1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. digitaalinen markkinointi

Tuotteet myydään käyttäjäkokemuksilla – pitkän linjan huonekaluvalmistaja myy sohvat verkossa ja mainostaa blogeissa

Hakolan Huonekalu kävi jo lähellä loppua, kunnes perusti verkkokaupan ja panosti markkinointia verkkoon. Nyt verkkokauppaan tulee eniten asiakkaita sisustusblogien kautta.

digitaalinen markkinointi
Kuvakaappaus blogista
Kuvakaappaus Musta ovi-blogista, joka on tehnyt yhteistyötä Hakolan kanssahttp://mustaovi.blogspot.com/

50 vuotta toiminut Hakolan Huonekalu Oy oli vaikeuksissa vajaa kymmenen vuotta sitten. Suurten huonekalujättien ja halpatuonnon aikana perinteiselle ja käsityönä tehtäville sohville ei ollut riittävästi kysyntää. Yritys sinnitteli, mutta yrittäjä Jari Hakola pohti yrityksen lopettamista.

Yrityksen toiminta sai kuitenkin uutta virtaa, kun luovaksi johtajaksi taloon tuli Jari Hakolan tytär Annaleena Hämäläinen. Hämäläinen uudisti mainonnan ja markkinoinnin, ja yritys nousi tuhkasta.

Hämäläisen mukaan yrityksen haaste oli erityisesti näkymättömyys markkinoilla.

– Emme näkyneet tarpeeksi verkossa, missä nykypäivän kuluttajat ovat, Hämäläinen kertoo.

Vaikuttajamarkkinointi tavoittaa kohderyhmän

Anna-Leena Hämäläinen ei innostunut perinteisestä lehti-, radio- tai televisiomainonnasta. Hän halusi tavoittaa kuluttajat kustannustehokkaasti ja juuri oikean kohderyhmän: tiedostavat design-ihmiset, jotka asuvat pääosin kaupungeissa.

Apuun tuli vaikuttajamarkkinointi.

– Mielestämme kuluttajat haluavat lukea blogeista ja saada aitoja käyttäjäkokemuksia tuotteista. Se on ollut meille tosi luontevaa yhteistyötä, Hämäläinen kertoo.

Tästä syystä sohvat ja muut tuotteet ovat näkyneet esimerkiksi MaijuSaw-, (siirryt toiseen palveluun) Tickle Your Fancy-, (siirryt toiseen palveluun) Musta Ovi (siirryt toiseen palveluun) nimisissä blogeissa. Kun bloggaaja kertoo kokemuksiaan yrityksen tuotteista, on se Hämäläisen ja Mikkolan mukaan kuin ystävä suosittelisi niitä.

– Usein vaikuttajat ovat jo pitkään käyttäneet tuotetta ja heillä on niitä oikeita kokemuksia. Sehän on se tärkeä juttu näissä sohvissa, markkinointipäällikkö Taru Mikkola toteaa.

Hakolan luova johtaja ja yrittäjä Annaleena Hämäläinen ja markkinointipäällikkö Taru Mikkola
Hakolan luova johtaja ja yrittäjä Annaleena Hämäläinen ja markkinointipäällikkö Taru MikkolaMerja Siirilä / Yle

Sosiaalisessa mediassa ja erityisesti blogeissa tehtävät kaupalliset yhteistyöt ovat kasvaneet muutamassa vuodessa osalla yrityksistä jopa tärkeimmäksi tavaksi markkinoida ja mainostaa tuotteita. Näin myös Hakolalla.

– Tämä on meidän tärkeintä markkinointitekemistä ja tähän me eniten panostetaan. Sohva- ja huonekaluhankinnat ovat sellaisia, mitä halutaan tutkia netissä erikseen, Hämäläinen kertoo.

Blogiyhteistyöt alkavat usein bloggaajan yhteydenotosta, joita tulee Hakolalle lähes päivittäin. Vuositasolla yhteistyöprojekteja toteutetaan muutamia kymmeniä.

Hämäläisen mukaan perinteiseen maksettuun mainontaan nähden vaikuttajamarkkinointi on edullinen tapa tavoittaa asiakkaita.

– Selvästi on piikkejä verkkokaupassa sellaisissa tuotteissa, jotka ovat näkyneet blogeissa. Aika vaikea on jäljittää, mikä on tullut mistäkin, mutta mutta selkeästi siitä on meille hyötyä.

Räjähdysmäinen kasvu

Vaikuttajamarkkinointi on kasvanut Vaasan yliopiston markkinoinnin professori Pirjo Laaksosen mukaan räjähdysmäisesti. Sosiaalinen media on kaupallistunut ja esimerkiksi bloggaajista ja tubettajista on tullut Laaksosen mukaan eri yritysten työntekijöitä yhteistöiden myötä.

– Kuluttajina tiedämme, että luotamme kaikista eniten tuotevalinnoissamme omaan aikaisempaan kokemukseemme. Sen jälkeen luotamme kaverin kokemukseen. Myöhäisessä vaiheessa tulee sitten se, että kuinka paljon luotamme mainontaan. Tämä on kuin kaverilta kaverille -mainontaa, joka on luotettavampaa ja vakuuttavampaa, Laaksonen kertoo.

Vaikuttajamarkkinoinnin onnistuminen riippuu paljon tuotteesta ja bloggaajan kohderyhmästä. Mikäli bloggaaja on erikoistunut esimerkiksi sisustamiseen, mahdollistaa hänen lukijakuntansa tarkan kohderyhmän sisustamisen ystäville.

– Jos tuote on kuitenkin marketissa myytävä shampoo, niin silloin televisio tai sanomalehti voi olla tehokkaampi kuin lähettää kaikille bloggaajille tätä shampoota, Laaksonen toteaa.

Yhteystyö näkyväksi

Mainostajien Liiton kattojärjestön WFA:n elokuussa tekemän selvityksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan vaikuttajamarkkinointi on kasvamassa merkittävästi seuraavan 12 kuukauden aikana. Mainostajista 65 prosenttia ilmoitti lisäävänsä panostuksiaan vaikuttajamarkkinoinnissa.

Vaikka vaikuttajamarkkinointi ei ole ilmiönä uusi, ovat siitä pitkään puuttuneet selkeät pelisäännöt. Myös Suomessa Mainonnan eettinen neuvosto on joutunut puuttumaan esimerkiksi Instagram-Storiesien tarinoihin. (siirryt toiseen palveluun)

– Kaupallinen yhteistyö pitää näkyä. Meillä on näkyvyysohjeistukset, joiden mukaan postauksessa pitää näkyä, että osa tuotteesta on saatu tai tuotteen hinta on kuitattu näkyvyydellä. Emme halua tehdä piilomainontaa. Meillä on mainostajana vastuu, Mikkola kertoo.

Hämäläisen mukaan jokainen yhteistyö katsotaan erikseen.

Yleisimmin kuitenkin vaikuttaja saa sohvasta alennusta. Mitä suurempi vaikuttavuus ja saavutettava yleisön määrä, niin sitä suurempi todennäköisyys, että sohva voi olla myös ilmainen.

– Sohva on jo itsessään niin arvokas, Hämäläinen kertoo.

Kuvakaappaus MaijuSaw-blogista, joka on tehnyt yhteistyötä Hakolan Huonekalujen kanssa
Kuvakaappaus MaijuSaw-blogista, joka on tehnyt yhteistyötä Hakolan Huonekalujen kanssahttp://maijusaw.stilllifeblogs.com

Instagram kasvattaa suosiotaan yritysten silmissä. Hämäläisen mukaan Instagramin suosio on jopa ohittamassa blogit, kun pitkät artikkelit eivät enää jaksa kiinnostaa lukijoita. Osa yhteistöistä saatetaan tehdä vaikuttajien kanssa, joilla on pelkkä instagram-tili.

Mutta jos rahanarvoinen tuote liikkuu ainakin halvemmalla, ovatko kokemukset aitoja?

– Meillä yhteistyöt lähtevät vaikuttajan kiinnostuksesta tuotteitamme kohtaan. Emme sanele, mistä kulmasta hänen täytyy kirjoittaa, vaan kehotamme rehellisesti kertomaan, mitä mieltä hän on. Jos on jotain negatiivista sanottavaa, sen saa sanoa. Silloin se on mielestämme aitoa ja toimivaa, Hämäläinen sanoo.

Lue seuraavaksi