Joko nyt sähköautoilu arkistuu? Tavallinen lämpötolppa voidaan tuunata latauspisteeksi ja auto etsii itse vapaan latauspaikan

Sähköautojen lataaminen sujuvoituu lähivuosina huomattavasti nykyisestä – esineiden internetin avulla.

sähköautot
Sähköauto latauksessa.
Mårten Lampén / Yle

Suomessa sähköautoilu vaatii lataamisen takia edelleen paljon suunnittelua ja ennakointia, mikä rajoittaa – korkean ostohinnan ohella – sähköautojen hankintaa.

Lataaminen voi kuitenkin mullistua lähivuosina Suomessa kehitetyn teknologian avulla.

Esimerkiksi latauspalveluita tarjoava startup-yritys Parkkisähkö on tuonut markkinoille ratkaisun, jolla tavallisesta lämpötolpasta voidaan tuunata sähköautojen latauspiste.

Muutos ei vaadi lähtökohtaisesti isoja sähkötöitä. Karkeasti yksinkertaistaen lämmitystolpan päässä oleva harmaa pömpeli korvataan uudella älymoduulilla.

Moduuli mittaa ladatun sähkön määrän, eivätkä muut osakkaat joudu pulittamaan kulutetusta sähköstä. Latauspisteen tilannut sähköautoilija maksaa ladatun sähkön lisäksi kuukausimaksua.

Parkkisähkö Oy:n toimitusjohtajan Jiri Räsäsen mukaan Suomessa on yli miljoona lämmitystolppaa, jotka voitaisiin muuttaa latauspisteiksi.

Sähkötolppa
Parkkisähkön latauspiste kiinnitetään pikaliittimellä perinteisen lämpötolpan päähän.Mårten Lampén / Yle

Latausjärjestelmien kirjavuus mutkistaa latausta

Nykyisen latausverkon suppeuden ohella sähköauton lataamista hankaloittaa latauspalveluiden sekava viidakko. Sähköautoilijan on esimerkiksi selvitettävä ennalta latausasemien omistajat ja sijainnit sekä tarjolla olevat palvelut.

Suomessa latauspalveluita tarjoavat esimerkisi Fortum Charge & Drive, Virta, Parkkisähkö ja Plugit. Niillä kaikilla on omat mobiilisovelluksensa sekä erilaiset käytännöt latauspisteelle tunnistautumisen ja maksamisen suhteen.

Tunnistautuminen tapahtuu tyypillisesti latauskortilla, avainlätkällä tai mobiilisovelluksella.

– Jos Suomessa haluaa tätä nykyä ladata sähköautoa täysimittaisesti, pitää käytännössä olla kolmen eri operaattorin tunnisteet, sanoo Räsänen.

Pulmien ratkaisemiseksi on meneillään demohanke Helsingissä ja Espoossa EU-rahoitteisen bIoTope-projektin puitteissa.

Helsingin kaupungin innovaatiokeskuksen Forum Viriumin ja Aalto-yliopiston vetämässä hankkeessa on kehitetty älykäs sähköautojen lataus- ja parkkiratkaisu, jota saksalainen autovalmistaja BMW ja suomalainen Parkkisähkö paraikaa pilotoivat.

Ratkaisu perustuu avoimiin standardeihin, eli yritykset ja kaupungit voivat hyödyntää sitä vapaasti. Sähköautoilijalle ratkaisu tarkoittaa sitä, että lähitulevaisuudessa sähköauton voi ladata yhdellä sovelluksella kaikkien palveluntarjoajien latauspisteissä.

Räsänen arvioi, että tilanne paranee olennaisesti nykyisestä 2–5 vuoden kuluessa.

Jiri Räsänen
Toimitusjohtaja Jiri Räsäsen mukaan yhteistyö saksalaisen autojätin BMW:n kanssa on arvokasta Keski-Euroopan markkinoille pyrkivälle suomalaisfirmalle.Mårten Lampén / Yle

Yhdestä paikasta kaikki tieto

Pilottihankkeessa järjestelmä on ohjelmoitu myös BMW:n i3-mallin kojelaudan näyttöön.

Käytännössä palvelu esimerkiksi auttaa sähköautoja löytämään itse vapaan parkkipaikan ja latauspisteen. Kuskin rooliksi jää seurata ajo-ohjeita päästäkseen perille.

– Nyt rakennetussa sovelluksessa autoilija voi syöttää suoraan auton navigointilaitteeseen pyynnön vapaasta latauspaikasta lähellä määränpäätä ja auto opastaa suoraan perille, kertoo Räsänen.

Järjestelmä hyödyntää avointa dataa, ja panee koneet ja laitteet keskustelemaan keskenään. Tätä kutsutaan viime vuosien muotitermillä iot:ksi (internet of things), eli esineiden internetiksi.

Forum Viriumin projektipäällikkö Natalia Reen kertoo, että tekeillä on myös mobiilisovellus, jonka avulla vapaan latauspisteen voisi varata käyttöönsä tietyllä kellonlyömällä, ja tulevaisuudessa myös maksaa – latausoperaattorista riippumatta.

Mobiilisovellus on prototyyppivaiheessa, ja se on määrä julkaista ensi keväänä.

Sovellus kiinnostanee myös bensalla ja dieselillä Helsingissä ajelevia, sillä sovelluksesta näkee vapaana olevat maksulliset parkkipaikat kootusti.

Navigaattori
Kehitteillä olevassa parkki- ja latausjärjestelmässä BMW:n ja Parkkisähkön latauspisteiden pilvipalvelut keskustelevat keskenään. Auto tunnistaa itse vapaat latauspisteet ja opastaa kuskin perille navigaattorin avulla.Mårten Lampén / Yle

Sähköautotavoitteet vielä kaukana

Hankkeen Helsingin-pilotti on vain yksi osa laajempaa kokonaisuutta, jossa tutkitaan älykkäitä ja toimivia kaupunkeja.

Reenin mukaan ideana on rakentaa avoimeen dataan perustuvaa ekosysteemiä, johon erilaiset esineiden internetiä hyödyntävä palveluntarjoajat voivat liittyä.

– (Parkki- ja lataussovellus) on täydellinen esimerkki siitä, miksi erillään olevat järjestelmät kannattaa integroida toisiinsa, Reen sanoo.

Uusia ratkaisuja tarvitaan, mikäli Suomi aikoo saavuttaa sähköautotavoitteensa.

Hallitus on linjannut, että Suomessa pitäisi olla 250 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Tätä nykyä täyssähköautoja on liikenteessä noin 1 900 kappaletta ja ladattavia hybridejä noin 9 500 kappaletta. Määrät ovat vielä häviävän pieniä, sillä henkilöautoja on Suomen teillä yhteensä liki 2,8 miljoonaa.

BIoTope-hankkeessa ovat mukana Aalto-yliopiston ja Forum Viriumin lisäksi teknologiayritykset Control Things, Enervent ja Parkkisähkö.

Täydennetty 7.9.2018: klo 10:00 Lisätty latausoperaattoreiden joukkoon Plugit-yritys.