Länsimetro mullisti espoolaisten elämän, ja romahdutti samalla matkustajien tyytyväisyyden HSL:n palveluihin: Tuoreen asiakaskyselyn tulokset ovat onnettoman huonot

Espoolaisten tyytyväisyys HSL:n joukkoliikennepalveluihin laski noin 20 prosentilla viime vuodesta.

Helsingin seudun liikenne (HSL)
Metro asemalla.
Kari Ahotupa / Yle

Helsingin seudun liikenne (HSL) julkaisi ensimmäisen asiakastyytyväisyyskyselynsä (siirryt toiseen palveluun) länsimetron käyttöönoton jälkeen.

Pääkaupunkiseutulaisten tyytyväisyys erityisesti metroliikennettä kohtaan putosi kyselyn perusteella rajusti viime syksystä.

Keväällä metroon tyytyväisiä oli 75,4 prosenttia matkustajista, kun vuosi sitten syksyllä 90,6 prosenttia matkustajista ei löytänyt metroliikenteestä valitettavaa.

Erityisen suurta tyytymättömyys on ollut Espoossa. Espoolaisista 87,4 prosenttia oli tyytyväisiä Helsingin seudun liikenteen palveluihin vuosi sitten. Keväällä tyytyväisiä oli enää 65,8 prosenttia.

HSL:n hallituksen varapuheenjohtaja, espoolainen kaupunginvaltuutettu Sirpa Hertell (vihr.) pitää espoolaisten asiakastyytymättömyyden syynä paljon parjattua liityntäliikennettä.

– Toki itse metronkin kanssa on ollut ongelmia, kuten kuljettajapulaa ja aikataulujen pitämättömyyttä, mutta uskon kyseen olevan liityntäliikenteestä, joka on pidentänyt monien matka-aikoja merkittävästi, Hertell sanoo.

Toisaalta Espoon lipputulot ovat pysyneet samana, ja matkalippujen myynti koko Helsingin seudun liikenteen palveluissa on kasvanut. Se kielii siitä, että metron lähellä asuvat espoolaiset ovat tyytyväisiä ja metro on saanut uusia käyttäjiä.

– Muutos on sinänsä aika selkeä: metro houkuttelee lähellä asuvia, mutta liityntäliikenteen järjestämisessä emme ole onnistuneet.

Miksi sujuvan joukkoliikenteen järjestäminen Espooseen osoittautui niin vaikeaksi?

Hertellin mukaan länsimetron suunnitteluvaiheessa ei ole ollut selkeää tietoa siitä, miten liityntäliikenne loppujen lopuksi järjestetään.

– Ei ole ollut siinä vaiheessa ymmärrystä siitä, että bussien täytyy kierrellä monen mutkan ja mutkaisen reitin kautta ennen päätymistä asemille. Se ei voi olla tavoite.

HSL sai paljon palautetta etenkin keväällä

Huono palaute ei tullut Helsingin seudun liikenteelle yllätyksenä, kertoo Liikennetutkimusryhmän päällikkö Marko Vihervuori.

– Kyllähän me ollaan saatu paljon palautetta länsimetron avaamisen jälkeen monesta suunnasta. Oli odotettavissa, että siellä metron tyytyväisyys tulee putoamaan, ja niinhän siinä tapahtui, Vihervuori sanoo.

Vihervuoren mukaan iso osa palautteesta tuli, kun Espoon liityntäliikenne käynnistyi tämän vuoden alussa.

– Varsinkin kevätpuolella palautetta tuli paljon.

Vihervuoren mukaan metron kokonaisuustyytyväisyyden lasku on aivan selkeää.

Espoon valtuusto yksimielisenä: tilanne kohtuuton

Hertellin mukaan Espoon valtuustossa ollaan yksimielisiä siitä, että tilanne on liityntäliikenteen osalta kohtuuton ja ratkaisuja pitäisi tehdä.

– Yksimielisyyttä tarvitaan myös päätöksenteossa, kun mietitään kuinka paljon tähän laitetaan rahaa. Tietysti tarvitaan myös yhteistä näkemystä siitä, miten tilannetta lähdetään parantamaan, Hertell sanoo.

Hertellin mukaan ratkaisuehdotuksina ovat olleet suorat bussilinjat, kuten Länsiväylän puolella on. Toisena vaihtoehtona on nopeuttaa liityntäbussien reittejä niin, että ne ajaisivat moottoritietä pitkin Matinkylään.

Ensi maanantaina järjestetään HSL:n konsernijaoston kokous, jossa annetaan lausunto ensi vuoden talousarviosta. Espoon täytyy kokouksessa ottaa kantaa siihen, halutaanko liityntäliikenteen nopeuttamista tukea taloudellisesti.

Kustannukset eivät kohdistu vain Espooseen. Hertell arvioi, että Espoo maksaisi uudistuksista noin 60 prosenttia ja noin 40 prosenttia jäisi muiden HSL-kaupunkien kustannettavaksi.

Hertellin mukaan muut HSL-kuntayhtymän muut kaupungit eivät ole lisäkustannuksista järin innoissaan.

Asiasta kertoi aiemmin tänään myös Iltalehti (siirryt toiseen palveluun).

Kello 17.56 juttuun lisätty HSL:n Marko Vihervuoren kommentit.