Usko venäläisiin ostosturisteihin ei ole hiipunut – Jo ennestään isot marketit tekevät merkittäviä laajennuksia

Vaikka venäläisten turistien määrä on hiipumassa, laajentavat lappeenrantalaiset yrittäjät merkittävästi liiketilojaan.

Ostosmatka
Kauppa venäläinen ostosmatkailija Laplandia market asiakas Lappeenranta
Lappeenrannssa venäläiset ovat merkittävä asiakaskunta.Yle

Lappeenrannan Nuijamaan raja-aseman läheisyydessä toimivassa Laplandia-marketissa valmistaudutaan jo joulukauppaan. Suurta kaupan juhlaa ei tosin ole odotettavissa.

Marketin parkkipaikalle on pysäköity naapurimaasta ostosmatkalle tulleiden asiakkaiden autoja vähemmän, kuin mihin parin viime vuoden aikana on totuttu. Venäläisten ostosmatkailu Suomeen kääntyi pari vuotta sitten kasvuun, mutta nyt ostosturistien määrä on notkahtanut.

– Asiakasmäärät ovat vähentyneet ja kertaostos on laskenut vuoden alkuvuoden summista, sanoo toimitusjohtaja Mohammad Darwich Laplandia-marketin omistavasta Atma Trade Oy:stä.

Ruplan arvon hiipuminen alkoi näkyä verovapaassa kaupassa kesällä. Vielä vuoden 2017 huhtikuussa eurolla sai 60 ruplaa. Tämän vuoden aikana kurssi on vakiintunut 70 ruplan yläpuolelle, mutta elokuun lopussa eurolla sai jo 80 ruplaa. Tämä on tehnyt Suomessa tehtävät ostokset venäläisille turisteille entistä kalliimmiksi.

– Ostosmatkailun nousu laantui, ja nyt mennään hyvin pienellä kasvulla tai edellisen vuoden tasolla, sanoo toimitusjohtaja Mervi Sillanpää-JaatinenEtelä-Karjalan Osuuskaupasta.

Venäläisten ostamaa juustoa kassalla.
Venäläiset turistit ostavat kerralla valtavia määriä esimerkiksi juustoa.Tommi Parkkinen/Yle

Kaupat rakentavat lisätilaa

Vaikka venäläisasiakkaiden määrä näyttää hiipuvan, useat yritykset rakentavat tai suunnittelevat parhaillaan lisätilaa kaupalle itärajan tuntumaan Lappeenrannassa.

Esimerkiksi kalatuotteisiin keskittyvän Disas Fishin laajennus on jo pitkällä. Kauppa sijaitsee Venäjälle vievän Nuijamaantien varressa Lappeenrannan Mustolassa. Viereisessä Rajamarketissa suunnitellaan varastotilojen ottamista osittain myymäläkäyttöön, ja aivan rajan tuntumassa toimiva Laplandia-market kaksinkertaisti myymäläalansa alkuvuonna 2 000 neliömetristä 4 000 neliömetriin.

Laplandia-marketissa asiakkaiden keskiostosten määrä kasvoi laajennuksen jälkeen, kun tavara saatiin paremmin esille. Ostosmatkailun hiipuminen harmittaa, mutta ruplankurssin vaihteluihin ja vaikutuksiin on itärajalla jo totuttu.

– Myynnin pudotus on nyt pienempi, kuin se olisi ilman laajennusta, sanoo Darwich.

Laplandia-marketin asiakkaat ovat käytännössä lähes kaikki venäläisiä ostosmatkailijoita. Viime vuonna yhtiön myynti oli noin 25 miljoonaa euroa. 2010-luvun alun huippuvuosina myynti oli kaksinkertainen.

Lisätilaa on tulossa myös Lappeenrannan keskustaan. Etelä-Karjalan osuuskauppa suunnittelee ensi vuonna automarket Prisman laajennusta – sitä ei kuitenkaan tehdä venäläisasiakkaiden varaan.

Uudet investoinnit merkitsevät kaupan kilpailutilanteen kiristymistä Kaakkois-Suoomessa. Kilpailua venäläisistä ostosmatkailijoista lisää myös Vaalimaalle valmistuva uusi kauppakeskus.

Laplandia market
Pääasiassa venäläisiä turisteja varten rakenneu laplandia-market sijaitsee vain parin kilometrin päässä Nuijamaan raja-asemalta Suomeen päin.Jari Tanskanen/Yle