"Mustikoita turisteille ja taiteilijaresidenssi herättämään illalla kuoleva alue!" Professori saapui Hongkongista Vantaalle ja listasi 4 asiaa, joilla Aviapolis saadaan kukoistamaan

Max Hirshin mukaan Vantaalla on oiva tilaisuus luoda toimiva lentokenttäkaupunki, kun Aviapolis kasvaa nyt yhtäaikaa Helsinki-Vantaan lentoaseman kanssa.

Aviapoliksen suuralue
Mies seisoo kadulla Vantaan Aviapoliksessa
Lentokenttäkaupunkeja työkseen kehittelevä Max Hirsh vietti viikon Vantaalla ja antoi omat ehdotuksensa Aviapoliksen kehittämiseen.Vantaan kaupunki/Sonja Lindroos

Autioita katuja, tyhjänä kulkevia busseja ja harmaata asfalttia. Tämän Max Hirsh näki edessään, kun hän astui toukokuisena päivänä ulos vantaalaisen lentokenttähotellin aulasta.

Lentokenttäkaupunkeja työkseen kehittävä professori aikoi viettää viikon alueella ja luoda keinot, joilla Aviapoliksesta tehdään menestys.

Helsinki-Vantaan lentoaseman kylkeen sijoittuva Aviapolis on yksi Vantaaan keskeisimmistä kehitysalueista. Kysymys kuitenkin kuuluu, miten kolkosta työpaikkakeskittymästä tehdään trendikäs kaupunginosa?

Hirsh otti haasteen vastaan ja asteli kadulle haastattelemaan asukkaita, yrittäjiä, Finnairin työntekijöitä ja jopa alueen ammattikoulun rehtoria. Saamansa aineiston hän kiteytti neljään eri kehitysideaan, jotka hän esitteli perjantaina Vantaalla.

1. "Kaupallinen keskus, mutta ei missään nimessä ostoskeskus"

Hirshin mukaan Aviapolis on uniikki alue maailman laajuisesti, sillä harvassa paikassa asutusta pystytään rakentamaan näin lähelle lentoasemaa.

Helsinki-Vantaalla kiitoteiden suunnat kuitenkin ohjaavat lentomelun toisaalle. Lisäksi Aviapoliksen alue kehittyy nyt käsikädessä lentoaseman huiman kasvun kanssa, mikä tarjoaa mahdollisuuden luoda toimiva lentokenttäkaupunki, jos siinä onnistutaan.

Hirsh lähti liikkeelle siitä, mitä Aviapoliksessa tällä hetkellä oleilevat ihmiset olivat vailla. He toivoivat kaupallisia palveluita, vaikka jättimäinen kauppakeskus Jumbo sijaitee vain kävelymatkan päässä.

– Se on yksinkertaisesti liian iso. Yksi haastateltava kiteytti asian niin, että valtavassa keskuksessa pelkkien banaanien ostamiseen menee jo tunteja, sanoo Hirsh.

Uutta ostoskeskusta alue ei siis kaipaa, vaan hän neuvoo Vantaata panostamaan pieniin kivijalkamyymälöihin ja kauppahalleihin.

– Nämä toimisivat hyvin esimerkiksi asemien yhteydessä, jolloin työmatkalaiset saisivat napattua helposti jotain mukaan tai voisivat jäädä töiden jälkeen kahville työkavereiden kanssa.

Tällä hetkellä aikaa Aviapoliksessa voi viettää lähinnä vain hotellien aulatiloissa. Myös Hirsh kyllästyi viikon aikana oman hotellin ruokalistaan, mutta vaihtoehdot olivat iltaisin vähissä.

Lentomatkustajien opastetaulu lentokentällä.
Aasiasta tulevat turistit saattavat viettää Vantaalla vain 2-5 tuntia. Tällä hetkellä lentoaseman ympäristö tarjoaa heille aika vähän tekemistä.Kalevi Rytkölä / Yle

2. Mustikoita turisteille!

Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulkee miljoonia matkustajia vuodessa. Hirsh esittikin seuraavaksi kysymyksen, mitä turistit haluavat alueelta. Vastaus yllätti kansainvälisen tutkijan.

– Tapasin hotellin aulassa honkongilaisen oppilaani, joka kertoi oman seurueensa päiväohjelmasta. He aikoivat kävellä ostoksille Jumboon ja kerätä matkalla mustikoita.

Paikallisten korvaan ajatus mustikoiden keräämisestä kehätien varrelta kuulostaa vähintäänkin hassulta. Aasialaiselle se on kuitenkin suomalainen luontoelämys.

Aasian liikenteen kasvu onkin tuonut alueelle paljon turisteja, joilla on käytettävissä vain muutama tunti Suomessa. Hirshin mukaan tätä asiakaskuntaa ei Vantaalla selkeästi ole vielä huomattu tai osattu hyödyntää.

– Turisteille tulisi tarjota jo kävelymatkan päässä terminaalista suomalaista kulttuuria. Esimerkiksi turistikeskus, jossa voi kokeilla saunomista, tutustua Suomen puulajeihin tai vaikka opetella valmistamaan paikallisia ruokia.

Turistikeskus olisi minikoossa kosketus suomalaisuuteen ja toimisi mainoksena kaikelle sille, mitä turisti voi Suomessa laajemminkin tehdä.

3. Ilmailun koulutuskeskus tuomaan kansainvälistä ilmapiiriä

Hirshin mukaan lentoliikenne on kovassa kasvussa ja maailmalla on jo pulaa osaavasta lentohenkilökunnasta. Samaan aikaan Vantaan Aviapoliksessa toimii jo nyt useita lentoliikenteeseen liittyviä koulutuskeskuksia.

– Jos täältä jo löytyvä alan koulutus brändättäisiin yhteen, voisi Aviapolikseen syntyä kansainvälisesti merkittävä koulutuskeskus. Samalla se vastaisi etukenossa maailmalla hiljalleen kasvavaan työvoimapulaan.

Vilkas opiskelijaelämä toisi Hirshin mukaan kaduille myös eloa ja kansainvälistä tunnelmaa. Tällaista on hänen mukaan nähtävissä esimerkiksi Singaporessa.

Lentokapteeni ohjaa konetta kentälle.
Helsinki-Vantaan lentoaseman lähettyvillä tarjotaan jo nykyään paljon lentoalaan liittyvää koulutusta.Yle

4. Taiteilijaresidenssillä eloa kuolleisiin iltoihin

Ollessaan Vantaalla Hirsh huomasi, että kellon lyödessä viisi iltapäivällä Aviapolis kuolee. Kadut hiljenevät, kun ihmiset lähtevät töistä ja paikka muuttuu lähes aavekaupungiksi. Paikassa on potentiaalia, mutta sieltä puuttuu ilo.

– Lentokenttäkaupunki kuulostaa hienolta, mutta aika harva haluaa asua sellaisessa. Tällä hetkellä se houkuttelee enemmän yrityksiä, ei niinkään ihmisiä. Jos alueelle pystyttäisiin luomaan elävää kaupunkikulttuuria, voisi tilanne muuttua.

Katuelämää ja säpinää alueelle voisi hänen mukaansa tuoda taiteilijaresidenssin perustaminen. Erilaiset kaupunkitapahtumat toisivat ihmisiä kaduille myös iltaisin ja viikonloppuisin, joka taas toisi ostovoimaa alueen yrittäjille.

Hän panostaisi markkinointiin ja lanseeraisi alueen uudelleen työpaikkakeskittymän sijaan kotoisana kaupunginosana. Hän myös heittää ilmaan kysymyksen, onko Aviapolis nimenä liian luotaantyöntävä.

Vantaan kaupunki vastaa: "Selvästikin meillä on asiakaskunta, jota emme ole osanneet havaita"

Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen suhtautuu Hirshin näkemyksiin mielenkiinnolla. Muutama ehdotus nousi ylitse muiden ja tuntui saavan vastakaikua kaupungilta.

– Lentoalan akatemia sopisi erinomaisesti Vantaalle ja otan tämän ehdottomasti puheeksi pääkaupunkiseudun yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kanssa. Myös taiteilijaresidenssi olisi hieno lisä Vantaan kaupunkikulttuuriin, sanoo Viljanen.

Hän oli myös silminnähden yllättynyt kuullessaan turistien etsivän mustikoita lentokentän lähimaastosta.

– Selvästikin meillä on asiakaskunta, jota emme ole osanneet havaita. Nämä ihmiset, jotka etsivät tekemistä muutamaksi tunniksi lentoaseman lähettyviltä ovat meille jo olemassa olevaa asiakaskuntaa, sanoo Viljanen.

Aviapoliksen nimeä Viljanen ei kuitenkaan ole lähdössä muuttamaan.

Lue myös:

Helsinki-Vantaan lentoasemasta tuli Suomelle pikku-Nokia – ja eteläsiipi on uusin ässä hihassa

Mitä Kehärata lopulta toi tullessaan? Katso, miten radan varsi on muuttunut

Vantaa rakentaa pikaratikan – kyytiin pääsee ehkä vuonna 2030