Kimppataksit ja kyytien yhdistely tehdään aiempaa yksinkertaisemmaksi: "Perusidea on helpottaa ihmisten elämistä ilman omaa autoa"

Suomalainen kyytisovellus hakee kasvua ulkomailta.

liikenne
Kyyti-sovellus on yksi taksisovelluksista Lahdessa
Taksinkuljettaja kuittaa kyydin päättyneeksi Kyyti-sovelluksessaPetri Niemi/Yle

Kotimainen Kyyti-sovellus luottaa kimppakyytien voimaan kaupunkien ja maaseudun liikenteen tehostajana.

Sovelluksesta on jo kokemuksia Oulusta ja Tampereelta. Tämän viikon alussa sovellus otettiin käyttöön Jyväskylässä ja Lahdessa. Tämän vuoden aikana sovellus leviää muun muassa pääkaupunkiseudulle ja Hämeenlinnaan.

– Varsinkin viikonloppuisin ja suurten tapahtumien yhteydessä ihmiset ovat valmiita käyttämään kimppatakseja. Haluamme viedä tämän mahdollisuuden myös maaseudulle, jossa joukkoliikenne kuihtuu, sanoo Kyyti Groupin toimitusjohtaja Pekka Möttö.

Sovelluksen voi ladata älypuhelimeen tai muuhun älylaitteeseen. Asiakas kirjoittaa sovellukseen, mistä hänet noudetaan ja mihin hän haluaa mennä. Sovellus antaa taksikyydin hinnan sekä enimmäishinnan kimppakyydille.

Matkan kesto on kimppakyydissä pitempi kuin taksikyydissä, mutta hinta on halvempi. Asiakas voi määritellä myös, milloin hänen kyytinsä aikaisintaan lähtee tai milloin hänen pitää viimeistään olla perillä

– Jos pystytään rakentamaan matkaketjuja, että asiakas saa eri kulkumuotoja samalla sovelluksella reititettynä ja ostettua jopa yhdellä lipulla, niin se on käyttäjälle helppoa ja jopa edullisempaa palvelua, kertoo erikoistutkija Jenni Eckhardt Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:stä.

Taksivaihtoehtojen ohella Kyyti näyttää myös julkisen liikenteen yhteydet ja arvion kävelyajasta. Lahdessa kimppakyytisovellusta voi käyttää noin 20 kilometrin säteellä kaupungin keskustasta.

Yhteiskunnan maksamien kuljetusten yhdistelyssä voidaan saada merkittäviä kustannussäästöjä.

Jenni Eckhardt
Kyyti Groupin toimitusjohtaja Pekka Möttö
Kyyti Groupin toimitusjohtaja Pekka MöttöPetri Niemi/Yle

Taksin ja joukkoliikenteen välimaastoa etsimässä

Kyyti Groupin lisäksi kolme yritystä eli Infotripla, Sitowise ja Vinka ovat mukana Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran rahoittamassa hankkeessa (siirryt toiseen palveluun), jolla pyritään luomaan joukkoliikennepalvelu isojen asutuskeskusten ulkopuolelle.

Kokeilut ovat käynnistymässä Etelä-Savossa, Itä-Uudellamaalla ja Pirkanmaalla loppuvuoden aikana.

Esimerkiksi loppuvuoden aikana Porvoossa (siirryt toiseen palveluun) sovelluksella aiotaan parantaa liikkumista pohjoisissa kylissä arki-iltaisin. Loviisa testaa puolestaan kylien ja keskustan välisiä yhteyksiä yhdistelemällä joukkoliikenne- ja taksikyytejä kännykkäsovelluksen avulla.

Etelä-Savossa aiotaan testata uusia ratkaisuja siihen, miten sote-kuljetuksia voidaan yhdistellä ja välittää. Tavoitteena on myös ottaa mukaan sote-kuljetuksiin matkustajia, jotka maksavat matkansa itse.

– Yhteiskunnan maksamien kuljetusten yhdistelyssä voidaan saada merkittäviä kustannussäästöjä, sanoo erikoistutkija Eckhardt.

Tänä vuonna voimaan tullut uusi liikennepalvelulaki on helpottanut erilaisten liikkumissovellusten kehittämistä.

– Liikkumispalveluiden tarjoaja voi myydä myös toisten tarjoajien lippuja suoraan, kun lippu- ja maksujärjestelmistä on avattava kertalipun myyntirajapinta kaikkien käyttöön. Lisäksi henkilöiden kuljetuspalveluita tarjoavien yritysten on toimitettava muun muassa reiteistä, aikatauluista ja hinnoista olennaiset tiedot, jotka helpottavat matkaketjujen muodostamista.

Elämää ilman omaa autoa

Markkinoilla on useita älypuhelinsovelluksia, joista voi tilata taksin. Lahdessa Kyyti-sovelluksen kumppaniksi ryhtyi Inter Taksi Oy. Runsaan 30 auton yhtiö aloitti taksipalveluiden tarjoamisen heinäkuussa.

– Tämä sovellus on yksi tulonlähde muiden joukossa. Käytämme myös yhtiön omaa taksisovellusta ja Kela-kyytejä varten on omansa, listaa Inter Taksin taksivastaava Tomi Nykänen.

Alle viikon käyttökokemuksista ei Nykäsen mielestä kannata vetää vielä suuria johtopäätöksiä.

– Muutamia kimppakyytejä on tullut toistaiseksi. Tähtäämme työmatkaliikenteeseen eli esimerkiksi kuljetuksiin juna-asemalle. Myös tuleva viikonloppu ja ravintola-asiakkaat varmasti vilkastuttavat kysyntää.

– Pikkujoulukauden jälkeen voidaan kunnolla arvioida sovelluksen suosiota, arvioi toimitusjohtaja Pekka Möttö.

Lahdessa tavoitteena on myös, että sovelluksen kautta voisi ostaa joukkoliikenteen bussilippuja. Kyyti Groupin ja kaupungin neuvottelut uudesta myyntikanavasta ovat loppusuoralla.

Pikkujoulukauden jälkeen voidaan kunnolla arvioida sovelluksen suosiota.

Pekka Möttö
Taksivastaava Tom Nykänen Inter Taksi Oy:stä sanoo, että sovellus pääsee ensimmäiseen tositestiin viikonloppuna.
Taksivastaava Tom Nykänen Inter Kuljetuksesta sanoo, että sovellus pääsee ensimmäiseen tositestiin Lahdessa viikonloppuna.Petri Niemi/Yle

Liikenneyrittäjä Pekka Möttö tunnetaan Onnibus-yhtiön perustajana, mutta hän luopui yhtiön toiminnasta vuonna 2016.

Nyt Möttö uskoo, että digitalisaatio muuttaa liikennemarkkinoita ja suomalaisten ratkaisut kiinnostavat myös maan rajojen ulkopuolella, vaikka pelikentällä on vastassa kansainvälisiä sovelluksia. Sveitsissä käyttöön otettavasta palvelusta Kyyti Group aikoo kertoa tarkemmin syyskuun lopussa.

– Tarkoitus on kerätä lisää liikkumispalveluita kaupunkipyöristä yhteiskäyttöautoihin tähän sovellukseen asiakkaan ulottuville. Joukkoliikenteen täytyy kuitenkin olla keskiössä. Perusidea on helpottaa ihmisten elämistä ilman omaa autoa. Paljon työtä on kuitenkin vielä edessä.