Kohun keskelle joutuneelle Elina Grundströmille synninpäästö – "JSN on toimintakykyinen"

Kohu alkoi, kun Suomen Kuvalehti julkaisi jutun, jossa kerrottiin Elina Grundströmin epäasiallisesta käytöksestä työpaikalla.

Julkisen sanan neuvosto
Elina Grundström
Elina GrundströmHeikki Saukkomaa / Lehtikuva

Julkisen sanan neuvoston kannatusyhdistyksen hallitus on selvittänyt julkisuudessa esitettyjä väitteitä neuvoston toimiston johtamisesta ja työilmapiiristä.

Hallitus on kuullut kaikkia asianosaisia ja arvioi, että toimiston toiminta on kehittynyt parempaan suuntaan vuodesta 2016, jolloin ongelmiin alun perin puututtiin.

Tätä suuntaa tulee jatkossa vahvistaa, todetaan kannatusyhdistyksen hallituksen lähettämässä tiedotteessa.

– Hallitus on ottanut esitetyt väitteet vakavasti. Tuemme työyhteisön toimintaa sekä sen johtamisen kehittämistä normaalein työnohjauksen keinoin, kannatusyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Hanne Aho kertoo.

Kannatusyhdistyksen hallitus arvioi, että mediakohun keskelle joutunut Julkisen sanan neuvosto on toimintakykyinen. Hallitus ottaisi kantaa tilanteeseen vain, jos näin ei olisi.

Sen sijaan kannatusyhdistyksen hallitus on tyytyväinen Julkisen sanan neuvoston merkityksen kasvuun sananvapauden ja vastuullisen journalismin puolestapuhujana.

– Haluamme turvata tämän tärkeän tehtävän toteutumisen sekä toimiston työrauhan yhdessä Elina Grundströmin ja henkilöstön kanssa, Aho toteaa.

Kohussa riittänyt käänteitä

Julkisen sanan neuvostoon liittyvä kohu alkoi viikko sitten, kun Suomen Kuvalehti julkaisi jutun (siirryt toiseen palveluun), jossa kerrottiin Grundströmin epäasiallisesta käytöksestä työpaikalla. Alaiset syyttävät Grundströmiä muun muassa työaikojen pikkutarkasta syynäämisestä sekä siitä, että hän puuttuisi työntekijöiden pukeutumiseen.

Artikkelissa kerrottiin lisäksi, kuinka Grundström olisi pari vuotta sitten yrittänyt estää Suomen Kuvalehteä julkaisemasta Julkisen sanan neuvostoa käsittelevää juttua.

Helsingin Sanomat kertoi myöhemmin (siirryt toiseen palveluun), että Grundströmin väitetään kysyneen työnhakijalta työhaastattelussa perhetilanteesta. Samassa jutussa Grundström kiisti Suomen Kuvalehden painostamisen ja vetosi poikkeuksellisiin olosuhteisiin.

Journalisti-lehden haastattelussa Grundström pyysi anteeksi virheitään johtamisessa, mutta totesi samalla (siirryt toiseen palveluun), että sekä Suomen Kuvalehden alkuperäisessä jutussa että Helsingin Sanomien jatkojutussa on lukuisia asiavirheitä.

SK:n päätoimittaja Ville Pernaa tyrmäsi vastineessaan (siirryt toiseen palveluun) Grundströmin väitteet SK:n asiavirheiden osalta.

> Lue myös: Päätoimittajat toivovat, että kohu puheenjohtaja Grundströmin ympärillä ei vaurioita Julkisen sanan neuvoston toimintaa: ”JSN:n tehtävä on päivä päivältä tärkeämpi” (25.8.)