Rullaluistelijaa koskevat liikennesäännöt tunnetaan heikosti – tiedätkö sinä, onko luistelija pyöräilijä vai jalankulkija?

Rullaluistelijaa koskevista säännöistä puhutaan julkisuudessa harvoin. Katso videolta, miten moni pitääkin rullaluistelijaa virheellisesti polkupyöräilijänä.

rullaluistelu
Ovatko rullaluistelijoita koskevat liikennesäännöt tuttuja?
Ovatko rullaluistelijoita koskevat liikennesäännöt tuttuja?

Pyöräilyn liikennesäännöistä ja turvallisuudesta on puhuttu paljon. Vähemmälle huomiolle ovat jääneet rullaluistelijat, joiden vauhti monin paikoin nousee yhtä kovaksi kuin polkupyöräilijöillä. Jo lyhyt katukysely kertoo, että moni tielläliikkuja pitää rullaluistelijaa pyöräilijänä.

Tieliikennelain mukaan rullaluistelija katsotaan liikenteessä kuitenkin jalankulkijaksi, samoin kuin rullasuksilla tai potkukelkallakin liikkuja.

– Se on tavallaan simppeli asia. Samat asiat koskevat rullaluistelijaa kuin jalankulkijaakin, sanoo Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara.

Säännöt pitää tuntea, koska on risteyksiä, joissa polkupyöräilijän pitää väistää autoa, mutta auton pitää väistää rullaluistelijaa.

– Haasteellisin paikka on risteys, jossa molemmat ovat kulkemassa suoraan. Näissä tilanteissa auton on väistettävä rullaluistelijaa samoin kuin kävelijääkin, mutta pyöräilijä on väistämisvelvollinen, Elovaara sanoo.

Kuvan tilanteessa voi pyöräillä tien yli, mutta polkupyöräilijän pitää väistää autoja.
Kuvan tilanteessa pyöräilijät ovat väistämisvelvollisia, mutta jos heidän tilallaan olisi rullaluistelijoita tai kävelijöitä, autojen pitäisi antaa heille tilaa.Liikenneturva

Rullaluistelun suosio romahtanut huippuvuosista

Rullaluistelu nousi hittilajiksi 1990-luvulla, mutta laji on menettänyt suosiotaan nopeasti. Parhaimpina vuosina rullaluistelua harrasti jopa 350 000 ihmistä, nyt Suomen Luisteluliitto arvioi, että harrastajia on enää muutamia tuhansia.

– Laji vakiintunut 10–15 000 harrastajan tiiviiksi joukoksi, sanoo Suomen Luisteluliiton tapahtumapäällikkö Lauri Paalasmaa, joka on parikymmentä vuotta toiminut liiton rullaluisteluvastaavana.

Tunnista tilanne ja opettele jarruttamaan.

Lauri Paalasmaa

Paalasmaan mukaan luistelijan ei kannata luottaa siihen, että autoilija tajuaa antaa tietä luistelijalle, vaikka se autoilijan velvollisuus onkin.

– Tärkein henkivakuutus: tunnista tilanne ja opettele jarruttamaan, Paalasmaa sanoo.

Rullaluistelijana saa tottua asfaltti-ihottumaan, ja syynä on yleensä väylän kunto. Paalasmaan mukaan pahimmat paikat ovat esimerkiksi niitä, missä tien kunnostajat eivät huomaa merkitä tien pintaan tehtyjä avauksia ja kaivantoja.

– Omakin naama on ihan täynnä tikkejä. Rullaluistelija ei pysty pysäyttämään vauhtiaan ihan tuosta vaan. Alamäkeen nopeus voi nousta 40-50 kilometriin tunnissa. Taitavillekin luistelijoille sattuu ikäviäkin tapaturmia.

Katso jutun pääkuvana olevalta videolta, kuinka hyvin rullaluistelijoita koskevat liikennesäännöt ovat hallussa katukyselyyn osallistuneilla ihmisillä. Moni vastaajista arvelee, että rullaluistelija rinnastetaan pyöräilijään.