Keskioluen myynti laski tänä vuonna alkoholilain uudistuksesta huolimatta – lonkero ja vahvat oluet kasvattivat myyntiään

Kivennäisvedet ja virvoitusjuomat myivät viime vuotta paremmin ennätyslämpimän alkukesän takia. Vuoden vaihteessa voimaan astunut alkoholilain uudistus ei tuonut suuria muutoksia panimotuotteiden myyntiin.

juomateollisuus
lähikuva oluttuopista
AOP

Lämpistä alkukesästä huolimatta oluiden myynti kotimaassa pieneni tammi–kesäkuussa 5 miljoonaa litraa edellisvuoden samaan aikaan verrattuna, Panimoliitto kertoo.

Yhteensä Panimoliiton jäsenyritykset myivät Suomessa alkuvuodesta 181,8 miljoonaa litraa olutta, kun viime vuonna olutta oli myyty samana aikana 186,8 miljoonaa litraa.

Vahvan oluen kotimainen myynti kasvoi yli kaksinkertaiseksi 7,3 miljoonasta litrasta 17,8 miljoonaan litraan tammi-kesäkuussa edellisvuoden samaan aikaan verrattuna. Vahvoiksi oluiksi lasketaan kaikki yli 4,7 tilavuusprosenttia alkoholia sisältävät oluet.

Suosituinta on edelleen keskiolut, vaikka sen osuus koko olutmyynnistä onkin laskenut 94,4 prosentista 88,3 prosenttiin. Vuoden vaihtuessa voimaan astui alkoholilain uudistus, jonka jälkeen ruokakaupoissa on saanut myydä enintään 5,5-tilavuusprosenttisia alkoholijuomia.

Vahvojen oluiden lisäksi mietojen alle 2,8-tilavuusprosenttisten oluiden myyntiosuus hivuttautui pikkuriikkisen ylöspäin 1,9 prosenttiin viime vuoden 1,7 prosentista. Suurinta tämä kasvu oli alkoholittoman oluen osalta.

Oluiden lisäksi siiderien suosio osoittaa alaspäin, ja alkoholijuomista myyntiään lisäsi lähinnä lonkero. Lonkeron myynti kasvoi 17,8 miljoonasta litrasta 25 miljoonaan litraan.

Lonkeromyynti kannatteli suurpanimoiden Suomessa myymien alkoholijuomien määrää, sillä kaiken kaikkiaan oluen, siiderin ja lonkeron yhteismyynti kasvoi vain 0,7 miljoonaa litraa viime alkuvuoteen verrattuna.

Kivennäisvesi ja virvoitusjuomat kävivät kaupaksi

Vaikka alkoholijuomien myynninlisäys jäi vaatimattomaksi, virvoitusjuomien ja kivennäisvesien myynti hyppäsi etenkin helteisessä touko–kesäkuussa huomattavasti.

Näitä juomia kuluttajat kaatoivat vuoden alkupuoliskolla kurkkuihinsa 11,5 miljoonaa litraa enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Virvoitusjuomia ostettiin 126,9 miljoonaa litraa ja kivennäisvesiä 41,3 miljoonaa litraa.

Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten Hartwallin, Momentin Groupin, Olvin, Red Bullin, Saimaa Brewing Companyn ja Sinebrychoffin myyntitilastoihin.

Tilasto ei sisällä muiden toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia.

Lue lisää:

Uusi alkoholilaki laski Alkon myyntiä – Lonkeron myynti romahti, suomalaiset löysivät roseeviinin

Alkon myynti hiipuu – vain kesäviinien ja alkoholittomien juomien myynti kasvoi

Heinäkuun helteillä yllättävä vaikutus alkoholimyyntiin: janoa sammutettiin mieluummin mökillä kuin ravintolaterassilla