Vegaaniruoan voimalla juoksee vaikka sadan kilometrin lenkin – ultrajuoksija antaa vinkit kasvisruokaan, jolla pärjää kovassakin rääkissä

Juuso Simpanen juoksee keskimäärin yli 200 kilometriä viikossa treenatessaan ultrajuoksukisaa varten.

kasvisruokavalio
Saako kasvisruoasta riittävästi virtaa?
Saako kasvisruoasta riittävästi virtaa?

Viime viikolla heräsi vilkas keskustelu kasvisruokavalion ravitsevuudesta, kun puolustusvoimat ilmoitti alkavansa tarjoilla varusmiehille kaksi kasvisateriaa viikoittain.

Puolustusministeri Jussi Niinistö (sin.) huolestui siitä, saavatko varusmiehet tarpeeksi proteiinia ja hiilihydraatteja, ja pyysi kasvislinjauksesta selvityksen.

Ylen aamu-tv:ssä vieraillut Juuso Simpanen ei näe ravinnon saantia kasvisruoasta vaikeana.

Simpanen on ultrajuoksija, joka kilpailee jopa yli sadan kilometrin mittaisissa juoksukilpailuissa. Hän on myös vegaani, eli ei syö eläinperäisiä tuotteita.

– Oikein mainiosti kasvisruoalla pärjää. Siitä on paljon esimerkkejä, ja itsekin olen nyt muutaman vuoden pystynyt esimerkkiä näyttämään.

Simpasen harjoitusmäärät ovat hurjia. Kisaan valmistautuessaan hän juoksee jopa yli 200 kilometriä viikoittain.

Hän oli ennen sekasyöjä, mutta on kokenut kasvissyönnin sopivan hyvin rankkaan harjoitusohjelmaansa.

– Kroppa toimii paremmin ja palautuminen on ehkä hiukan nopeutunut, mutta ei mitään dramaattisia muutoksia, Simpanen pohtii nykyisen ruokavalionsa vaikutusta.

Perusruoalla pärjää pitkälle

– Tämä on tavallaan myös syömiskilpailu, sillä kisan aikana pitää pystyä syömään, Simpanen sanoo.

– Matkalla jotkut syövät kiinteitä ruokia. Itse suosin erilaisia energiageelejä ja urheilujuomia.

Simpanen mukaan kovaa urheilevalla kasvissyöjällä ruokavalion monipuolisuus nousee avainasemaan, jotta treenin jaksaa.

– Kasvisruokahan on hiukan energiaköyhempää kuin liha, joten sitä on syötävä jonkun verran enemmän, Simpanen avaa.

– Ennen kisaa, kun treenimäärät kasvavat, niin toki kulutuskin kasvaa. Mutta en syö erikoisesti, syön vain vähän enemmän.

Banaani ja kaurapuuro erinomainen tankkausruoka

Entäpä sitten ne hiilihydraatit ja proteiini? Simpasen mukaan molempiin löytyy kasvisruoasta mainioita lähteitä.

– Proteiinia on ehkä hypetetty vähän liikaa. Sitä kyllä saa, jos syö kasviksia monipuolisesti, Simpanen toteaa.

– Joskus laskin, että 100-150 grammaa tulee ihan normaalista syömisestä ilman pulvereita tai muita lisiä.

Erinomaisina proteiinin lähteinä Simpanen listaa viljat, palkokasvit, linssit, pavut ja tofun.

– Syön tuntemusten mukaan, en hirvittävästi laske määriä. Mutta kun syö riittävästi, kyllä proteiiniakin saa.

Sama pätee Simpasen mukaan hiilihydraatteihin. Sen lähteinä hän suosii esimerkiksi hedelmiä, täysjyväviljoja ja juureksia.

Simpanen paljastaa myös tankkausruokansa, joka toimii silloin kun kisaan valmistautuminen on kovimmillaan.

– Kaurapuuro on hyvä proteiinin lähde. Ja kaurapuuro ja banaani on aika toimiva ruoka, jos pitää tankata.