Kun suomalais-syyrialainen Sherin Khankan perusti naisten moskeijan Kööpenhaminaan, hänen isänsä kauhistui: "Hän pyysi, että luopuisin imaamin tittelistä"

Koska tanskalaisilta musliminaisilta puuttui oma paikka uskonnon harjoittamiseen, Sherin Khankan perusti sellaisen.

kulttuuri
Isä pelästyi, kun Ann Christinesta tuli imaami moskeijaan
Isä pelästyi, kun Ann Christinesta tuli imaami moskeijaan

Yleensä moskeijoissa, islamin pyhätöissä, uskonnollisia toimituksia johtavat ainoastaan miehet. Tanskan Kööpenhaminassa sijaitsee kuitenkin moskeija, jossa rukouksia johtavat ainoastaan naiset. Sen perusti kaksi vuotta sitten suomalaisen äidin ja syyrialaisen isän tytär Sherin Khankan.

Jo ennen moskeijan perustamista Khankan tunnettiin Tanskassa aktivistina ja feministinä. Sittemmin maine on levinnyt maailmalle: esimerkiksi vuonna 2016 BBC haastatteli sarjassa, jossa esiteltiin sata vaikutusvaltaista naista (siirryt toiseen palveluun).

Khankanin kirja Nainen on islamin tulevaisuus julkaistiin elokuussa suomeksi. Yle esitti imaamille kuusi kysymystä islamin nykyisyydestä ja tulevaisuudesta.

Sherin Khankan, kerrot, että kööpenhaminalainen Mariam-moskeija on avoin kaikille, mutta perjantain rukoukset on suunnattu vain naisille. Mistä tarve naisten johtamalle moskeijalle syntyi?

Naisten johtamia instituutioita tarvitaan kaikissa uskonnoissa. Suurinta osaa maailman uskonnoista johdetaan patriarkaalisen mallin mukaan. Tämä pätee myös islamiin. Halusin haastaa tämän mallin perustamalla naisjohtoisen moskeijan.

Moskeijassamme on naispuoliset imaamit. Naiset johtavat rukousta ja seremonioita, vihkivät pareja sekä antavat islamilaista sielunhoitoa. Kaikki, mitä tapahtuu uskonnollisten instituutioiden sisällä, vaikuttaa yhteiskuntaan, perheisiin ja yksilöihin.

Patriarkaalinen malli vaikuttaa myös siihen, miten vaikkapa Koraania luetaan. Ja siihen, kuka saa levittää islamin sanomaa ja millä tavalla. Tähän asti miehet ovat saaneet puhua islamista, mutta me haluamme muuttaa sen. Keskityn itse imaamina sukupuolten tasa-arvoon ja naisten oikeuksiin.

Imaamiksi voi ryhtyä, jos omaa tarpeeksi tietoa islaminuskosta ja tuntee Koraanin tarkasti. Mariam-moskeijan naisimaameilla on akateeminen koulutus. Miksi näet sen tärkeänä?

En itse tiennyt ryhtyväni imaamiksi. Kun perustimme uutta moskeijaa, aloitimme kaiken alusta. Pikkuhiljaa vain huomasin tekeväni niitä asioita, joita imaami tekee. Johdin rukouksia, annoin sielunhoitoa, resitoin Koraania. Miksi en siis olisi imaami.

Yhteisömme tarvitsee akateemisia uskonnontuntijoita. Naisimaameja on vaikea rekrytoida. Halusin, että meidän moskeijassamme heillä kaikilla on mahdollisimman tukeva pohja.

Vältin kertomista isälleni pitkään. Tiesin, että hän pelkäisi ihmisten reaktioita ja vastustusta. Lopulta hän sai viestin Syyriasta eräältä sukulaiselta. Siinä tämä sukulainen ihmetteli, aikooko Sherin todella ryhtyä imaamiksi.

Isä pyysi, että luopuisin tittelistä. Että kutsuisin itseäni miksikä tahansa muuksi kuin imaamiksi. Tiesin, ettei hänen vetoomuksensa tullut sydämestä. Hän vain säikähti ja huolestui, niin kuin kuka tahansa isä huolestuisi.

Sherin Khankan
Islamilaisessa alkuyhteisössä naiset toimivat opettajina, sotilaina ja imaameina, kertoo yksi maailman harvoista naisimaameista Sherin Khankan.Jussi Koivunoro / Yle

Miksi islamissa sitten kuuluu vain miesten ääni? Mistä se alunperin juontaa juurensa?

Olen opiskellut uskontososiologiaa ja erikoistunut islamiin. Minulle selvisi, että 600-luvulla profeetta Muhammedin aikaan naiset toimivat opettajina, sotilaina ja imaameina. On tietoja ainakin kolmesta naisesta, jotka toimivat imaameina tuohon aikaan. Profeetta itse pyysi naispuolista imaamia johtamaan rukousta tämän kotona.

Mitä siis tapahtui? Aluksi naiset olivat aktiivisia, mutta nyt vuonna 2018 muslimit haluavat kieltää naiselta oikeuden toimia imaamina!

Kävi niin, että toinen kalifi, Omar, kielsi naisilta rukousten johtamisen. Hän oli hyvin ennakkoluuloinen naisia kohtaan. Pikkuhiljaa tuli normaaliksi, että naiset olivat taustalla. Muslimit ovat siis seuranneet toisen kalifin jalanjälkiä sen sijaan, että olisivat seuranneet profeetta Muhammedia, jota vannovat kunnioittavansa ja rakastavansa. Monet muslimit eivät tosin tiedä tästä mitään.

Pidätte moskeijassa tärkeänä, että vihitte ihmisiä ja myös autatte naisia eroamaan, jos eron kanssa on tullut ongelmia. Te myös tarjoatte islamilaista sielunhoitoa. Millaisten ongelmien kanssa tanskalaismuslimit teitä lähestyvät?

Monilla nuorilla on hyvin yleinen ongelma. He haluavat mennä naiimisiin eriuskoisen kanssa. Valitettavasti kautta maailman, Tunisiaa lukuunottamatta, islamin lait sanovat, että musliminainen ei voi mennä naimisiin kuin islaminuskoisen miehen kanssa. Miehen pitää kääntyä islamiin tai hänen tulee olla kotoisin islaminuskoisesta maasta. Minusta se on vääryys ihmisoikeuksia vastaan. Minulle Koraani puhuu sukupuolten tasa-arvoisen kohtelun puolesta. Koraanissa ei sanota mitään naisten avioliitoista eriuskoisen kanssa.

Mariam-moskeijassa rakkaus tulee ennen kaikkea. Rakkaus yli kulttuuristen tai uskonnon rajojen on siunaus. Se on paras tapa integroida ihmisiä yhteiskuntaan. Integroimme rakkauden, ystävyyden ja avioliittojen kautta.

Meille tulee hääpareja Ruotsia ja Norjaa myöten. Vaadimme kaikilta pareilta, että he ovat hankkineet siviilivihkimyksen maan lakien mukaan. Me vain siunaamme liiton. Olemme kylläkin saamassa virallisen vihkioikeuden.

Autamme myös naisia eroamaan. Jotkut musliminaiset ovat saaneet laillisen eron vaikkapa väkivaltaisesta miehestään. He eivät kuitenkaan koe eronneensa jumalan silmien alla, sillä yksikään imaami ei suostu hoitamaan eroa loppuun islamin uskon menoin. Nämä naiset tuntevat olevansa ansassa. Me hoidamme eron loppuun.

kirjan kansi
Sherin Khankanin kirja Nainen on islamin tulevaisuus ilmestyi suomeksi elokuussa 2018.Jussi Koivunoro / Yle

Sanot kirjassasi, että huntu on vain pala kangasta. Miksi sen käyttö on kasvanut niin suureksi keskustelunaiheeksi kaikkialla maailmassa?

Ihmiset tarttúvat kiinni visuaalisiin ärsykkeisiin. Kun he näkevät hunnutetun naisen, he näkevät mielestään islamin uskon symbolin. uskon, joka on naisia alistava. Tämän tarinan he ovat nähneet mediasta, kuulleet oikeistopoliitikoilta. Se jää mieleen pyörimään.

Pikkuhiljaa ihmiset oppivat ja näkevät, että tämä kuva islamista ei ole totta. He näkevät kuinka me musliminaiset toimimme aktiivisesti, otamme asiat haltuun ja hoidamme uskonnollisia asioita siinä missä maallisia. He näkevät, että me taistelemme naisten oikeuksien puolesta. Koko kuva kääntyy ylösalaisin.

Tapaat moskeijassa paljon nuoria muslimeja. Onko uusi sukupolvi nousemassa esiin islamilaisessa yhteisössä?

Se on jo noussut. Nuorten vaikutuksesta Tunisiakin muutti avioliittolakejaan, eikä enää kiellä naisia menemästä naimisiin eriuskoisten kanssa. Näen ihmisten nousevan patriarkaalisia rakenteita vastaan kaikkialla.

Haluan olla muslimi, se on selvää. Mutta, kun olen tekemisissä ihmisten kanssa, sillä ei ole merkitystä. Vain teot ja tekojen seuraukset merkitsevät. Haluan painottaa sitä, millaiset ovat uskonnonharjoittamisen aiheuttamat seuraukset.

Olen itse aktivisti. Kun kohtaan ongelman haluan toimia. Yritän kaiken aikaa olla vähemmän ja vähemmän dogmaattinen.