Kuopion turmassa mukana myös hyvää onnea: pelastuslaitos ja sairaala ihan lähellä

Sairaalassa oli onnettomuushetkellä vuoronvaihto menossa ja paikalla oli tavallista enemmän hoitajia ja lääkäreitä.

Kuopion bussiturma
ilmakuva onnettomuuspaikasta
Google Earth / Yle

Kuopion bussiturman pelastustöissä oli sekä vaikeuttavia että helpottavia tekijöitä.

Junarata kulkee onnettomuuspaikalla jyrkkien kallioleikkausten välissä. Bussi oli suistunut sillalta radalle 7 – 10 metrin korkeudelta poikittain niin, että perä oli kuilun pohjalla, keula nojasi pystysuoraan kallioon ja bussin keskiosa oli ilmassa. Bussista oli särkynyt ikkunoita, mikä vaikeutti liikkumista.

Pelastusajoneuvoja onnettomuuspaikalla.
Timo Hartikainen / Lehtikuva

Pelastustöitä vaikeutti se, ettei loukkaantuneita saatu nostettua ylös suoraan onnettomuuskohdalta, vaan heidät jouduttiin kuljettamaan kokoamispaikalle noin sadan metrin päähän junarataa pitkin.

Onnettomuuspaikka oli vain noin 3 – 4 kilometrin päässä Kuopion pelastuslaitokselta ja Kuopion yliopistollisesta sairaalasta, mikä helpotti pelastusoperaatiota. Pelastuslaitokselta potilaita sairaalaan vieneet ambulanssit ehtivät vielä toiseen kertaan hakemaan pelastettavia onnettomuuspaikalta. Lääkintähelikopteri oli paikalla, mutta helikopterikuljetuksia ei vaadittu, koska kuljetusmatka sairaalaan oli lyhyt

Onnettomuuden sattuessa sairaalassa oli menossa vuoronvaihto, minkä vuoksi sekä lääkäri- että hoitajamiehitys oli tavallista suurempi. Käytössä oli siksi myös tavallista suurempi määrä leikkaussaleja.

Sairaalan johtaja Heikki Miettinen kertoo, että hoitoon tuotiin 3 vakavasti, 6 keskivaikeasti ja 10 lievästi loukkaantunutta henkilöä. Vain yksi loukkaantuneista oli niistä viidestä henkilöautosta, joihin bussi oli törmännyt ennen sillalta putoamista. Miettisen mukaan vaikeammin loukkaantuneilla oli monenlaisia putoamiseen liittyviä leikkaushoitoa vaativia vammoja.

Onnettomuuden tutkinta lähti käyntiin välittömästi

Onnettomuudessa kuoli neljä henkilöä. Kuolleiden ja loukkaantuneiden suuren määrän vuoksi onnettomuutta tutkitaan suuronnettomuutena.

– Onnettomuuteen liittyy linja-auto, ja siinä tuli näin monta kuolonuhria vieläpä niin, että heitä kuoli linja-auton sisällä. Se on verrattain harvinaista, perustelee onnettomuustutkintakeskus OTKES:in viestintäpäällikkö Sakari Lauriala tutkintapäätöstä.

Keskuksen tutkijat ovat jo aloittaneet paikkatutkinnan ja teknisen tutkinnan onnettomuuspaikalla, ja ne jatkuvat viikonlopun yli.

Varsinkin romuttunut linja-auto tutkitaan läpikotaisin, jotta mahdollisia syitä onnettomuuteen pystytään joko löytämään tai sulkemaan pois. Läpi käydään niin huoltohistoria kuin kilometritkin. Paikkatutkijat taas möyhivät koko onnettomuuspaikan läpi kuvaamalla, mittaamalla ja muuten dokumentoimalla.

Myöhemmin tutkinta jatkuu muun muassa onnettomuudessa mukana olleiden ja silminnäkijöiden kuulemisilla.

– Teemme perusteellisen, laaja-alaisen onnettomuustutkinnan, jossa käännetään kaikki kivet. Emme tutki vain teknisiä tietoja, vaan laajemmin sitä, mitkä syyt onnettomuuteen ovat johtaneet, Lauriala kertoo.

Yhteensä faktojen keräämiseen menee luultavasti useita viikkoja ja koko onnettomuustutkintaan 6 – 12 kuukautta.

Kuopion onnettomuus on tyypiltään harvinainen. Lähin OTKES:in Laurialalle mieleen tuleva vertailukohta onnettomuudelle tapahtui Heinolassa vuonna 1999. Silloin linja-auto ajoi T-risteyksessä kaiteen läpi penkerettä alas, ja neljä matkustajaa kuoli.

Lue myös:

Bussi syöksyi sillalta rautatielle Viitostiellä Kuopiossa, kyydissä eläkeläisiä, poliisi vahvistaa neljän kuolleen