It-ammattilaisen elämänhalu katosi, mutta työvalmennus ohjasi oikealle polulle: ”Löysin vakituisen työpaikan ja samalla löysin itseni”

Masennus murensi vuosia sitten tietotekniikkaan uppoutuneen Jyri Oksasen opiskelu- ja ammattihaaveet. Elämä palasi takaisin oikeille raiteille, kun nuori mies uskalsi hakeutua työvalmennukseen.

työvalmennus
Hanna Ikkala ja Jyri Oksanen
Tällä hetkellä Jyri Oksanen tekee tietovarasto- ja raportointiratkaisuja Hanna Ikkalan johtaman Oiwa Solutions Oy:n asiakkaille johtamisen työkaluiksi.Päivi Rautanen/Yle

Seinäjokelaisen it-ammattilaisen Jyri Oksasen, 29, polku eteni alkuun johdonmukaisesti, mutta sitten elämä alkoi kompastella. Tunnollinen ja töissään täydellisyyttä tavoitellut nuori koki epäonnistumisia, menetti elämänhalunsa ja masentui.

Ajatukset ja työt pyörivät pelkästään it-töissä, mikä johti sitten siihen, että elämä ei enää oikein maistunutkaan.

Jyri Oksanen

– Elin liian kapeakatseista elämää. Ajatukset ja työt pyörivät pelkästään it-töissä, mikä johti sitten siihen, että elämä ei enää oikein maistunutkaan, nuori mies ymmärtää jäljestäpäin.

Ennen sairastumistaan hän ehti valmistua datanomiksi ja aloittaa myös ohjelmoinnin ammattikorkeakouluopinnot. Sairaus vei kuitenkin voiton ja opinnot oli pakko keskeyttää. Töitäkään ei löytynyt.

Jyri Oksanen ja Kaija Kuusisto
Elokuun alussa vakituisen työpaikan saanut Jyri Oksanen tuli tapaamaan Toimintojentalon johtajaa Kaija Kuusistoa talon juhlapäivänä. Jyrin polku kohti vakityöpaikkaa kulki Toimintojentalon työvalmennuksesta työkokeiluun ja sitä kautta vakituisille työmarkkinoille.Päivi Rautanen/Yle

Toimintojentalo auttoi kiinni elämään

Kun voimat vähän palautuivat ja mielessä kasvoi into tehdä jotain, nuori mies kuuli, että Seinäjoen Toimintojentalossa tarvittiin tietotekniikka-avustajaa. Jyri Oksanen lähti haastatteluun, aloitti työvalmennuksessa ja opasti talon asiakkaita niin tietokoneiden kuin älypuhelimien maailmaan.

– Siellä työskentely johti siihen, että löysin vakituisen työpaikan ja samalla löysin itseni.

Työvalmennuksessa Jyri Oksanen teki myös kotikäyntejä Toimintojentalon asiakkaiden luokse, kun omistaja tarvitsi laitteiden käytössä tai korjauksessa opastusta. Tämä oli omiaan poistamaan jännitystä ja lisäämään masennuksesta toipuvan sosiaalista elämää.

– Se oli rentoa hommaa. Sain olla oma itseni. Ei niin jännittänyt, kun sai tehdä jotain siinä samalla, kun juttelin asiakkaiden kanssa.

Se ei ole vain sitä, että kunhan tulen, vaan täällä tarvitaan sinua.

Kaija Kuusisto

Ei mitään leikkitöitä

Toimintojentalon päätehtävä on ehkäistä syrjäytymistä ja järjestää työvalmennusta. Moni pitää työvalmennustöitä vähän kuin leikisti tehtäisiin töitä. Toimintojentalon toiminnanjohtaja Kaija Kuusisto oikoo käsityksiä.

– Se on juuri meidän vahvuus, että meillä tehdään oikeita töitä. Se ei ole vain sitä, että kunhan tulen, vaan täällä tarvitaan sinua. Myös työyhteisön vertaistuella on iso merkitys.

Toimintojentalon työvalmennuksessa käy nykyään noin sata henkilöä vuodessa ja heistä runsas kolmannes työllistyy valmennuksen jälkeen avoimille työmarkkinoille tai lähtee opiskelemaan. Tyhjän päälle eivät jää muutkaan.

– Jokainen, joka meillä on työvalmennuksessa, polutetaan johonkin suuntaan, Kaija Kuusisto lupaa.

Alan vaihtokin kävi mielessä

Jyri Oksanen oli mukana työvalmennuksessa kahdeksan kuukautta. Työ asiakkaiden, etupäässä vanhusten, kanssa sai hänet miettimään jo alan vaihtoakin. Miehen mielessä pyöri lähi- tai sairaanhoitajaopinnot.

– Työvalmennus avarsi näkemyksiäni. Sain kuitenkin Toimintojentalon johtajalta vinkin Seinäjoelle vastikään perustetusta tietotekniikka-alan yrityksestä. Ajattelin vielä kokeilla, luistavatko it-hommat vai ovatko ne minulle liian raskaita.

Jyri Oksanen pääsi työkokeiluun tiedolla johtamisen ratkaisuja tuottavaan Oiwa Solutions -yritykseen. Hän tekee työssään ratkaisuja, joissa automatisoidaan tiedon keruu ja yhdistäminen eri järjestelmistä ja laitteista tietovarastoon ja sieltä edelleen raporteille, ennusteille ja asiakkaan analysoitavaksi.

Elokuun alussa työvalmennus ja työkokeilu johtivat toivottuun lopputulemaan: vakituiseen työpaikkaan. Osapuolet ovat tyytyväisiä.

– Aikaisemmista haastatteluista johtuen koin, että tällä alalla joutuu tekemään paljon yksin, eikä ole kunnon tukea. Täällä on osaavaa porukkaa, jolta voi kysyä eikä tarvitse pelätä omaa tyhmyyttään.

”Ei se ota, jos ei annakaan”

Jyri Oksanen on joulukuussa perustetun Oiwa Solutions Oy:n yhdeksäs työntekijä. Kymmenes aloittaa näinä päivinä. Miten uusi firma uskaltaa rekrytoida työntekijän työvalmennuksen kautta?

Kun työntekijää kohdellaan hyvin, myös asiakaskin voi hyvin ja sen kautta koko firma voi hyvin.

Hanna Ikkala

Toimitusjohtaja, pääomistaja Hanna Ikkalan mukaan Jyrin tapauksessa kaikki kävi helposti. Hanna Ikkala ja yrityksen toinen pääomistaja Juha Salonen tuntevat Toimintojentalon johtajan ja luottivat paljon hänen arvioonsa.

– Jyrin haastattelussa tuli sellainen tunne, että ei se ota, jos ei annakaan: täytyy kokeilla ja antaa mahdollisuus. Tuli toisaalta auttamisen halu, mutta toisaalta ajattelimme, että firmalle olisi hyötyä Jyrin osaamisesta.

Hanna Ikkala muistuttaa, että Suomessa on matala kynnys palkata henkilö työkokeiluun.

– Kustannukset olivat lähinnä siinä, että hommattiin työvälineet. Toki resursseja pitää olla työhön opastamiseen.

Jyri Oksanen Toimintojentalolla Seinäjoen Kasperissa.
Vastaanotto oli lämmin, kun Jyri Oksanen vieraili entisessä työvalmennusyksikössään Toimintojentalolla Seinäjoella.Mirva Ekman / Yle

Elämä hymyilee – mietittävää silti riittää

Jyri Oksasta elämä jo hymyilyttää. Hän nauttii työstään ja kokeilee parhaillaan erilaisia harrastuksia, jottei elämä pyörisi vain työn ympärillä. Kesä kului valokuvatessa.

– Olen luottavaisin mielin. Tervehtymisessä on vielä paljon mietittävää, mutta vakituinen työpaikka on siinä hyvä tuki.

Työnantaja Hanna Ikkala myöntää itsekin oppineensa Jyrin työllistämisessä.

– Aivan ensimmäiseksi sen, että rohkeus kannattaa. Se on muutenkin yksi meidän firman arvoista ja toinen arvo on rakkaus, jolla tarkoitan sitä, että työntekijöitä kohdellaan oikeasti hyvin. Kun työntekijää kohdellaan hyvin, myös asiakaskin voi hyvin ja sen kautta koko firma voi hyvin, Hanna Ikkala pohtii.