Uusia taksilupia haettu jopa huvin vuoksi – osa kuljettajista kuitenkin vanhoja tuttuja, jotka ajavat nyt omiin nimiinsä

Suomeen on myönnetty yli 1 600 uutta taksiliikennelupaa puolentoista kuukauden aikana. Tällaista määrää uusia kuljettajia ei liikenteessä kuitenkaan näy.

taksiluvat (liikenneluvat)
Taksin valokyltti.
Kalle Mäkelä / Yle

Porin katukuvasta saa etsimällä etsiä uuden taksiluvan saaneita kuljettajia. Taksitolpalta Yle ei heitä useista yrityksistä huolimatta löytänyt. Ei, vaikka liikenteessä pitäisi olla kymmeniä uusia autoja.

Satakuntaan on myönnetty heinäkuun alun jälkeen yli 60 uutta taksiliikennelupaa. Yhteydenotto yrittäjiin paljastaa, miksi heitä on niin vaikea löytää.

– Hain lupaa ihan huvin vuoksi, yksi kertoo.

Toinen sanoo hakeneensa lupaa, koska se oli niin helppoa. Hän vielä pohtii, hyppääkö auton rattiin. Kolmas tietää jo nyt, että ei ainakaan seuraavaan viiteen vuoteen aio ajaa taksia. Ehkä sitten mieli muuttuu, kun eläkepäivät koittavat. Lupaa he halusivat kuitenkin hakea jo nyt, koska se oli niin yksinkertaista ja halpaa.

Lupaa varten yrittäjän pitää täyttää Trafin sivuilla hakemus ja maksaa noin sadan euron käsittelymaksu – ei muuta. Lupa on voimassa kymmenen vuotta. Vielä on aikaa pohtia, tuleeko luvalle käyttöä.

Kyräilyä ja epäilyjä

Jarmo Kylävainiolle luvan hakeminen oli erityisen helppoa. Hänellä oli ennestään jo tavaraliikennelupa, jonka pohjalta taksiliikenneluvan sai vain 50 eurolla. Pihassa pyöri myös yksi auto ylimääräisenä. Sillä on ikää lähes kaksikymmentä vuotta, mutta auto on omistajansa mukaan ehjä ja siisti, se riittää.

Kylävainio ei ehtinyt muilta töiltään hypätä taksin rattiin itse, joten hän hankki autolle kuljettajan. Kuljettajalta vaaditaan ammattiajolupa ja karttatuntemusta osoittavan kokeen suorittaminen.

Marja Kortell taksin ratissa
Marja Kortell alkoi ajaa taksia pitkän tauon jälkeen heinäkuussa. Hän on hankkinut ajolupansa jo 1990-luvulla ja ylläpitänyt sitä vuosien varrella.Tapio Termonen / Yle

Marja Kortell on aikoinaan ajanut taksia Porin alueella, joten luvat olivat kunnossa. Entistä renkiä ei kuitenkaan otettu avosylin vastaan vapautuneille taksimarkkinoille. Osa kuljettajista on arvostellut hänen kyyti-ilmoituksiaan julkisesti, osa kääntää katseensa pois hänet nähdessään.

Muun muassa tästä syystä Kortell ei ole viitsinyt mennä taksitolpalle päivystämään. Hän mainostaa netissä ja lähtee ajoon tilauksesta, suoraan kotoa.

Olen selkeästi punainen vaate, piikki lihassa.

Marja Kortell

Facebookissa Kortell on saanut paljon lokaa niskaansa, ja hänen ajolupansa on kyseenalaistettu.

– Jos Puskaradion keskusteluja katsoo, olen selkeästi punainen vaate, piikki lihassa. Voin kuitenkin vakuuttaa, että luvat ovat olleet kunnossa alusta alkaen. Poliisi ratsasikin minut jo toisena ajopäivänä, eikä mitään selvitettävää ollut.

Hinta sovittavissa

Virkavalta on kysellyt Marja Kortellilta sen jälkeenkin, onko hän saanut ajella rauhassa. Ja onhan hän. Kukaan ei ole tullut päin naamaa haukkumaan. Asiakkaat ovat jopa antaneet hyvää palautetta.

– Kyydissäni olleet ovat tilanneet toisenkin kerran. Hinta sovitaan jo ennen liikkeelle lähtöä, kortilla voi maksaa ja kuitin saa. Reilulla pelillä siis liikutaan.

Jos hinta ei miellytä, ottaa asiakas toisen pirssin.

Marja Kortell

Kortell ei osaa sanoa, onko hänen autonsa kyytiin hyppääminen halvempaa kuin perinteisellä taksilla kulkeminen. Se riippuu tilanteesta. Myös mittaritaksien kuljettajat voivat halutessaan sopia könttäsumman kyydille.

– Asiakas on käytännössä se, joka päättää. Hän voi kysyä, pääseekö sillä ja sillä summalla kotiin. Jos hinta ei miellytä, hän ottaa toisen pirssin, Kortell toteaa.

Nihkeä vastaanotto ymmärrettävää

Porin taksitolpalla kyytiä odottanut, kokenut taksiyrittäjä Reijo Kevvai myöntää, että kaikki eivät katso kilpailua hyvällä.

– Onhan se huono asia, jos kilpailijoita tulee tolpalle. En kuitenkaan näe esimerkiksi Kortellista isompaa uhkaa meille. Hän saa vapaasti pyöriä ja ottaa asiakkaita kyytiin, jos niitä riittää. Kilpailu on vapaa, hän toteaa.

Reijo Kevvai
Reijo Kevvai ei ilahdu kilpailusta, mutta toivottaa sen tervetulleeksi.Tapio Termonen / Yle

Kilpailijoiden nihkeä vastaanotto oli Marja Kortellin mukaan odotettavissa. Hän ymmärtää myös itseensä kohdistuvat, negatiiviset mietteet.

– Porin Aito Taksilta on lähtenyt pois Kela-kyytejä ja muuta. Viivan alle ei jää juuri muuta kuin hyvä jos voita. Aika kapoista tämä touhu on. Siksi ymmärrän näitäkin ajatuksia hyvin.

Satakunnan aluetaksi muutti markkinointinimensä ennen kilpailun aukeamista Aito Taksiksi. Nimenvaihdos kuvastaa aiemmin toiminnassa mukana olleiden taksiyrittäjien pyrkimystä erottua joukosta.

Rengeistä yrittäjiksi

Marja Kortellin tyyppisiä entisiä renkejä löytyy nyt myös uusista yrittäjistä. Jari Kalliokoskella ajovuosia ei ole edes jäänyt välistä. Hän on hoitanut koululaiskuljetukset Ulvilan–Kullaan alueella tähänkin asti – aiemmin renkinä, nyt yrittäjänä.

Aiempi työnantaja jäi alalta eläkkeelle, mutta Kalliokoski halusi vielä jatkaa töitä. Hän haki luvat, ja työ jatkui käytännössä entiseen tyyliin.

– Nyt vain pitää hoitaa laskutus itse. Ei tässä oikein mikään muu ole muuttunut.

Jari Kalliokoski taksin ratissa
Jari Kalliokoski hyppäsi rengin roolista yrittäjäksi.Tapio Termonen / Yle

Kalliokoskeakaan ei ole taksitolpilla näkynyt. Sinne lähteminen ei ole käynyt mielessäkään.

– Nämä kotikulmat riittävät minulle. En ole ajatellut lähteä tolpille kyytejä odottelemaan. Toki voin joskus suurten tapahtumien aikaan lähteä ruuhka-avuksi, jos on tarvetta, hän toteaa.

Vaikka kuljettajatilanne voi vaihdella eri puolilla Suomea, ei 1 600 uutta taksilupaa takaa asiakkaille vielä yltiöpäistä valinnanvapautta taksijonoissa. Harva on tähän päivään mennessä edes nähnyt uutta taksia liikenteessä.