Ylinopeudet riistäytyivät käsistä Keski-Pohjanmaalla – kaikkiaan ylinopeudet ovat kuitenkin selvästi vähentyneet koko maassa

Keski-Pohjanmaalla on hurjasteltu elokuussa harvinaisen päättömästi. Alle kuukaudessa ajokortteja jäi kuivumaan kolmasosa siitä, mitä yleensä koko vuonna.

ylinopeus
Poliisi kumartuneena henkilöauton kuskin vieressä.
Ylinopeudet ovat suhteessa liikennemääriin vähentyneet koko maassa viime vuosina.Tiina Jutila / Yle

Keski-Pohjanmaalla elokuu yllätti poliisin täysin. Vajaassa kuukaudessa rajujen ylinopeuksien, huumerattien ja vakavan piittaamattomuuden takia poliisi otti haltuunsa reilut 30 ajokorttia Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren seudulla. Se on suuri määrä, koska yleensä alueella koko vuoden saldo on sata ajokorttia.

– Eniten harmittaa eräs työpäivä reilu viikko sitten. Yhden vuoron aikana seitsemän kuljettajaa jouduttiin määräämään väliaikaiseen ajokieltoon. Se on hurja luku yhteen työvuoroon!, harmittelee ylikonstaapeli Jari Kivioja Pohjanmaan poliisista.

Kiviojan mukaan ajokortti ei hevillä lähde kuivumaan. Jos puhutaan pelkästä nopeudesta, kortti lähtee, kun kuski ajaa yli 40 kilometriä tunnissa enemmän kuin rajoitus sallii. Törkeään tekoon tarvitaan yli 50 kilometrin ylitys.

– Me ollaan mitattu jopa yli 90 kilometrin ylityksiä.

Poliisi mittaa käsitutkalla nopeuksia.
Ylikonstaapeli Jari Kivioja näkee, että piittaamattomuus on tienpäällä lisääntynyt.Ari Vihanta / Yle

Tällainen piikki ylinopeuksissa on poikkeus koko maan linjassa. Suomessa ylinopeudet ovat nimittäin vähentyneet selvästi viime vuosina, kun määrät suhteutetaan liikenteen ja nopeusvalvonnan lisääntymiseen.

Valvonta lisääntynyt

Tolppakameroiden ja nopeuksia valvovien autojen ohi ajoi vielä muutama vuosi takaperin noin 84 miljoonaa ajoneuvoa. Nyt määrä on arviolta 140 miljoonaa.

– Suhteessa siihen ylinopeutta ajavien määrä on laskenut, ja nopeuden ylitykset ovat myös pienentyneet, sanoo Liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein.

Yhden työvuoron aikana seitsemän kuljettajaa jouduttiin määräämään väliaikaiseen ajokieltoon.

ylikonstaapeli Jari Kivioja

Ratkaisevia tekijöitä muutokseen ovat olleet Pastersteinin mukaan rikesakon tuplaaminen ja puuttumiskynnyksen laskeminen. Toissa vuoden lokakuusta alkaen rikesakko on napsahtanut, kun nopeusrajoitus ylittyy vähintään 7 kilometrillä tunnissa. Aiemmin raja oli 8 kilometriä.

Mikään ei selitä hullua elokuuta

Keski-Pohjanmaalla suuria ylinopeuksia on mitattu niin kuntien keskustoissa kuin maanteillä, esimerkiksi Kokkolassa Tehtaankadulla on mitattu yli 100 kilometrin tuntinopeuksia, vaikka siellä on neljänkympin rajoitus.

– Erään kerran aamuliikenteessä kuorma-auto ajoi juuri tällä tiellä satasta, ihmettelee ylikonstaapeli Jari Kivioja ihmisten välinpitämättömyyttä.

Poliisi nopeusvalvonnassa.
Ylinopeuksia ajetaan tavallisesti eniten juhannuksen tienoilla.Mauri Ratilainen / AOP

Poikkeuksellista on myös se, että ylinopeuksissa piikki sattuu nyt elokuulle; normaalisti tämä aika on tienpäällä rauhallisempi kuin alkukesä.

– Meillä se "vaarallisin aika" liikenteessä sijoittuu joka vuosi toukokuun loppuun ja juhannuksen jälkeen. Silloin ajetaan muuta vuotta enemmän ylinopeuksia ja sattuu eniten vakavia onnettomuuksia. Onko syynä ollut tänä vuonna tämä hellejakso vai mikä? Kivioja pohtii.

Kuskeja ei usein edes niin kauheasti kolauta se, että ajokortti viedään pois.

ylikonstaapeli Jari Kivioja

Ylinopeuksille ei löydy mitään yhteistä nimittäjää. Ylikonstaapeli Jari Kiviojan mukaan rajujen ylinopeuksien ajajia on kaikenikäisissä. He ovat miehiä ja naisia, ja ylinopeuksia ajetaan kaikkina vuorokauden aikoina. Ihmisten piittaamattomuus on liikenteessä lisääntynyt:

– Tätä aikaa kuvaa hyvin se, että suurimmalla osalla kiinnijääneistä ei ole ylinopeuden ajamiseen mitään syytä. Todetaan, että tuli vain ajettua. Huolestuttavaa on myös se, että kuskeja ei usein edes niin kauheasti kolauta se, että ajokortti viedään pois.

Automaattivalvonta keskustoihin?

Liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein suosittelee kaupunkien ongelmakohtiin nopeuksien automaattivalvontaa. Sillä saadaan tehokkaasti rauhoitettua hurjastelua ja vapautettua poliisin resursseja muuhun liikennevalvontaan.

Hänen mukaansa esimerkiksi töyssyt ovat suhteellisen kalliita tehdä, ne hankaloittavat katujen talvikunnossapitoa ja johtavat jatkuvaan jarrutteluun ja kiihdyttelyyn.

Sinänsä kaahareiden kiinnijääminen on Pastersteinin mielestä loistava uutinen.

– Mitä enemmän saadaan ylinopeutta ajavia kiinni, sitä parempi!

Ylikonstaapeli Jari Kivioja toivoo, että Keski-Pohjanmaalla ilmiö on väliaikainen ja loppuu syksyn tultua.

– Surettaa tämä meininki. Toivottavasti ihmiset nyt ottavat järjen käteen, niin ei tulisi vahinkoja ja meidän kaikkien olisi mukavampi olla liikenteessä.