Räjähteiden raivaus ohi Kokkolan edustalla – saaliina kymmeniä kranaatteja ja farkkutakki

Väylän ruoppaustyöt pääsevät vauhtiin seuraavaksi. Kokkolan satamaväylä syvenee 14 metriin.

raivaus
Kokkolan satamaväylältä nostettuja kranaatteja.
Kokkolan edustalta elokuussa löytyneitä kranaatteja.Puolustusvoimat

Sodanaikaisten räjähteiden raivaukset Kokkolan edustalla tehtiin kahdessa vaiheessa. Alkukesällä meren pohjasta löydettiin muutama kymmenen räjähdettä, juuri päättyneessä toisessa vaiheessa vielä kymmenkunta.

Räjähteet ovat 1940–70-luvuilta, jolloin ammuksia sai vielä hävittää upottamalla ne merenpohjaan.

Työstä vastasivat Puolustusvoimien raivaajaryhmät. Merivoimien ammattisukeltajat sukelsivat ja tarkastivat kohteet, jotka olivat antaneet magnetometrillä tutkittaessa merkkejä mahdollisista löydöistä. Magnetometriä käytetään mittaamaan magneettikentän voimakkuutta tai magneettivuon tiheyttä.

Meren pohjasta löytyi erityyppisiä tykistökranaatteja, suurimmillään 120-millisiä. Sukeltajien työhön liittyy riskejä, joita punnitaan aina tiimin kesken. Löydös kun voi olla yhtälailla räjähde kuin romua.

– Ehkä erikoisin löydös oli farkkutakki, jossa oli metallinappeja, ja ne antoivat magneettiherätettä. Siellä oli juomatölkkiä, poijun kettinkiä ja oikeastaan vähän kaikenlaista, kertoo projektipäällikkö Seppo Paukkeri Liikennevirastosta.

Räjähteet nostettiin ja toimitettiin raivattaviksi. Muu metalli jätettiin paikoilleen.

Ruoppauksessa varaudutaan vielä räjähteisiin

Pohjassa voi silti yhä olla lisää räjähteitä, sanoo Seppo Paukkeri. Vaikka käytössä oli paras mahdollinen tekniikka, täydellinen raivaus on vaikeaa, sillä tarkasti ei tiedetä, mihin kaikkialle räjähteitä on viety. Myös sukeltajien näkyvyys oli paikoin hyvin heikko.

Ruoppaustöiden ajaksi on olemassa turvallisuusohjeet ja toimintasuunnitelma siltä varalta, että räjähteitä vielä löytyy.

Seuraavaksi pääsevätkin käyntiin varsinaiset työt: niin sanotun pommisaaren alueella rakennustyöt aloitetaan purkamalla tiepengertä. Massoja käytetään pommisaaren sulkemisessa.

Parin viikon päästään aloittamaan ruoppaustyöt väylältä. Valmista pitäisi olla 2020 loppupuolella, jolloin väylä ja satama-allas uudella kulkusyvyydellä ovat valmiit ja käytössä.

Liikenneviraston ja Kokkolan Satama Oy:n yhteishankkeen kokonaiskustannukset ovat arviolta 63 miljoonaa euroa. Töiden on määrä valmistua syksyyn 2020 mennessä.