Lasipalatsin ulkopuolellakin on elämää – Nämä kuusi kuvataidenäyttelyä on nähtävä syksyllä 2018

Amos Rexin avautuminen on luonnollisesti syksyn isoin kuvataidetapaus. Loppuvuosi 2018 on kuitenkin täynnä kiinnostavaa taidetta myös muissa museoissa ympäri maan. Poimimme kuusi kiehtovinta näyttelyä.

kuvataide

1

Elina Brotheruksen valokuva Ilmapallojuoksu 2 vuodelta 2017.
Larry Millerin vuoden 1970 event scoressa kehotetaan juoksemaan 220 jaardin kilpajuoksu siten, että juoksijoihin on sidottu mahdollisimman monta täyteen puhallettua ilmapalloa.Elina Brotherus

Kotimaisen valokuvan tähti panee leikiksi

Elina Brotherus (s. 1972) on kansainvälisesti tunnetuimpia suomalaisvalokuvaajia. Brotherus voitti Ranskassa vuonna 2017 Carte blanche PMU 2017 -palkinnon ja sai sen myötä oman yksityisnäyttelyn Pariisin kuuluun Pompidou-keskukseen. playground / leikkikenttä -näyttely pohjaa syksyllä 2017 Pompidoussa nähtyyn Règle du jeu (Pelin säännöt) -näyttelyyn, mutta on huomattavasti laajempi. Monissa teoksissa Brotherus on tehnyt yhteistyötä tanssija Vera Nevanlinnan kanssa. Näyttelyn työt perustuvat 1960-luvun Fluxus-liikkeen taiteilijoiden ”event scoreihin”. Event scoret olivat lyhyitä, parin lauseen ohjeita, joiden pohjalta kuka tahansa taiteilija voisi tulkita ja luoda oman teoksensa. Brotherus teki juuri niin hakien inspiraatiota useiden eri taiteilijoiden event scoreista.

– Olen tehnyt 20 vuotta töitä käyttäen itseäni kuvissa. Olen siis käyttänyt kaikki mahdolliset asennot, joita voi kameran edessä tehdä. Sitten löysin nämä 60-lukulaiset opettajat, jotka ohjasivat minut tekemään jotain ihan uutta, Brotherus sanoi Ylelle syksyllä 2017.

Elina Brotherus – playground / leikkikenttä Mäntän Serlachius-museo Gustafissa 6.1. asti.

2

David Hockney, The Other Side, 1990/93. Oil on 2 canvases, 72 x 132''. © David Hockney. Photo: Richard Schmidt
David Hockney, The Other Side, 1990/93. Oil on 2 canvases, 72 x 132''. © David Hockney. Photo: Richard SchmidtRichard Schmidt

Nykytaiteen legendan harvinainen Suomi-näyttely

Englantilainen David Hockney (s. 1937) on nykytaiteen suuria nimiä. Yhdysvaltoihin 1970-luvun lopussa asettunut Hockney yhdistetään usein ensimmäisenä brittiläiseen 1960-luvun pop-taide-ilmiöön, mikä oli kuitenkin taiteilijan uralle lähinnä lähtölaukaus. Hockney on käyttänyt pitkällä urallaan lukuisia eri tekniikoita ja materiaaleja. Taidehallin monipuolisessa näyttelyssä onkin esillä kaikkea öljyväreillä tehdystä varhaisesta miesten välistä rakkautta kuvaavasta We Two Boys Together Clinging -merkkiteoksesta (1961) Itä-Yorkshirea kuvaaviin iPadilla tehtyihin maisemakuviin vuodelta 2011. Näyttely huomioi myös Hockneylle tavaramerkinomaiset vesiaiheet ja lukuisat läheisistä ihmisistä (kuten ex-kumppani Gregory Evans ja kirjailija Christopher Isherwood) tehdyt muotokuvat. Taidehallin näyttely on toistaiseksi laajin Suomessa esillä ollut Hockney-kattaus.

David Hockney Helsingin Taidehallissa 18.11. asti.

3

Kuva VB-valokuvakeskuksen näyttelystä Atelieri O. Haapala & Victor Barsokevitsch: Kahdessa ajassa
Kahdessa ajassa -näyttelyssä Atelieri O. Haapalan ja Victor Barsokevitschin kuvia on yhdistelty pareiksi.Atelieri O. Haapala / Kärkkäisten kokoelma

Kuopiossa poseerataan kahdessa ajassa

Visuaalinen taiteilija Saara Salmi ja valokuvaaja Marco Melander ovat tehneet jo kymmenen vuotta neo-viktoriaanista valokuvataidetta projektinimellä Atelieri O. Haapala. Kahdessa ajassa -näyttelyssä he yhdistävät voimansa VB-valokuvakeskukselle nimen antaneen muotokuvamestari Victor Barsokevitschin (1863–1933) kanssa. Näyttelyssä Atelieri O. Haapala tekee kunniaa Barsokevitschille yhdistelemällä omia muotokuviaan rinta rinnan tämän historiallisiin, lähes sata vuotta vanhoihin muotokuviin. Teoksissa on paljon yhtäläisiä teemoja, joita Salmi ja Melander höystävät raikkailla käänteillä. Riemastuttaviin kuvapareihin tuo luonnollisesti mukavaa lisäväriä se, että niitä tarkastellaan Barsokevitschin vanhassa ateljeessa. Näyttelyssä pääsee aikamatkalle 1800-luvulle myös toiminnallisuuden myötä. Kävijät voivat hyödyntää ateljeen vanhan ajan rekvisiittaa omissa kännykkäkuvissaan. Luvassa on myös erilaisia työpajoja ja luentoja.

Atelieri O. Haapala & Victor Barsokevitsch – Kahdessa ajassa Kuopion VB-valokuvakeskuksessa 7.9.–1.11.2018.

4

Peder Norrbyn teos Houses throwing up trees (2013)
Peder Norrbyn teoksessa Houses throwing up trees -teoksessa (2013) taloilla on huono olo.Peder Norrby

Virhe on taidetta Kuntsissa

Vaasassa nähdään syksyllä ”glitchejä” eli teknologiassa ilmeneviä häiriöitä tai virheitä. Glitchi voi olla vaikkapa tietokonepelin virhe, jonka takia ohjattava hahmo kävelee seinien läpi tyhjyyteen. Tiedettä ja taidetta yhdistelevän Glitch Art -näyttelyn on kuratoinut Tanja Sihvonen, joka toimii Vaasan yliopistossa pelitutkijana, digitaalisen median asiantuntijana ja viestintätieteiden professorina. Glitchin ideaa havainnollistetaan perinteisempien taidemuotojen, kuten maalausten ja veistosten lisäksi myös esimerkiksi vanhojen laitteiden, tietokoneohjelmien sekä näyttelyssä pelattavien pelien muodossa. Dystooppisia tulevaisuudenvisioita, kyberuhkia ja muita yhteiskunnallisia teemoja ruotivassa näyttelyssä nähdään töitä meiltä ja maailmalta. Hollantilaisen glitch-taiteen pioneerin Rosa Menkmanin installaatio ja amerikkalaisen Shawn Smithin pikseliveistokset ovat Suomessa ensi kertaa esillä.

Glitch Art Kuntsin modernin taiteen museossa Vaasassa 22.9.2018–13.1.2019.

5

Anj Smith: Uncurtaining the Night, 2014. Sara Hildénin säätiön kokoelma
Sara Hildénin säätiön kokoelmiin kuuluva Uncurtaining the Night -teos on mukana Sea Lily, Feather Star -näyttelyssä.Jussi Koivunen

Lontoolaistaiteilija kutsuu lähelle

Brittiläiseltä Anj Smithiltä (s. 1978) nähdään Tampereella tämän uran yksi laajimmista näyttelyistä. Esillä on nelisenkymmentä teosta vuosilta 2005–2018. Lontoolaistaitelija suosii surrealisminsävyisissä teoksissaan öljyvärejä. Sea Lily, Feather Starin teosten karut maisemat ovat ikkunoita sukupuolen ja identiteetin moniselitteisiin kysymyksiin. Henkilökuvat ovat Smithin mukaan omakohtaisia, joskaan eivät välttämättä näköisiä. Niiden avulla hän tutkii pelon ja vieraantuneisuuden ideoita. Teokset ovat pienikokoisia ja täynnä yksityiskohtia, mikä kutsuu tarkastelemaan niitä läheltä. Taiteilija on itse selittänyt pienelle kankaalle maalaamista sanomalla, että tarkkaavainen katsoja saa fyysisemmän kokemuksen ja palkitaan aivan eri teoksella kuin läpijuoksijat.

Anj Smith – Sea Lily, Feather Star Sara Hildénin taidemuseon yläkerrassa Tampereella 22.9.2018–20.1.2019.

6

Gilbert & Georgen Scapegoating Pictures -sarjan teos Euphoria vuodelta 2013.
Scapegoating Pictures -sarjan teos Euphoria vuodelta 2013.Gilbert & George. Courtesy White Cube

Kaksi vanhaa herraa, yksi taiteilija

Gilbert Prousch (s. 1943) ja George Passmore (s. 1942) ovat eläneet jo 50 vuotta yhdessä ja yhtenä taiteilijana nimeltä Gilbert & George. Monesti palkittu taiteilijapari tekee taidetta omista hahmoistaan. Gilbert & Georgen taide on siis yhtä kuin Gilbert & George itse. Ja toisinpäin. Aina siisteihin tweed-pukuihin pukeutuvien herrasmiesten teokset vilisevät eritteitä, seksiä, anarkistisia iskulauseita, poliittisia ja uskonnollisia teemoja ynnä muuta mukavaa. Aiheet löytyvät usein kotiseudulta Itä-Lontoosta. HAMin näyttelyssä keskitytään räikeän värikkäisiin kuvakollaaseihin vuosilta 1991–2016. Tennispalatsiin saapuva taiteilijoiden itse kuratoima The Major Exhibition -näyttely on suunniteltu varta vasten HAMiin ja se on parin ensimmäinen oma näyttely Suomessa.

Gilbert & George – The Major Exhibition Helsingin taidemuseo HAMissa 12.10.2018–24.2.2019.