Niken uusi mainoskampanja jakaa mielipiteitä Yhdysvalloissa – mutta tuoko se yhtiölle rahaa?

Urheiluvälinejätti valitsi keulakuvakseen presidentti Donald Trumpin suututtaneen amerikkalaisen jalkapallon pelaajan.

Nike
San Francisco 49ers -joukkueen pelaaja Colin Kaepernick protestoi mustiin kohdistuvaa poliisiväkivaltaa polvistumalla lokakuussa 2016 ottelua edeltävän kansallislaulun aikana.
San Francisco 49ers -joukkueen pelaaja Colin Kaepernick protestoi mustiin kohdistuvaa poliisiväkivaltaa polvistumalla lokakuussa 2016 ottelua edeltävän kansallislaulun aikana.JOHN G MABANGLO / EPA

Just Do It. Anna mennä.

Näin päätti urheiluvälinevalmistaja Nike valitessaan uuden mainoskampanjansa keulakuvaksi kiistellyn NFL-pelaajan Colin Kaepernickin.

Kaksi vuotta sitten San Francisco 49ers -joukkueessa pelannut Kaepernick oli ensimmäinen pelaaja, joka protestoi mustiin kohdistuvaa poliisiväkivaltaa polvistumalla ottelun alussa esitettävän kansallislaulun aikana.

Kaepernick ajautui polvistumisesta riitoihin seuransa ja presidentti Donald Trumpin kanssa. Viimeksi Kaepernick on pelannut vuonna 2016.

Nyt entinen NFL-tähti on palannut julkisuuteen Niken mainoksilla, joita ryydittää lyhyt teksti: "Usko johonkin. Vaikka se tarkoittaisi kaiken uhraamista."

Kaepernickin valitseminen uuden mainoskampanjan keulakuvaksi on jakanut yhdysvaltalaisten mielipiteitä samalla tavalla kuin alkuperäinen polvistumisprotesti.

Sosiaalisessa mediassa on revitty Niken sukkia ja toisaalta kiitelty yhtiötä rohkeudesta ottaa kantaa maata jakavaan kiistaan.

Urheiluvälineteollisuuden ja mainosmiesten keskuudessa suuri kysymys on yksinkertainen: Kannattiko Niken ottaa tieten tahtoen kantaa poliittiseen kiistaan?

Nike on ottanut riskin

Tiistaina Niken osakkeen arvo laski kolme prosenttia. Epäselvää on, miten paljon lasku selittyy yhtiön uudella markkinointikampanjalla.

– Niken kampanja herättää paljon huomiota ja keskustelua, mikä on luultavasti yksi sen keskeisistä tavoitteista, arvioi analytiikkayhtiö GlobalDatan toimitusjohtaja Neil Sanders uutistoimisto AP:lle.

– Kyseessä on kuitenkin riskialtis strategia, sillä se vaikuttaa ottavan kantaa hyvin poliittiseen asiaan. Tämä tarkoittaa, että se voi lopulta johtaa asiakkaiden vieraantumiseen ja menettämiseen, mikä ei ole markkinoinkampanjan tarkoitus, Sanders jatkaa.

Toisaalta yhtiön vahvan brändin uskotaan kestävän pienen myräkän.

– Markkinat ovat polarisoituneet. Ei väliä mitä teet, jotkut ihmiset loukkaantuvat. He ovat keskittyneet arvojen edustamiseen, ja jos se loukkaa joitain asiakkaita, niin ei voi mitään, sanoo Allen Adamson markkinointiyhtiö MetaForecesta.

Lue lisää:

Trump suututti urheilupiirit – jenkkifutaajat protestoivat joukolla

Donald Trumpin nostattamaan kansallislaulukiistaan hierottiin sopu

Lähiönuori Freddie kuoli väkivaltaisen poliisin otteisiin – USA:n piilorasismi tappaa mustia nuoria miehiä, ja se myös nosti Trumpin valtaan

Lähteet: AP