Särkänsalmen läppäsilta nousee Naantalissa esiin aina uudestaan – vastakkain ovat matkailun tarpeet ja autoliikenteen sujuvuus

Läppäsilta mahdollistaisi korkeamastoisten purjeveneiden pääsyn Naantalin vierasvenesatamaan. Edellinen selvitys sillasta tehtiin kymmenen vuotta sitten.

veneily
Särkänsalmen pengertie Naantalissa
Särkänsalmen pengertielle rakennettavan läppäsillan mahdollisuuksia selvitetään jälleen kerran.Lassi Lähteenmäki / Yle

Naantali– Ne, jotka haluavat läppäsiltaa, eivät asu sen takana. Siinä on se raja.

Näin kommentoi rymättyläläinen, Aaslan saarella asuva Kari K. Salo siltaa, jota monet kutsuvat jo ikuisuushankkeeksi. Salon mielestä hanke on turha.

Mantereen puolella taas ihmetellään, olisiko se nyt niin paha asia, jos läppäsilta olisi kesäaikana pari kolme kertaa päivässä (siirryt toiseen palveluun) auki viisi minuuttia kerrallaan. Liioittelevatko saaristolaiset?

Lossinkuljettajana, veneenrakentajana ja pastorina tunnettu Salo perustelee sillan vastustusta kirkollisella vertauksella.

– Kaikki mikä hidastaa liikennettä, on huonosta. Aina sanotaan, että jos pappia ei kuulu paikalle, niin vainaja kyllä odottaa, suntio hermostuu ensimmäisenä ja sitten omaiset sen jälkeen.

Vitsailun ohella Kari K. Salolla on myös rakentava ehdotus: jos läppäsiltaan löytyy rahaa, niin mielellään sitten rakennetaan samalla myös pyörätie penkereelle. Nykyinen pyörätie nimittäin päättyy juuri pengertiehen.

– Koululaisilla ja rengastien matkailijoilla olisi turvallisempaa, jos he pääsisivät edes pienen pätkän lisää pyörätietä pitkin.

Pastori ja lossinkuljettaja Kari K. Salo
Pastori ja lossinkuljettaja Kari K. SaloLassi Lähteenmäki / Yle

Ajatus avattavasta sillasta Särkänsalmen siltapenkereeseen, Merimaskuun elää siis vastustuksesta huolimatta edelleen. Läppäsillan myötä myös yli 16,5 metriä korkeat purjealukset pääsisivät Naantalin vierassatamaan.

Läppäsilta on ollut käsittelykierroksella jo useamman kerran. Saariston asukkaat ovat vastustaneet siltaa koko ajan sillä perusteella, että se hidastaisi autoliikennettä.

Edellinen vaikutusselvitys sillasta tehtiin vuonna 2008. Silloin ympäristöministeriö katsoi selvityksen puutteelliseksi ja kumosi Särkänsalmen vesiväylän maakuntakaavasta. Korkein hallinto-oikeus oli samaa mieltä vuonna 2014, kun Naantalin kaupunki ja Varsinais-Suomen liitto valittivat ministeriön päätöksestä.

Miksi taas selvitys?

Varsinais-Suomen liitto on parhaillaan valmistelemassa luonnonarvojen vaihemaakuntakaavaa. (siirryt toiseen palveluun)

– Edellisellä kerralla ympäristöministeriö perusteli hylkäystä sillä, että sillan vaikutuksia hälytysajoneuvoliikenteeseen ja saarella asuvien elinoloihin ei ollut selvitetty tarpeeksi. Nyt on tarkoitus katsoa, pystytäänkö selvitykset tekemään paremmin, sanoo suunnittelujohtaja Heikki Saarento Varsinais-Suomen liitosta.

Sillan tarvetta perustellaan edelleen purjevenematkailun kehittämisellä. Naantalin vierassatama halutaan veneilyn runkoväylän piiriin. Runkoväylä (siirryt toiseen palveluun) edellyttää vähintään 2,4 metriä kulkusyvyyttä ja 18 metriä alikulkukorkeutta.

– Naantalin venesataman merkitys ja arvostus ovat laskeneet selvästi sen jälkeen, kun Merimaskun Kirkonsalmen silta tuli ja yhteys katkaistiin isoilta purjealuksilta, toteaa Saarento.

Varsinais-Suomen liiton suunnittelujohtaja Heikki Saarento
Varsinais-Suomen liiton suunnittelujohtaja Heikki SaarentoLassi Lähteenmäki / Yle

Naantalin vierasvenesatamassa uskotaan, että korkeammat veneet salliva yhteys toisi lisää veneilijöitä Naantaliin – varsinkin loppukesällä, Keski-Euroopasta. Satamayrittäjä Miska Pekkolalla on Naantalin veneilystä neljän vuoden kokemus.

– Arvioimme, että läppäsilta toisi 1 500 yöpymistä lisää kauden aikana. Olemme keskustelleet usean tahon kanssa.

Pekkola vierastaa vastakkainasettelua ennen kuin uusi selvitys valmistuu.

– Toivottavasti seuraavalla sukupolvella on mahdollisuus tulla Naantaliin vähän korkeammilla mastoilla.

Naantalin vierasvenesataman yrittäjä Miska Pekkola
Naantalin vierasvenesataman yrittäjä Miska PekkolaLassi Lähteenmäki / Yle

Siltahankkeen uusi käsittely kummeksuttaa monta saaristolaista. Nelisen vuotta sitten kerrotut perustelut eivät ole monen mielestä muuttuneet mitenkään.

– Uskon, ettei ympäristöministeriö vahvista asiaa vieläkään. Naantalin kaupunki saisi valitukseensa taas saman kielteisen päätöksen korkeimmalta hallinto-oikeudelta, uskoo Rymättylän Salonkylässä asuva seppä Renny Terä.

Häntä huolettavat erityisesti kesäajan ruuhkat, sillä pengertie on muutenkin hänen mielestään kapea pullonkaula.

Seppä Renny Terä
Seppä Renny TeräLassi Lähteenmäki / Yle

Uusi selvityskierros läppäsillasta ja vesiväylästä on nyt kuitenkin menossa. Vaikutusten arvioinnin ovat käynnistäneet Varsinais-Suomen liitto, Varsinais-Suomen ELY-keskus ja Naantalin kaupunki. Syksyn aikana selviää, onko eväitä ehdottaa läppäsiltaa korkeammille päättäjille – vielä kerran.

Särkänsalmen veneväylästä ja läppäsillasta järjestetään yleisötyöpaja (siirryt toiseen palveluun) keskiviikkona 29. elokuuta Naantalin valtuustosalissa. Siellä keskustellaan hankkeen vaikutuksista muun muassa asukkaisiin, tie- ja veneliikenteeseen sekä yrityselämään.