Pääradan kehittämiseen miljoona euroa – Hämeessä riemuitaan: "Tämä on ensimmäinen askel"

Hämeen liitto näkee miljoonan euron suunnittelurahan tulokseksi pitkäjänteisestä vaikuttamistyöstä.

raiteet
Hämeenlinnan juna-asema
Nina Keski-Korpela / Yle

Alle tunnin junan suunnitteluun Helsingistä Tampereelle on tulossa miljoona euroa valtion rahaa. Ensi vuoden budjettiesityksessä on lisämääräraha "kokonaisnäkemyksen muodostamiseksi Helsingin päärautatieaseman ja Tampereen rautatieaseman välillä tarvittavista kehittämistarpeista, aikataulusta ja toimista, jotta alle tunnin matka-aika olisi mahdollinen".

Hämeen liiton suunnittelujohtaja Heikki Pusa on iloinen budjettiesitykseen sisältyvästä lisärahasta.

– Näkisin, että se on oikeastaan tulos siitä pitkästä, monivuotisesta työstä, jota tämän raideyhteyden eteen on tehty Hämeen ja PIrkanmaan liitoissa ja yhteistyössä kansanedustajien ja eri toimijoiden kanssa.

– Näyttää siltä, että tämä tunnustetaan nyt myös eduskunnan päässä, että tähän on pakko tehdä ratkaisuja. Miljoonan euron määräraha on tietyllä tavalla päänavaus. Sillähän on tarkoitus ottaa ensimmäisiä askelia siihen, että millä tavalla on järkevää pääradan kapasiteettia ja välityskykyä parantaa.

Miljoona euroa on miljardihankkeessa vielä pieni summa, mutta jostain on aloitettava. Esimerkiksi Riihimäki–Tampere-välille tarvitaan mittavat peruskorjaukset jo nykyiselläkin ratayhteydellä, Pusa muistuttaa.

– Ennen kuin voidaan suunnitella, pitää ohjelmoida, miten näissä kysymyksissä voitaisiin parhaiten edetä, niin että saataisiin paras mahdollinen lopputulos.

Lisäraide tarpeen

Pusan mukaan suunnittelumiljoona on yksi ensimmäinen porras siihen suuntaan, että viimeinkin aletaan oikeasti tekemään jotain pääradan välityskyvyn parantamiseksi.

– Hämeenlinnassa VR on supistanut vuoroja, syynä juuri raidekapasiteetin ahtaus. Junat kulkevat aikataulustaan myöhässä ratatöiden takia. Tarvitaan lisää ratakapasiteetia, jotta kaikki tarvittavat junat saataisiin kulkemaan.

– Näkisin, että tämä on ensimmäinen askel ja ensimmäinen pieni voitto asiassa, mutta vaatii varmaan jatkossa paljon yhteistyötä ja toimenpiteitä, jotta tämä realisoituu varsinaiseksi yleissuunnitelmaksi ja ratasuunnitelmaksi – ja että myös lapio menee maahan jossain vaiheessa, Pusa arvioi.

Eri selvitysten mukaan junien nopeuksien nostaminen ja tunnin junayhteys Helsingistä Tampereelle edellyttää lisää ratakapasiteettia. Heti huomenna mikään ei siis muutu, eikä vaikuttamistyötä voi vielä lopettaa.

– Tässä on ollut kiitettävää yhteistyötä radan varren kuntien ja kaupunkien, maakuntaliittojen, kauppakamarien ja järjestöjen kesken. Yksin ei saada mitään, mutta kun tehdään yhdessä, saadaan myös positiivisia tuloksia, kertoo Pusa.