin huonokuntoiseksi sillankannen pintavaurioiden vuoksi. Ylen laatiman kartan mukaan Lapissa erittäin huonokuntoinen siltä löytyy ainostaan Torniosta.

Lapin ELY-keskuksen siltainsinööri Jaakko Myllylä kertoo, että esimerkiksi vuotava vesieriste heikentää sillan kuntoa vuosien saatossa kun betonirakenteisiin pääsevä vesi aiheuttaa rapautumista.

– Se on iso silta, joten niitä vauriokirjauksia on paljon. Sen kantavissa rakenteissa ei ole mitään sellaisia vaurioita, että sen kantavuus heikkenisi, Myllylä vakuuttaa.

Tornion silta.
Antti Ullakko / Yle

ELY hakee erillisrahoitusta

Hänen mukaansa vilkkaasti liikennöidyn sillan korjaaminen on vaativa ja kallis urakka, eivätkä ELY-keskuksen omat perustienpitorahat riitä sen toteuttamiseen.

– Meillä on tarkoitus aloittaa suunnittelu parin vuoden sisällä. Korjaustyö tulee maksamaan pyöreästi miljoona euroa, joten tarvitaan erillisrahoitusta, Myllylä sanoo.

Vertailun vuoksi voi mainita, että Lapin ELY korjaa tänä vuonna siltoja yhteensä 2,6 miljoonalla eurolla. Liikennevirastossa ymmärretään sillan kunnostuksen tärkeys, mutta lupausta rahoituksesta ei voida antaa.

– Kyse on siitä, mitkä hankkeet ovat valtakunnallisestikin merkittävimpiä. Se, että rahoitusta ei jollekin hankkeelle myönnetä esimerkiksi ensi vuodelle ei tarkoita sitä, että sitä ei toteutettaisi ollenkaan, luonnehtii yksikön päällikkö Minna Torkkeli Liikennevirastosta.

Se, mitkä hankkeet lopulta saavat rahaa, päätetään myöhemmin budjetin yhteydessä.

Siltainsinööri Jaakko Mäntylän mukaan Tornionjoen sillan korjaaminen on tärkeä hanke, mutta ei Lapissakaan kiireellisimpiä.

– No ei se nyt ihan muutaman vuoden päässä ole, että kyllä se vielä ihan hyvin kestää viidestä kymmeneen vuotta. Mutta sanotaan, että sinä aikana se pitäisi peruskorjata koko silta, Mäntylä sanoo.