Yli 50-vuotiaan naisen työmatka kävellen on kaikkein vaarallisin – yritykset ottivat työmatkaliikenteen osaksi työturvallisuustyötään

Neljä vuotta kestäneen pilottiprojektin piirissä on ollut noin 10 000 työntekijää Seinäjoen alueella. Projektin hyvien kokemusten ansiosta se laajeni koko maahan.

Matkustaminen ja työmatkat
Liukas keli.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Vuonna 2014 Seinäjoen alueen suuret työnantajat Atria, Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri, LähiTapiola, Seinäjoen kaupunki ja Valio aloittivat pilottiprojektin työmatkaliikenteen turvallisuuden parantamiseksi.

Projekti toteutettiin yhteistyössä Liikenneturvan kanssa. Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen on tyytyväinen pilottiprojektin tuloksiin.

– Pelkästään positiivista palautetta on tullut yrityksistä. Liikenneturvallisuustyö on otettu osaksi yritysten työturvallisuustyötä.

Tapaturmavakuutuskeskuksen vuoden 2014 tilaston mukaan 67 prosenttia työmatkatapaturmista tapahtuu naisille. Erityisesti yli 50-vuotiaat naiset ovat alttiita liukastumisille, kompastumisille ja kaatumisille.

– Onnettomuustyyppinä kävellen ja pyöräillen tapahtuneet ovat yliedustettuina tilastoissa. Tämä johtuu siitä, että yli 50-vuotiaat naiset kulkevat töihin kävellen ja pyöräillen enemmän kuin miehet.

Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen.
Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen.Tuomo Rintamaa/Yle

Valion Seinäjoen tehtaalla on nyt tietoa työmatkoista

Yksi pilottiprojektissa mukana olleista yrityksistä on Valion Seinäjoen tehdas. Tehdas toimii kellon ympäri viikon jokaisena päivänä ja työmatkaliikennettä on kaikkiin vuorokaudenaikoihin.

Suurin hyöty projektista on Valion Seinäjoen tehtaan henkilöstöpäällikön Jyri Lammelan mukaan se, että nyt henkilöstön työmatkoista on tietoa.

– Nyt tiedämme, kuinka suuri osa kulkee töihin polkupyörällä ja kuinka suuri osa autolla. Voimme vaikuttaa niihin asioihin, jotka tapahtuvat tehtaan aitojen sisäpuolella. Nyt meillä on tietoa myös siitä, mikä on tilanne aitojen ulkopuolella ja miten se koetaan. Tiedämme minkälaisiin asioihin pitäisi vaikuttaa, Lammela sanoo.

Seinäjoen keskussairaalan työmatkaliikenteeseen tuo puolestaan oman lisämausteensa sen sijainti sairaalanmäellä. Alueella on lisäksi ollut käynnissä suuria rakennusprojekteja jo vuosia.

– Rakentaminen lisää työmatkaliikenteen riskejä. Lisäksi sairaalaympäristö on liikenteellisesti haasteellinen vaikka teollisuusympäristöön verrattuna, sanoo Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin turvallisuuspäällikkö Harri Iskala.

Iskalan mukaan tyypillisin työmatkaonnettomuus Seinäjoen keskussairaalan työntekijöiden työmatkalla on liukastuminen talviaikaan.

– Polkupyörällä kaatumisia tapahtuu niin kesällä kuin talvellakin, Iskala lisää.

Liikenneturvan työmatkaliikennetoiminta on vuonna 2018 laajentunut noin sataan yritykseen tai julkishallinnon organisaatioon eri puolella Suomea.