Pian voit pukea Rovaniemen päällesi – Rovaniemi Clothingin joukkorahoituskampanja onnistui yli odotusten

Rovaniemi Clothing-joukkorahoituskampanja ylitti tavoitteensa muutamassa päivässä ja vaatemallisto toteutetaan ennen joulua.

joukkorahoitus
Vaatemallistoon kuuluu college, bombertakki, pitkä jakku ja mekko. Sonja Kuuselan yllä oleva taskullinen mekko on malliston prototyyppi.
Sonja Kuuselan yllä oleva taskullinen mekko on malliston prototyyppi.Maija-Liisa Juntti / Yle

Lyska, rautatiesilta, Lappia-talo ja kirkko. Tekstiilisuunnittelija Karoliina Erkinjuntin kuosissa vilahtelevat rovaniemeläisille tutut paikat.

Erkinjuntti suunnitteli kuvion alunperin Cafe Bar 21:n terassin seinään ja vaatteiksi kuosi jalostui Sonja Kuuselan käsissä.

Kuusela pyörittää yhdessä äitinsä kanssa lastenvaatteiden kaavoitukseen ja ompeluun erikoistunutta HioP-vaatemerkkiä.

– Meiltä on paljon toivottu aikuisten vaatteita ja kun näin Karoliinan kuosin, ajattelin, että tässä tämä nyt on ja laitoin heti Karoliinalle viestiä, Kuusela kertoo yhteistyön alkumetreistä.

Mesenaatti-palveluun avatun joukkorahoituskampanjan tavoitteena oli kerätä neljässä viikossa 5000 euroa. Tavoite täyttyi vain muutamassa päivässä ja maanantaina alkaneen kampanjan potti oli torstaina jo 7350 euroa.

Sonja Kuusela (vas.) teki Karoliina Erkinjuntin suunnittelemasta kuosista vaatemalliston.
Sonja Kuusela (vas.) teki Karoliina Erkinjuntin suunnittelemasta kuosista vaatemalliston. Rovaniemi-aiheisesta kuosista lötyy myös taustalla näkyvä Lappia-talo.Maija-Liisa Juntti / Yle

Rovaniemi-vaatemalliston suosio yllätti naiset täysin.

– Olemme todella yllättyneitä tästä vastaanotosta, että kuinka huikean nopeasti rovaniemeläiset ottivat tämän jutun omakseen, Sonja Kuusela kertoo.

Kotiseudusta kertova tuote vetoaa

Rovaniemi Clothingin Facebook-sivu avattiin viikkoa ennen joukkorahoituskampanjan alkua ja se sai hetkessä paljon seuraajia.

Suunnittelijakaksikko uskoo, että suosion taustalla on kotiseuturakkaus, me-henki ja yhdessä jaetut muistot.

Tämän hetken trendi on, että osataan olla ylpeitä omasta kotiseudusta.

Karoliina Erkinjuntti, tekstiilisuunnittelija

– Palaute, mitä olen kuosista kuullut, niin se on sykähdyttänyt tosi monen ikäisiä. Se on varmaan sellainen tämän hetken trendi, että osataan olla ylpeitä omasta kotiseudusta. Kotiseutu on aika iso osa ihmisen identiteettiä, Erkinjuntti sanoo.

Kuuselan mukaan joukkorahoituskampanjaa tukeneet mesenaatit saavat valitsemansa tuotteen loka-marraskuun aikana ja neljän tuotteen vaatemallisto valmistuu myyntiin ennen joulua.

Rovaniemi-kuosista innostuneet kaupunkilaiset ovat ehtineet toivoa suunnittelijoilta jo uusiakin tuotteita, vaikka ensimmäinen mallisto on vasta valmistumassa.

– Kaikkea on toivottu pikkuhousuista lakanoihin ja kumppareista sisustustyynyihin, Kuusela nauraa.

Lyseon lukio, tuttavallisemmin Lyska on sekä Erkinjuntin että Kuuselan entinen opinahjo. Kaksikko kertoo, että moni kampanjan tukija on innostunut Rovaniemi-kuosista juuri siksi, että sieltä löytyy itselle tuttu ja rakas paikka.
Lyseonpuiston lukio, tuttavallisemmin Lyska on sekä Erkinjuntin että Kuuselan entinen opinahjo. Suunnittelijakaksikko kertoo, että moni kampanjan tukija on innostunut Rovaniemi-kuosista juuri siksi, että sieltä löytyy itselle tuttu ja rakas paikka.Maija-Liisa Juntti / Yle