Jasper Pääkkösen Löyly-kompleksi ei jää Hernesaaren ainoaksi vetonaulaksi Helsingissä – Tältä alue näyttää ilmakuvissa nyt, mutta pian se mullistuu täysin: tulossa uimaranta, ravintoloita ja koteja yli 7 000 ihmiselle

Hernesaaren ensimmäiset asunnot saattavat olla valmiina jo kuuden vuoden kuluttua. Rakennustyöt mylläävät myös lähialueen liikenteen, kun Telakkakadun rakentaminen raitiovaunua varten alkaa tänä syksynä.

Hernesaari, Helsinki
Hernesaaresta on tulossa "merellinen keskittymä", tältä siellä näyttää syyskuussa 2018
Hernesaaresta on tulossa "merellinen keskittymä", tältä siellä näyttää syyskuussa 2018

Hernesaaren Löylyn yleisen saunan vieressä käsillään kävelee Jaakko Hutchings. Sirkustaiteilijalle hyvin varusteltu ulkoliikuntapaikka on kuntosali. Tänään ohjelmassa on käsilläkävelyä, voimailua ja paljon kieppejä.

Jos Helsingin kaupungin suunnitelmat toteutuvat, muutaman sadan metrin päässä ulkoliikuntapaikasta asuvan Hutchingsin temppuilulle on entistä enemmän mahdollisuuksia. Tällaisia paikkoja on nimittäin tulossa lisää.

Jaakko Hutchings.
Jaakko Hutchings käyttää ahkerasti Löylyn viereistä ulkoliikuntapaikkaa.Ronnie Holmberg / Yle

– Olen odottanut, että tänne tulisi lisää harrastuspaikkoja ja muuta tekemistä. Urheilufasiliteetit ovat loistava keksintö! Ennenhän täällä ei ollut mitään. Koululaisena kävin joskus Hernesaaren jäähallissa tai pyöräilin kavereitteni kanssa salaa hiekkakasoille, Hutchings sanoo.

Rantakadulle vaunukävelylle lähtenyt Milla Härmä toivoo, että Hernesaareen tulisi paljon palveluita lapsiperheille.

– Uimaranta on ollut kiva lasten kanssa, mutta nyt se ei varsinaisesti ole valvottu. Mutta mukavaa, että kotikulmille tulee lisää toimintaa ja mahdollisuuksia.

Milla Härmä.
Milla Härmä toivoo alueelle palveluita lapsiperheille. Sylissä nukkumisesta kieltäytyvä Lyyli.Ronnie Holmberg / Yle

Puoliautiolta rannalta käsin on vaikea hahmottaa, miten paljon telakka- ja satama-alueena toiminut Hernesaari ja sen lähiympäristö lähivuosina ja -vuosikymmeninä tulee muuttumaan. Alueelle aletaan rakentaa Helsingin kaupungin visioimaa "kantakaupungin matkailu- ja vapaa-ajan palveluiden merellistä keskittymää".

Siis mitä?

Uimaranta, vesiurheilukeskus, ravintoloita

Eteläisimpään Helsinkiin kuuluvaa Hernesaarta alettiin kehittää vuonna 2006. Tuolloin alueelle ideoitiin muun muassa Löyly, joka valmistui kymmenen vuotta myöhemmin. Sitä ennen alueella oli telakan lisäksi lähinnä joutomaata.

Viime tammikuussa kaupunginvaltuusto hyväksyi Hernesaaren osayleiskaavan, eli käytännössä sen, että alueesta tulee yli 7 000:nnen ihmisen asuinalue (siirryt toiseen palveluun). Lisäksi kaupunki uumoilee Hernesaaren ja Eiran eteläosan alueelle yli 3 000 työpaikkaa.

Rakentaminen käynnistetään purkutöillä jo tänä vuonna. Asuntojen rakentaminen aloitetaan vuosikymmenen vaihteen jälkeen, ja ensimmäiset asunnot saattavat olla valmiina jo vuonna 2024.

Tällä hetkellä alueelta löytyy ravintola-alue Hernesaaren Ranta, kahvila Birgitta, Fordin tehdasrakennus, Valtion viljavarasto, Munkkisaaren teollisuustalo sekä ulkomaita myöten hehkutettu Löyly.

Hernesaari
Hernesaaren Rantakadusta tulee autoton.Antti Kolppo / Yle

Asemakaavan muutosselostuksesta selviää, että Helsingin suunnitelmat ovat melkoiset (siirryt toiseen palveluun).

Helsingin kaupungin arkkitehti Jari Huhtaniemi on ollut suunnittelemassa Hernesaarta vuodesta 2006 lähtien. Hän kertoo, että alueelle on suunnitteilla vesiurheilukeskus, uimaranta, lasten meripuisto, venesatama useille sadoille veneille, erilaisia ravintolapalveluita sekä lähiliikuntamahdollisuuksia Löylyn molemmin puolin.

"Matkailijat haluavat tehdä sitä, mitä kaupunkilaisetkin"

Myös risteilymatkustajat huomioidaan Hernesaaren suunnitelmissa. Kesäisin alueella vierailee noin 400 000 risteilymatkailijaa.

Kaupungin arkkitehti Huhtaniemi kuitenkin sanoo, ettei Hernesaareen voi tehdä vetovoimaisia kohteita vain turisteille.

– Meidän pitää tehdä alue kiinnostavaksi kaupunkilaisille. Silloin matkailullakin on mahdollisuus kasvaa.

Paljon on myös kysymysmerkkejä. Huhtaniemen mukaan esimerkiksi venesatama on iso investointi ja siihen tarvitaan myös yksityistä rahaa.

Liikennesuunnittelu myllää alueen

Koko Hernesaaren alueen on arvioitu olevan valmis vuoden 2035 paikkeilla. Siihen mennessä se on myllätty täysin.

Yksi isoimmista muuttujista on liikenne. Sen määrä tulee lisääntymään moninkertaiseksi. Tällä hetkellä Eiranrannassa arvioidaan liikkuvan hieman yli 4 000 ajoneuvoa arkivuorokaudessa; alueen valmistuttua autoja tulee ennusteiden mukaan olemaan 8 500 enemmän.

Myös Eiranrantaan yhtyvän Laivakadun poikkileikkaus muuttuu täysin. Laivakadulle rakennetaan raitiotiekiskojen ja autokaistojen lisäksi yksisuuntaiset pyörätiet, ja katu tulee jatkumaan Hernesaaren eteläpäätyyn asti.

Hernesaari
Hernesaaren suunnitelmissa huomioidaan myös 400 000 alueella vierailevaa risteilymatkailijaa.Antti Kolppo / Yle

Hernesaaren Rantakadusta tulee rantapuisto, johon tulee pyöräily- ja jalankulkureitit. Autot Rantakadulta häädetään.

Hernesaaren julkinen liikenne nojaa raitiotieyhteyteen. Raitiovaunu numero 6:n reittiä pidennetään viiden pysäkin verran ja ratikka kulkee Hernesaaren kärjestä Eiranrannan ja Telakkakadun kautta Bulevardille ja Rautatieasemalle.

Telakkakadun rakentaminen raitiovaunua varten alkaa tänä syksynä. Valmista pitäisi olla vuoden 2021 kesään mennessä, jolloin ratikka alkaa liikennöidä Hernesaaren pohjoisosaan.

Kaavaehdotus esitellään kaupunkiympäristölautakunnalle marraskuun lopussa. Kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi se tulee syksyllä 2019.