1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. joukkoliikenne

Osa bussien maksulaitteista veloittaa liikaa ikäihmisiltä – jatkuvista virheistä suuttunut tamperelainen teki rikosilmoituksen

Maksulaite on napannut Seppo Lahtisen matkakortilta kolminkertaisen hinnan jo seitsemän kertaa kesän aikana. Ongelman taustalla on ohjelmointivika.

joukkoliikenne
Palveluliikenteen bussi Tampereella
Väärin veloittavia laitteita on Tampereen palvelulinjoja ajavissa autoissa, mutta myös muiden linjojen autoissa.Antti Eintola / Yle

Tamperelainen Seppo Lahtinen tarkasteli heinäkuussa Nella Nettilataus -ohjelmasta matkakorttinsa tapahtumia ja törmäsi huolestuttavaan ilmiöön.

– Maksulaite oli veloittanut matkakortiltani maksuttoman vaihdon sijaan kokonaan uuden, normaalihintaisen matkan. Käytännössä maksoin matkastani kolminkertaisen hinnan suhteessa seniorilipun hintaan, Lahtinen kertoo.

Kaikki 65 vuotta täyttäneet henkilöt ovat oikeutettuja 50 prosentin alennukseen busseissa kello 9–14. Alennuksen saa henkilökohtaiselle matkakortille ladatulla arvolipulla automaattisesti, kerrotaan Tampereen joukkoliikenteen verkkosivuilla (siirryt toiseen palveluun).

Korttiveloituksen pitäisi olla yli 65-vuotiailta päivällä 0,94 euroa, mutta väärin toimiva lukulaite ei ole aina tunnistanut voimassa olevaa vaihtoa. Kun matkakortti on leimattu ennen kahta ja vaihto tapahtunut kahden jälkeen, niin laite on veloittanut täyden maksun eli 1,88 euroa.

Virheellistä veloitusta toista kuukautta

Seppo Lahtisen ensimmäinen virheellinen veloitus tapahtui 7. heinäkuuta. Hän otti yhteyttä Tampereen joukkoliikenteeseen, josta tapahtunutta pahoiteltiin. Hän sai väärästä veloituksesta lahjakorttikoodin käytettäväksi seuraavan latauksen yhteydessä.

Virheellisiä veloituksia on tähän mennessä osunut Lahtisen kohdalle kaikkiaan seitsemän. Kaksi kertaa hän on käyttänyt lahjakorttikoodinsa ladatessaan arvokorttiaan, mutta nyt asia on alkanut kismittää suuremmassa määrin.

– Joudun joka kerta ostamaan lisää arvoa kortilleni, jotta saan takaisin väärin perityt summat. Mielestäni se ei ole oikea menettelytapa. Miksi vääriä veloituksia ei voida suoraan palauttaa arvokortilleni, Lahtinen kysyy.

Lahtisen närkästystä on lisännyt se, että Tampereen joukkoliikenne ei ole tiedottanut asiasta.

– Minun mielestäni matkustajia pitäisi varoittaa väärin toimivista laitteista, koska muutoin virheellinen veloitus voi jäädä huomaamatta. Matkustajat eivät osaa varautua, eivätkä kuljettajatkaan ole tietoisia siitä, että heidän lukulaitteensa toimivat väärin.

Seppo Lahtinen on tehnyt jatkuvista virheveloituksista rikosilmoituksen.

Ohjelmointivirheen löytäminen haasteellista

Tampereen joukkoliikenteen asiakaspalvelupäällikkö Tanja Lehtonen myöntää, että lukulaitteissa on ollut ongelmia.

– Ongelmista on oltu tietoisia jo heinäkuusta lähtien, mutta varsinaisen ohjelmointivirheen jäljille on ollut haastavaa päästä.

Joukkoliikenteen asiakaspalveluun on Lehtosen mukaan tullut palautetta vain vähän. Tarkkaa väärien veloitusten määrää Lehtonen ei pysty arvioimaan.

– Se on kuitenkin promillen luokkaa suhteessa kaikkiin maksuihin, hän arvelee.

Väärin toimivien laitteiden sijoittumista eri bussilinjoille Lehtonen ei myöskään pysty sanomaan, koska liikennöitsijät sijoittavat autot linjoille oman ajojärjestelynsä perusteella.

– Viallisia laitteita tiedetään olleen palvelulinjojen autoissa, mutta myös muita linjoja ajavissa autoissa.

Ohjelmointivirhe on paikallistettu noin pariinkymmeneen uuteen kortinlukulaitteeseen. Suurin osa näistä laitteista on autoissa, jotka aloittivat liikennöinnin syyskauden alkaessa 9. elokuuta.

– Ohjelmatoimittaja on nyt paikallistanut vian ja se on korjattu. Lähes kaikille laitteille on toimitettu korjattu ohjelmapäivitys, Lehtonen kertoo.

Asiakaspalvelupäällikkö Tanja Lehtonen pahoittelee tapahtunutta. Väärin veloitettuja maksuja ei kuitenkaan voida palauttaa automaattisesti matkustajien matkakorteille.

– Jokaisen on itse haettava hyvitystä Tampereen joukkoliikenteeltä, hän vahvistaa.

Monelle ikäihmiselle matkahistorian tutkiminen Nella Nettilataus -ohjelman (siirryt toiseen palveluun) kautta on haastavaa, mutta osan historiasta saa myös kuljettajalta pyydettäessä.

– Autosta voi saada yhdeksän viimeisen matkan tapahtumat, joten ainakin niiden osalta on helppo tarkastaa oman korttinsa veloitukset.

Tanja Lehtonen sanoo, että kaikki tehtävissä oleva on nyt tehty. Hän myös toivoo, etteivät asiakkaat huolestuisi turhaan, sillä lähes kaikkien laitteiden ohjelmistot on nyt päivitetty. Tapahtumista ovat kiinnostuneita poliisin lisäksi myös kuluttajaviranomaiset.

Lue seuraavaksi