Maa- ja metsätalousministeri Leppä: Vahvin avaa pelin – tuottajalle jäätävä enemmän

Lepän mukaan tietojen elintarvikeketjun tuottojen jakautumisesta kaupan ja teollisuuden kesken on muututtava nykyistä avoimemmaksi.

maataloustuotteet
Kuvakaappaus A-studion lähetyksestä.
Yle

Keskiviikkoillan A-studion keskustelussa todettiin, että leivän hinnasta kolme prosenttia menee viljelijälle.

Tilastoja siitä, miten leivän hinnasta kaupalle ja elintarveteollisuudelle jäävä osuus jakautuu, ei ole. S-rymän kenttäjohtajan Arttu Laineen mukaan puute selittyy paljolti kilpailulla, jossa kaupan ja teollisuuden alan yritykset kilpailevat keskenään.

– Usein kuitenkin unohtuu, että kaupan ja tellisuuden osuudesta menee omat siivunsa myllyyn, leipomoon, henkilöstön palkkoihin, markkinointiin ja kuljetuksiin. Jos puhtaasta voitosta puhutaan, niin kun euron tuo kauppaan, siitä kauppiaalle jää kolme senttiä, Laine sanoi.

Maa- ja metsätalousministeri Jari Lepän (kesk.) mukaan tietojen elintarvikeketjun tuotoista on muututtava nykyistä avoimemmaksi.

– Henkilö, joka pääsee tietoihin käsiksi, voisi olla esimerkiksi ensi vuoden alussa aloittava elintarkevaltuutettu. Samanlaista on myös EU-tasolla valmisteillä, Leppä totesi.

Tuottajien neuvotteluasemat heikot

Vuorineuvos Reijo Karhinen nosti keskiviikkona esiin sen, että tilanne ruokaketjussa on tulehtunut ja sen sisällä ollaan paljolti omissa poteroissaan. Kaupalla on hänen mukaansa kuitenkin ylivertainen neuvotteluasema ja kauppa on Suomessa hyvin keskittynyttä.

– Venäjän viennin loppuminen ja maitokiintiöiden poistuminen ovat pääsyitä ylituotantoon. Meillä ei ole neuvotteluasemia, meitä viedään kuin pässiä narussa kahden ison toimijan välissä, ylitorniolainen maidontuottaja Esa Kiviniemi huomautti.

Elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja Pia Pohja näkee hintakehityksen taustalla olevan lisäksi globaalien markkinahintojen muutosten ja EU:n maatalouspolitiikan.

Ministeri on Karhisen kanssa samoilla linjoilla ja kauppa on ylivoimaisesti ketjun voimakkain toimija.

– Ongelma tässä on se, että kun tuottajien tuotantokustannukset ovat kasvaneet 15 vuoden aikana keskimäärin 50 prosenttia, tuottajahinnat ovat kasvaneet vain 17 prosenttia, nyt asialle on pakko tehdä jotakin, Leppä korosti.

S-ryhmän Laineen mielestä taikatemppua asioiden muuttamiseksi ei ole, mutta on pidettävä huolta siitä, että suomalaiset tuotteet käyvät kaupaksi.

Maidontuottaja näkisi ratkaisuksi ulkomaalaisten tuotemerkkien poistamisen tai vähintään erottelun kaupan hyllyillä omaksi ryhmäkseen. Laine toppuutteli ajatusta, sanoen ettei sellainen olisi enää tätä päivää. Hänen mielestään ratkaisun ydin olisi löytää Venäjän viennin korvaavaa vientiä.

Kuluttajat olisivat valmiita maksamaan maidosta nykyistä enemmän

Kyselytutkimuksen mukaan suomalaisista jopa 90 prosenttia olisi valmis maksamaan maidosta enemmän, jos raha menisi suoraan tuottaja kukkaroon.

Sekä Laine että elintarviketeollisuuden Pohja totesivat, etteivät he voi vaikuttaa kuluttajahinnanmuodostukseen lainsäädännöllisistä syistä.

Ministeri Leppä painotti, että toimintamuutosten on nyt alettava näkyä viljelijän kukkarossa, koska nykymallilla usko suomalaiseen alkutuotantoon alkaa hiipua.

– Tarvitsemme koko ketjun yhteistä ponnistusta, tuottajat ovat jääneet heikoille, teollisuus sinnittelee, kaupalla menee hyvin. Vahvin avaa pelin, jotta ketju on oikeudenmukainen kaikkia kohtaan, Leppä korosti.

Katso koko keskustelu Yle Areenasta.

Lue lisää:

"Maitotilalla on työttömän tulot" – Ylen kysely: Suomalaiset haluavat maksaa maidostaan lisähintaa, kunhan raha menee varmasti tuottajan kukkaroon

Suomalaisen maatalouden kannattavuutta selvittävä Reijo Karhinen: “Kaupalla jopa ylivertainen neuvotteluasema”