Tutkinta: Kuopion turmabussin nopeus oli "lähempänä sataa kilometriä tunnissa"

Onnettomuuden tutkinta jatkuu tällä viikolla osallisten kuulemisella ja ajopiirturin keräämien tietojen tarkastelulla.

Kuopion bussiturma
Turmapaikalle tuotiin kynttilöitä lauantaina.
Turmapaikalle tuotiin kynttilöitä lauantaina.Hannu Rainamo / Lehtikuva

Kuopion turmabussi ajoi ennen onnettomuutta reilua ylinopeutta, ilmenee Onnettomuustutkintakeskuksen alustavista tiedoista.

– Bussin nopeus oli alustavien tietojen mukaan lähempänä moottoritienopeutta kuin sitä nopeutta, mikä risteysalueella pitäisi olla. Risteysalueella nopeuden tulee olla nollan ja kahdenkymmenen kilometrin välillä, mutta nyt linja-auto ollut lähempänä moottoritienopeutta eli sataa kilometriä tunnissa, viestintäpäällikkö Sakari Lauriala Onnettomuustutkintakeskuksesta kertoo.

Onnettomuustutkintakeskus aikoo jatkaa turman tutkintaa faktojen keruulla, tietojen analysoinnilla, osallisten kuulemisella ja ajopiirturin keräämien tietojen tarkastelulla.

Kuopiossa turmapaikalla tehty tekninen tutkinta ja paikkatutkinta on saatu päätökseen viikonlopun aikana. Laurialan mukaan erityistä huomiota Otkesin tutkijat aikovat kiinnittää "kuljettajan työskentelytilan ergonomisiin tekijöihin".

– Ergonomisilla tekijöillä tarkoitetaan työskentelytilan käytännöllisyyttä ja turvallisuutta sekä esimerkiksi polkimiin liittyviä riskejä, Lauriala selventää.

"Nopeuden vaihtelut tietysti kertovat jotain"

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin kehityspäällikkö Mikko Västilän mukaan ajopiirturin tiedoista voi olla runsaasti hyötyä onnettomuuksien syitä tutkittaessa.

– Ajopiirtureista saa tietoa tilanteissa, jossa täytyy tietää kauanko kuljettaja on työskennellyt, millaisia taukoja ja vuorokausilepoja hän on viettänyt ja millaista ajonopeutta hän on käyttänyt, Västilä kertoo Radio Suomen päivän haastattelussa.

– Ajopiirturi voi olla hyvinkin keskeisessä roolissa tietyissä tapauksissa.

Turmabussissa matkustaneen Kalixin laulukerhon puheenjohtaja Aimo Suomela on kuvaillut linja-auton ajaneen tien keskiviivan ja reunaviivojen välillä, päällä ja myös niiden yli.

Västilän mukaan ajopiirtureista ei voida todentaa kuljettajan ajotapaa, kuten onko autoa ajettu holtittomasti.

– Mutta nopeuden vaihtelut tietysti kertovat jotain, ja ne ovat piirtureista hyvin tarkasti nähtävillä.

Jarruista ei ole löytynyt vikaa

Otkes aikoo nyt hankkia turmabussia vastaavan linja-auton tutkittavakseen. Viikonlopun aikana tehdyssä tutkinnassa auton jarruista ei ole löytynyt vikaa eikä kuljettaja puhunut jarruista.

– Erittäin todennäköisesti onnettomuus ei johtunut jarruista, Lauriala sanoo.

Otkes suositellut Laurialan mukaan jo pidemmän aikaa linja-autoalalle yhtenäisen turvallisuusohjausjärjestelmän rakentamista, mikä sisältäisi turvallisuussuunnitelmia ja riskianalyysejä, mutta ohjeet ovat kaikuneet kuuroille korville.

– Turvallisuusjohtamisjärjestelmä vaaditaan todella monelta muulta alalta esimerkiksi kuluttajaturvallisuuslain perusteella. Linja-autoala ei ole systemaattisesti rakentanut sellaista itselleen. Se on selkeä puute ja olemme tästä antaneet suosituksia, Lauriala sanoo.

Turvallisuusjärjestelmän avulla voisi Laurialan mukaan tarkastella esimerkiksi kuljettajan vireystilaa sekä autojen ajoreittejä, ja siten ennakoida riskejä ja ehkäistä onnettomuuksien syntymistä.

Matkustajat olivat loppumatkasta pyytäneet kuljettajaa hidastamaan (siirryt toiseen palveluun) ja tiedustelleet hänen vointiaan. Tähän Otkes ei vielä toistaiseksi ota kantaa.

Kolme uhria yhä tehohoidossa

Perjantai-iltapäivänä sattuneessa onnettomuudessa kuoli neljä ihmistä ja useita loukkaantui. Pohjois-Ruotsista Kuopion Rauhalahden kylpylään matkalla ollut linja-auto törmäsi Vitostien Leväsen rampilla viiteen henkilöautoon ja syöksyi alas junaradalle.

Itä-Suomen poliisi tutkii onnettomuutta törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena sekä neljänä kuolemantuottamuksena. Turmabussin omistava Kemin Liikenne ei tässä vaiheessa kommentoi turmaa kuin viranomaisille.

Tutkinnassa on edelleen akuuttivaihe. Poliisi on tehnyt puhutteluja ja kuulusteluja. Poliisilla ei ole sellaista tietoa, että onnettomuus olisi tahallinen. Rikoskomisario Pekka Jäntti sanoo, että poliisi pyrkii kuitenkin selvittämään kaikki mahdolliset asiat tutkinnassa ja kaikki tutkintalinjat ovat vielä auki. Jäntti sanoo, että poliisi ei pysty puhumaan asioista, jotka ovat esitutkinnassa.

Kuopion yliopistollisessa sairaalassa on hoidettavana yhdeksän onnettomuuden uhria. Heistä kolme on tehohoidossa ja kuusi osastolla.

Lue lisää:

Kuopion turmabussin matkustajat pyysivät kuljettajaa hidastamaan – "Auto meni keskiviivan ja reunaviivojen välillä ja jopa ylikin"

Kuopion bussiturmassa loukkaantuneiden tila on vakaa – yli puolet päässyt pois sairaalasta

Onnettomuustutkintakeskus: Kuopion turmabussin jarruissa ei vikaa

Onnettomuustutkintakeskus: Kuopion turmabussin kuljettajaa on kuultu, jarruvikojen selvittäminen loppusuoralla

Kemin liikenteen toimitusjohtaja: Turmabussin kuljettaja ajanut linja-autoa kymmeniä vuosia

Kuopion turmabussin kyydissä ollut Aimo Suomela menetti tragediassa ystäviään: "Ajattelin, että tästä ei selviä"