Kuopion bussiturma: Nämä 5 kysymystä ovat vielä vastausta vaille

Poliisin esitutkinnassa selvitetään muun muassa kuljettajan vireystilaa.

Kuopion bussiturma
Onnettomuusbussi.
Timo Hartikainen / Lehtikuva

Perjantai-iltana Kuopiossa Vitostiellä tapahtunutta bussionnettomuuden syytä selvitetään edelleen. Onnettomuudessa loukkaantui 19 henkilöä ja neljä henkeä menehtyi.

Turmabussissa oli 20 matkustajaa.

Yle kokosi tiedot siitä, mitä nyt tiedämme onnettomuudesta ja, mihin asioihin kaivataan vielä vastausta.

1. Onnettomuus ei johtunut jarruviasta
Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) mukaan onnettomuus ei johtunut jarruviasta. Tutkinnassa jarruista ei löytynyt mitään vikaa, mikä olisi estänyt kuljettajaa hiljentämästä vauhtia risteyksessä. Bussi oli 13 vuotta vanha ja se oli varsin hyvässä kunnossa. Linja-auto oli katsastettu viime maaliskuussa. Otkes hankkii turmabussia vastaavan auton tutkittavakseen.

2. Bussin nopeus oli lähes 100 km/h
Moottoritieltä Leväsen rampille nousseen bussin ajonopeus oli huomattavan korkea risteysalueelle. Onnettomuustutkintakeskus arvioi, että nopeus oli risteysalueella lähes sata kilometriä tunnissa. Silminnäkijät kertoivat perjantaina Ylelle, että bussi ajoi risteyksessä kahdella renkaalla. Otkes tarkastelee vielä muun muassa ajopiirturin tietoja.

3. Matkustajat olivat huolissaan bussin ajotavasta
Matkustajat ovat kertoneet, että bussi seilasi valtatiellä keskiviivan ja reunaviivan välillä. Matkan vastuuhenkilö huomautti asiasta kuljettajalle, kun bussi ei pysynyt ajokaistalla viivojen välissä. Kuljettajan takana istunut matkustaja oli pyytänyt kuljettajaa ajamaan hiljempaa.

4. Alkoholilla ei ollut osuutta onnettomuuteen
Kuljettaja ei ollut juonut alkoholia.
Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Raivaustoimenpiteitä Kuopion bussiturman tapahtumapaikalla.
Onnettomuuspaikka Kuopion Leväsellä.Matti Myller / Yle

5. Onnettomuusaikaan lähistöllä ei ollut junia
Leväsen turmapaikan ohi oli mennyt juna noin 20 minuuttia ennen onnettomuutta. Seuraava juna oli noin 45 minuutin ajomatkan päässä. VR sai tiedon onnettomuudesta ohikulkijalta, joka soitti VR:n puhelinpalveluun. Heti sen perään VR sai soiton onnettomuudesta Rataliikennekeskuksesta.

Mitä emme tiedä:

1. Miksi bussin nopeus ei laskenut?
Heti onnettomuuden jälkeen kuljettaja sanoi, että bussin jarrut olivat pettäneet. Myöhemmin hän ei pystynyt kertomaan Otkesille tarkkaa tapahtumien kulkua. Kuljettaja ei myöskään enää "ilmaissut ulosajon johtuneen jarrujen pettämisestä". Otkesin tutkinnassa selvisi, että bussin jarrut olivat toimineet.

2. Mikä oli kuljettajan vaikutus onnettomuuteen?
Poliisilla ei ole tällä hetkellä tietoa, että onnettomuus olisi tahallinen. Itä-Suomen poliisi pyrkii kuitenkin selvittämään kaikki mahdolliset asiat tutkinnassa ja kaikki tutkintalinjat ovat vielä auki.

3. Mikä oli kuljettajan vireystila?

Laulukerho lähti Pohjois-Ruotsin Kalixista perjantaiaamuna kello 6.30. Taukoja pidettiin Kempeleessä ja Pulkkilassa. Pulkkilasta on noin kahden tunnin ajomatka Kuopion Leväselle, missä onnettomuus tapahtui. Vielä ei tiedetä, millainen kuljettajan vireystila on ollut, onko hän saanut sairaskohtauksen tai onko hän nukahtanut ajon aikana. Poliisin esitutkinnassa selvitetään kuljettajan vireystila.

4. Miksi bussi kääntyi oikealle?
Bussin oli tarkoitus ajaa moottoritien ramppia ylös ja kääntyä vasemmalle Rauhalahden suuntaan. Jos bussi olisi ajanut rampin päällä olevasta risteyksestä suoraan, se olisi päässyt takaisin moottoritielle. Bussi ajoi kovalla vauhdilla rampin päällä olevaan risteykseen ja kaartoi oikealle pudoten 10 metriä kallioseinämien välissä kulkevalle junaradalle.
Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

ilmakuva onnettomuuspaikasta
Google Earth / Yle

5. Soitettiinko bussin ajotavasta hätäkeskukseen?
Hätäkeskuslaitos ei pysty kertomaan, onko bussin ajotavasta soitettu hätäkeskukseen ennen onnettomuutta tai sen jälkeen. Hätäpuheluiden sisältö on lain mukaan salaista. Poliisin esitutkinnassa asia selvitetään.

Lue lisää:

Tutkinta: Kuopion turmabussin nopeus oli "lähempänä sataa kilometriä tunnissa"

Kuopion turmabussin matkustajat pyysivät kuljettajaa hidastamaan – "Auto meni keskiviivan ja reunaviivojen välillä ja jopa ylikin"

Kuopion bussiturmassa loukkaantuneiden tila on vakaa – yli puolet päässyt pois sairaalasta

Onnettomuustutkintakeskus: Kuopion turmabussin jarruissa ei vikaa

Onnettomuustutkintakeskus: Kuopion turmabussin kuljettajaa on kuultu, jarruvikojen selvittäminen loppusuoralla

Kemin liikenteen toimitusjohtaja: Turmabussin kuljettaja ajanut linja-autoa kymmeniä vuosia

Kuopion turmabussin kyydissä ollut Aimo Suomela menetti tragediassa ystäviään: "Ajattelin, että tästä ei selviä"