Autojen hiilidioksidipäästöt lasketaan pian toisin kuin ennen: hinnat voivat muuttua ja toimitusajat venyä

Syyskuun alussa voimaan tuleva päästömittaustapa on teettänyt autoliikkeissä jo paljon töitä. Muutos vaikuttaa myös siihen, millaisia autoja markkinoille valmistetaan.

autovero
Tampereentien liikennettä.
Sasha Silvala / Yle

Syyskuun puolella autokaupan hinnastot näyttävät päästöarvojen osalta hyvin erilaisilta kuin vielä nyt.

Päivitettyihin versioihin merkitään auton kulutuksesta ja hiilidioksidipäästöistä sekä entinen NEDC-arvo että myös uusi WLTP-arvo. Lyhenteet kuvaavat EU-maiden käyttämiä testejä, joilla uusien autojen hiilidioksidipäästöjä arvioidaan.

Uusi mittaustapa antaa saastuttavuudesta keskimäärin 20–30 prosenttia korkeammat lukemat kuin entinen.

– Se on kuormittavampi, pidempi ja paremmin todellista kulutusta ja päästöjä kuvaava kuin entinen tapa, joka oli hyvin teoreettinen, Tieliikenteen tietokeskuksen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja sanoo.

Uudistukset eivät lopu yhteen, sillä autoverolaki muuttuu yhtä aikaa päästölaskennan kanssa.

Verotus taittaa eroa, mutta ei anna armoa suuripäästöisille

Autojen verotuksessa huomioidaan niiden ympäristövaikutukset. Verolain uudistuksen tarkoituksena onkin tasata päästömittaustavan vaihtumisesta johtuvaa veron nousua.

Verotaulukko häivyttää uuden ja vanhan mittaustavan välistä eroa autoilla, joiden CO2-päästöt ovat enintään noin 140 grammaa kilometriä kohden. Sitä saastuttavampien autojen kohdalla korjausmenettely kevenee, ja esimerkiksi 250 grammaa päästävillä autoilla korjausta ei ole lainkaan.

Kalenojan mukaan mallikohtaiset erot ovat suuria ja vähäpäästöistenkin autojen joukosta löytyy esimerkkejä, joiden vero voi kasvaa päästölaskennan muuttuessa.

Millaiset autot sitten pärjäävät uudessa testissä?

Lisävarusteetkin vaikuttavat

Uudessa mittaustavassa kiinnitetään huomiota auton painoon ja ilmanvastukseen, joten erityisesti raskaiden autojen, vaikkapa katumaasturien, vero voi olla jatkossa suurempi kuin ennen.

Moni asia konepellin alla vaikuttaa testituloksiin.

– Vanhalla mittaustavalla esimerkiksi automaattivaihteisto sai aika pieniä kulutusarvoja, mutta uudella mittaustavalla käsivaihteiset autot pärjäävät paremmin, Kalenoja sanoo.

Aikaisemmin autojen lisävarusteita ei otettu mittauksissa huomioon, mutta nyt niilläkin on vaikutusta kulutus- ja päästöarvoihin.

– Keskustelu myyjän kanssa tulee ehkä kestämään hiukan pidempään kuin ennen, kun jokaiselle autolle tulee yksilöllinen päästöarvo tämän uuden mittauksen takia, Autotuojat ja -teollisuus ry:n puheenjohtaja ja Opelin Suomen toimitusjohtaja Rami Kittilä sanoo.

Uusia autoja vantaalaisessa autoliikkeessä.
Sasha Silvala / Yle

Veroneutraalia vai ei?

Mittaustavan muutos nostaa kaikkien autojen päästöarvoja, mutta verotaulukon muutos voi saada joidenkin autojen hinnat laskemaan siitä huolimatta.

– Esimerkiksi Opelilla Astra-biokaasumallin vero pienenee tuhat euroa, toisaalta Grandland-katumaasturin vero nousee 1 100 euroa, Kittilä sanoo.

Hänen mukaansa muutokset riippuvat mallista, mutta suunta on pääsääntöisesti ylöspäin.

– Vaikka eduskunnan tavoitteena oli, että päästölaskennan muutos on veroneutraali, se tulee ikävä kyllä toteutumaan hieman autoveroa nostavana, Kittilä sanoo.

Kalenoja muistuttaa, että veroneutraaliuden toteutumista aiotaan lain mukaan tarkistaa vielä tänä vuonna. Verotaulukkoon voidaan tehdä korjauksia lyhyelläkin siirtymäajalla.

– Keskiveron taso pysyy samana. Joitain huolestuttavia viestejä on kuitenkin tullut hyötyajoneuvojen osalta, eli uusi verotaulukko korottaa pienten pakettiautojen ja isokokoisimpien tila-autojen verotusta, hän sanoo.

Muutos ohjailee valmistusta

Autojen hinnat todennäköisesti nousevat siinä missä niiden verokin.

– Oletus perustuu siihen, että tämä uudistus vaatii autoilta myös muutamia teknisiä parannuksia, jotta nämä päästönormit saavutetaan. Ja silloin tuotantokustannukset nousevat kaikilla automalleilla Euroopassa, Kittilä sanoo.

Kittilän mukaan myös matalapäästöisten autojen tuotannossa on jouduttu tekemään muutoksia. Uuden mittaustavan esiinmarssi on ollut tiedossa jo pitkään, joten valmistajat tuovat markkinoille jatkossa autoja, jotka menestyvät muuttuneessa testissä parhaiten.

Kalenoja kertoo, että esimerkiksi pienikokoiset, turboahdetut moottorit eivät saa uudessa testissä hyviä tuloksia, joten ne korvataan tuotannossa mieluummin toisenlaisilla.

Auton saaminen voi hidastua

Uuden päästönormin mukaisten autojen tuotanto on alkanut loppukesällä. Autokaupat ovat valmistajien aikataulujen armoilla: jos uudenlaisen tuotannon aloituksessa on viivytelty, se vaikuttaa autojen toimitusaikoihin pitkin syksyä.

– Pidempiä toimitusaikoja tullaan varmasti näkemään eri merkeillä, Kittilä sanoo.

Syksyn aikana auton ostaja voi vielä valita itselleen edullisemman verotaulukon, joko uuden tai vanhan päästölaskentatavan mukaisen. Autoliikkeisiin jää myös kiintiö vanhan hyväksynnän mukaisia autoja, joita voi ensirekisteröidä poikkeusluvalla vielä ensi vuoden syyskuuhun asti.

Luvista huolehtiminen, hinnastojen päivittäminen ja muutoksista viestiminen asiakkaille ovat teettäneet autoliikkeissä paljon töitä. Kalenoja uskoo, että kuun vaihteessa kaikki on valmista.

– Ollaan luottavaisin mielin, että kuluttaja ei kärsi tästä sinällään historiallisen suuresta kerralla tapahtuvasta tyyppihyväksyntälain muutoksesta.

Käytettyjen autojen kauppaan uudistukset eivät vaikuta.

Lue myös:

Ajatko vanhalla romulla ja haluaisit uuden? Autojen romutuspalkkioita riittää vielä, ja yleisin hankinta on pienehkö bensa-auto

Dieselpelko katkaisi vuosia jatkuneen kehityksen – Uusien autojen CO2-päästöt lähtivät nousuun EU-maissa