Neste tutki autojen vikalähteeksi epäiltyä bensaa – "Mitään poikkeavaa ei ole löytynyt"

Autotekniikan asiantuntijan mukaan polttoaineeseen sitoutunut ylimääräinen happi voi aiheuttaa vikailmoituksen.

polttoaineet
Express kylmäasema Vantaalla.
Nesteen kylmäasema.Kalevi Rytkölä / Yle

Neste on tutkinut useita näytteitä bensasta, jonka on epäilty aiheuttaneen vikoja autojen moottoreihin.

Kauppalehti (siirryt toiseen palveluun) kertoi eilen maanantaina, että Suomessa tankattuja autoja on jouduttu korjaamaan viime ja tällä viikolla huonon polttoaineen vuoksi. Lehden lukijan mukaan haitallinen polttoaine olisi Nesteen uudistunut Futura 95 E10, joka sisältää kymmenen prosenttia biopohjaista, uusiutuvaa etanolia.

Veho on vahvistanut Kauppalehdelle, että sen korjaamoilla on käynyt asiakkaita, joiden autoissa on syttynyt moottorin häiriövalo. Polttoaineen vaihdon jälkeen autot ovat toimineet yleensä taas normaalisti.

– Meille on toimitettu tutkittavaksi tällä hetkellä noin kymmenen polttoainenäytettä näistä ajoneuvoista, joissa näitä ongelmia on esiintynyt ja meihin on ollut yhteydessä yhden automerkin edustaja, Nesteen Suomen ja Baltian myyntijohtaja Tommi Juusela sanoo Ylen Radio Suomen Päivän haastattelussa.

Juuselan mukaan mikään otetuissa ja tutkituissa näytteissä ei viittaa siihen, että kyseessä olisi Nesteen Futura 95 E10 -bensiini tai sen aiheuttama ongelma.

Näytteitä asemilta

Lisäksi Neste on ottanut näytteitä asemilta, joilla asiakkaat ovat kertoneet tankanneensa autojaan.

Juuselan mukaan kaikki näytteet ovat tehtyjen analyysien mukaan olleet tuotestandardien mukaisia eikä asemilta otetuista näytteistä ole löydetty mitään poikkeavaa.

– Eikä mikään myöskään viittaa siihen, että kaikissa bensiineissä käytössä oleva etanoli-biokomponentti olisi nyt ilmenneiden ongelmien taustalla.

Neste kertoo, että Suomessa sen asemilla tankataan keskimäärin 50 000 bensiiniautoa päivässä.

Juuselan mukaan tutkimuksia jatketaan ja asia halutaan selvittää mahdollisimman nopeasti.

– Tietysti otetaan tilanne erittäin vakavasti ja jatkamme tiivistä yhteistyötä tämän automerkin ja muiden alan asiantuntijoiden kanssa asian selvittämiseksi.

Säätö liian nopea?

Suomen Autoteknillisen Liiton toiminnanjohtaja Pasi Perhoniemi sanoo, että auton moottorinohjaus seuraa auton moottorin käyttäytymistä ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmän toimintaa.

Perhoniemen mukaan on mahdollista, että itse ohjainlaitteet on säädetty niin, että ne saattavat huomata pieniä muutoksia, joita ei huomata polttoaineen analyyseissä.

– Jos polttoaineessa on kemiallisesti sitoutuneena happea ja jos sitä on ylimääräistä, niin silloin moottori joutuu säätämään itseään hieman toiseen asetukseen. Jos se säätö tapahtuu liian nopeasti, niin se saattaa aiheuttaa virheilmoituksen moottorin merkkivalon syttymisenä.

Perhoniemi muistuttaa, että epäillystä bensasta ei ole löytynyt Nesteen tutkimuksissa laatupoikkeamia ja silloin se täyttää tuotteen standardit.

– Toki itse kukin voi kokeilla eri bensiinilaatuja, onko sillä vaikutusta. Kukin tekee tietysti sen ratkaisun itse.

Perhoniemi sanoo, että moottorin merkkivalon syttyminen ei tarkoita, että moottori leikkaa kiinni, jos autolla vielä ajaa. Korjaamolla olisi kuitekin syytä käydä luetuttamassa vikakoodit ja selvittämässä merkkivalon palamisen syytä.

Lue myös:

Aiheuttaako Nesteen uusi polttoaine autoihin vikoja? – Veho korjannut mystistä huonoa polttoainetta tankanneita autoja (siirryt toiseen palveluun) (Kauppalehden uutinen)