Autotehtaan uuden, saksalaisen toimitusjohtajan mukaan Uudestakaupungista on tehtävä houkuttelevampi asuinpaikka työntekijöille: "Tarvitsemme ammattilaisia myös muualta kuin Suomesta"

Uusi toimitusjohtaja vakuuttaa, että Uudenkaupungin tehdas on jatkossakin Valmet Automotiven sydän, vaikka yhtiön onkin tarkoitus kasvaa Keski-Euroopassa.

Valmet Automotive
Olaf Bongwald
Olaf Bongwald on työskennellyt Valmet Automotiven toimitusjohtajana heinäkuun puolivälistä lähtien.Paula Collin / Yle

UusikaupunkiValmet Automotiven tehtaalla Uudessakaupungissa on taas alkamassa vilkas syksy. Heinäkuun puolivälissä työnsä aloittanut uusi toimitusjohtaja Olaf Bongwald seuraa toimintaa hyvillään.

– Olen hyvin tyytyväinen siihen, mitä olen tähän asti nähnyt. Kesän aikana olemme tehneet tehtaassa kunnostuksia ja lisänneet kapasiteettia, ja kaikki on mennyt hyvin, hän kertoo.

Olaf Bongwald siirtyi Valmet Automotiven toimitusjohtajan tehtävään American Axle -yhtiöstä, jossa hän johti Euroopan toimintoja. Edellinen toimitusjohtaja Ilpo Korhonen sai potkut tammikuussa. Taustalla oli viime vuoden tulos, joka jäi pettymykseksi.

Olaf Bongwald vakuuttaa, että nyt on hyvä tilanne.

– Heikko tulos liittyi lanseerauksiin. Uuden auton lanseeraus on aina monimutkainen asia, jossa voidaan tehdä asioita väärin. Nyt olemme hyvässä vauhdissa, ja tulemme näkemään tänä vuonna paljon paremman tuloksen kuin viime vuonna.

Joustavaa ja muuntautumiskykyistä autonvalmistusta

Hyvässä vauhdissa tehdas onkin. Viime vuonna autoja lähti Uudestakaupungista maailmalle ennätysmäärä, 90 000, ja tänä vuonna ylletään vieläkin suurempaan lukuun. Mercedes-Benzin uuden, neljännen sukupolven A-sarjan autojen tuotanto aloitettiin heinäkuun puolivälissä, ja tehtaalla valmistetaan myös GLC-katumaasturia.

Tuore toimitusjohtaja Olaf Bongwald uskoo, että yhteistyö Mercedes-Benzin kanssa jatkuu vielä pitkään.

– Ei ole syytä ajatella, että yhteistyö loppuisi nopeasti. Jos näin kuitenkin käy, meillä on muitakin mahdollisuuksia, Bongwald sanoo.

Meidän täytyy olla varpaillaan, jotta pystymme reagoimaan siihen, mitä on tapahtumassa.

Olaf Bongwald

Hän suhtautuu Uudenkaupungin autotehtaan tulevaisuuteen muutoinkin positiivisesti.

Autoteollisuudessa eletään kovavauhtista muutosta. Hybridit lisääntyvät koko ajan, tulossa on autonomisia autoja ja sähköautot valtaavat alaa, tosin laajemmassa mittakaavassa vasta 20–30 vuoden kuluttua, arvelee Bongwald. Hän kuvaa autoteollisuudessa käynnissä olevaa muutosta suurimmaksi, mitä on koskaan nähty.

– Meidän täytyy olla varpaillaan, jotta pystymme reagoimaan siihen, mitä on tapahtumassa. Olemme kuitenkin autovalmistajille hyvä yhteistyökumppani, sillä meidän on mahdollista tehdä joustavasti monenlaista, Bongwald sanoo.

Autonrakennusta Uudenkaupungin autotehtaalla
Uudenkaupungin autotehtaalle on rekrytoitu lyhyessä ajassa paljon työntekijöitä. Vielä löytyy riittävästi työvoimaa, sanoo toimitusjohtaja Olaf Bongwald.Paula Collin / Yle

Olaf Bongwald seuraa myös Yhdysvaltain tapahtumia, mutta ei ole niistä erityisen huolissaan. Aikaisemmin tänä vuonna presidentti Donald Trump uhkasi nostavansa eurooppalaisten autojen tullimaksuja, mutta pyörsi puheensa nopeasti.

– Menettäisin yöuneni, jos miettisin kaikkea, mitä hän sanoo. Uskon, että poliitikot pääsevät asioissa hyviin ratkaisuihin. Jos jotain tapahtuu, niin meidän täytyy toki reagoida, Bongwald sanoo.

Sydän Uudessakaupungissa

Olaf Bongwaldin toimipaikkana on Saksan eteläosassa sijaitseva Bad Friedrichshall. Tämä mahdollistaa tiiviin yhteydenpidon tärkeimpiin asiakkaisiin ja aktiivisen osallistumisen liiketoiminnan kehittämiseen Keski-Euroopassa

Valmet Automotiven tarkoituksena onkin kasvaa Keski-Euroopassa ja laajentaa toimintaansa sähköisten ajoneuvojen voimalinjojen ja akkujärjestelmien suunnitteluun ja toimitukseen

Uudenkaupungin autotehdasta ei olla silti unohtamassa, vakuuttaa Bongwald.

Emme aio muuttaa suomalaista sydäntä vain koska toimitusjohtaja on nyt saksalainen.

Olaf Bongwald

– Tämä on Valmet Automotiven sydän. Emme aio muuttaa suomalaista sydäntä vain, koska toimitusjohtaja on nyt saksalainen. Voimme kuitenkin laajentaa toimintaamme muihin maihin, joissa autoteollisuudessa tapahtuu enemmän. Tällä haluamme vakauttaa koko yrityksen tilannetta entisestään.

Valmet Automotivella työskentelee tällä hetkellä noin 6 000 henkilöä, heistä noin 4 500 Uudenkaupungin autotehtaalla. Työntekijöitä on rekrytoitu lyhyessä ajassa valtavat määrät, ja tänäkin vuonna palkataan kaikkiaan tuhat työntekijää.

Autonrakennusta Uudenkaupungin autotehtaalla
Paula Collin / Yle

Työntekijöitä saadaan riittävästi, ainakin toistaiseksi, mutta pitkällä tähtäimellä apua tarvitaan kaupungilta ja koko alueelta.

Bongwaldin mukaan seutua pitää saada houkuttelevammaksi, jotta työntekijät saadaan asumaan alueelle. Tarvitaan muun muassa edullisia asuntoja ja mahdollisuuksia vapaa-ajan viettoon.

– Tarvitsemme ammattilaisia myös muualta kuin Suomesta, ja haluaisin, että ihmiset, jotka työskentelevät täällä, myös asuvat täällä. Jotta tämä toteutuu, pitää myös ympäristön olla hyvä asua. Uusikaupunki on ihana paikka, mutta verrattuna isoihin kaupunkeihin tällä on varaa kehittyä, Bongwald sanoo.