1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kunnat

Kuntamarkkinointi on vaikea laji, mutta tärkeä – Seinäjoen uusi brändi herätti laajasti huomiota

Seinäjoen uusi Avaruuden pääkaupunki -brändi on kiinnostanut kotimaassa ja ulkomailla. Kuntaliitossa tiedetään, että markkinointi on osa kunnan elinvoimaa ja siihen panostaminen kasvussa.

Seinäjoen hallintokeskus eli Aalto-keskus Kuva: Hanne Leiwo / Yle

Seinäjoen kaupunginjohtaja Jorma Rasinmäki antoi myöhään maanantai-iltana haastattelun Uuden Seelannin television aamulähetykseen. Aiheena Seinäjoen kaupungin uusi brändi.

– Se heitä kiinnosti, miksi juuri Seinäjoki julistautui avaruuden pääkaupungiksi, Rasinmäki kommentoi TV New Zealandin haastattelua.

Seinäjoki julkisti avaruuden pääkaupunki -brändinsä viikko sitten. Sen jälkeen Rasinmäki ja kaupungin markkinointipäällikkö Anu Männikkö ovat antaneet lukuisia haastatteluja sekä kotimaahan että ulkomaisiin medioihin. Rasinmäki on kampanjaan tähän mennessä tyytyväinen.

– Tavoitehan meillä on saada lisää yrityksiä, asukkaita ja matkailijoita – tunnettuutta, Rasinmäki toteaa.

Kaupungin ilmoituksen mukaan kampanja on kiinnostanut ja saanut julkisuutta Uuden Seelannin lisäksi ainakin Italiassa, Portugalissa (siirryt toiseen palveluun) ja verkossa esimerkikiksi medium.com (siirryt toiseen palveluun) ja morningstar.com -sivuilla. Viralliset luvut kampanjan tavoittavuudesta valmistuvat myöhemmin.

Sisältöä ei voida näyttää

Ylen palveluissa voidaan näyttää sosiaalisessa mediassa julkaistuja sisältöjä. Tarkista evästeasetuksesi, jos haluat säätää sisältöjen näkymistä Ylen palveluissa. Tarkistamalla evästeasetuksesi voit vaikuttaa näkemääsi sisältöön sivuillamme.

Katso sisältö Twitterissä

Markkinointi on osa elinvoiman kehittämistä

Kuntaliiton markkinointijohtaja Maritta Mäkelä kertoo ilahtuneensa, kun näki ensimmäisen kerran Seinäjoen kampanjan.

– Alan olla kohta vakuuttunut itsekin siitä, ettei mikään ole mahdotonta, Mäkelä sanoo viitaten seinäjokisten viime aikaiseen markkinointirohkeuteen.

Viimeistään viime vuosina kuntamarkkinoinnin merkitys on Mäkelän mukaan kunnissa ymmärretty. Markkinoinnista on tullut osa elinvoiman kehittämistä ja alueiden mielikuvarakentamista. Rahallisestikin panoksia on lisätty jonkun verran.

Mäkelän mukaan Suomessa tehdään jo hyvää kuntamarkkinointia ja erilaisia kampanjoita. Kuntamarkkinointi kiinnostaa markkinoinnin ammattilaisiakin.

– On ollut muutamia kampanjoita, joissa on ajateltu isosti.

Mäkelän mukaan printtimedia on ollut kuntien perinteinen markkinointikanava. Sitten sen rinnalle tuli some, josta kunnissakin innostuttiin. Somekaan ei kuitenkaan tavoittanut kaikkia kohderyhmiä.

– Nyt on löydetty tasapaino. Ymmärretään, että eri välineillä ja eri väyliä pitkin tavoitetaan eri kohderyhmät.

Seinäjoki julistautui avaruuden pääkaupungiksi syksyllä 2018. Kuva: Seinäjoen kaupunki

"Kuntamarkkinointi on vaikea laji"

Mäkelän mukaan kuntamarkkinoinnilla on merkitystä, sillä kunnat ovat oikeasti kilpailuasetelmissa muun muassa silloin, kun kilpaillaan asukkaista. Lisäksi esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus sekä maakuntauudistus ovat herättäneet kunnat miettimään kaikkea sitä, mitä niissä tehdään, hän arvelee.

Mäkelä kuitenkin muistuttaa, että markkinointiviestinnässä kannattaa huomioida se, että annettu lupaus voi kohdistua esimerkiksi palveluihin, joita kunta ei tuota itse.

– Kuntamarkkinointi on vaikea laji. Yritykselläkin markkinointi on vaikeaa, vaikka siellä on monesti selkeä tuote tai palvelu. Kunnassa on suuri palveluiden valikoima ja monta kohderyhmää, Maritta Mäkelä sanoo.