Transtech muuttui Škodaksi, ja Kajaani pääsee mukaan Saksan ratikkabuumiin – "Tarjouspyyntöjä tulee lähivuosina iso määrä"

Kun Škoda Transportation osti kajaanilaisen kiskokalustovalmistaja Transtechin, pienelle tehtaalle avautuivat isot markkinat. Paheneva työvoimapula ja työn hinta ovat kuitenkin alituinen huoli.

teollisuus
Transtech:in kirjainten poistamista Otanmäen tehtaalla
Transtechin Otanmäen tehtaalla vanha nimi poistuu uuden tieltä.Elisa Kinnunen / Yle

KajaaniKäyttöönottoasentaja Ari Sivoselle on kertynyt yli 20 vuotta uraa Transtechilla. Vuonna 2009 hän oli reilun puolen vuoden ajan pakkolomalla, mutta muuten Sivosella töitä on riittänyt yrityksen aaltoliikkeistä huolimatta.

Ari Sivosen työnantaja Transtech (siirryt toiseen palveluun) on suomalainen kiskokalustovalmistaja, jonka tehdas on Kajaanin Otanmäessä ja pääkonttori Oulussa. Kolme vuotta sitten Transtechin hankki omistukseensa tšekkiläinen joukkoliikennevälineiden ja niiden komponenttien valmistukseen erikoistunut Škoda Transportation (siirryt toiseen palveluun).

Transtechin käyttöönottoasentaja Ari Sivonen
Ari Sivonen on työskennellyt Transtechillä yli 20 vuotta.Elisa Kinnunen / Yle

Uusi, ulkomainen omistaja on ollut tehtaalla ainoastaan hyvä asia.

– Ainakin minusta tuntuu hyvältä ja uskon, että melkein kaikki työntekijät ajattelevat samalla tavalla. Vientitilaukset tuntuvat positiiviselta, ja jos siitä meille tulee lisää töitä, se on hieno asia. Täältähän on lyhyt matka viedä tavaraa maailmalle, naurahtaa Ari Sivonen.

Škodan omistajuus antaa pienelle otanmäkeläiselle tehtaalle paremmat mahdollisuudet vientimarkkinoille, varsinkin Eurooppaan.

– Škoda Transportation on tuonut meille isommat hartiat, kun pääomaa on enemmän. Tämä antaa paremmat mahdollisuudet vientiin, kertoo Transtechin toimitusjohtaja Lasse Orre.

Tilanne on tällä hetkellä niin hyvä, että on runsauden pula.

Lasse Orre

Kesällä varmistui ensimmäinen Transtechin ja Škodan yhteinen iso raitiovaunukauppa Saksan Mannheimiin. Kaupan syntymisessä ei ratkaissut pelkkä iso alan toimija, vaan suuri merkitys oli myös itse tuotteella eli Transtechin valmistamalla Artic-raitiovaunulla.

Saksa rakentaa raitioteitä

Saksassa raitiotiemarkkinat ovat melkoisessa kasvussa, sillä seuraavan kahden tai kolmen vuoden sisällä tehdään päätökset noin 600 raitiovaunun hankinnasta. Mannheimin kaltaisen ison kaupan syntyminen on tärkeä meriitti yritykselle tulevissa kilpailutilanteissa.

– Tarjouspyyntöjä tulee lähivuosina iso määrä. Se, joka voittaa ensimmäisen ison kaupan on merkittävässä asemassa seuraaviin kisoihin nähden, kertoo Orre.

Transtechin toimitusjohtja Lasse Orre
Transtechin toimitusjohtaja Lasse Orre on tyytyväinen tämän hetken tilauskantaan.Elisa Kinunen / Yle

Tällä hetkellä Otanmäen tehtaalla on vauhti päällä. Pelkästään raitiovaunuja valmistetaan lähivuosien aikana useita. Helsingin liikelaitoksen 20 vaunun tilauksesta on toimittamatta kuusi vaunua, ja ensi vuoden syksyyn mennessä valmistuu Helsinkiin vielä 10 vaunun tilaus.

Suunnittelupöydällä puolestaan ovat Tampereen raitiovaunut (siirryt toiseen palveluun) sekä vaunut pikaraitiolinja Raide-Jokeriin (siirryt toiseen palveluun), joka kulkee Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen.

– Jokerista on tehty ensimmäinen puusta valmistettu malli, johon eritysryhmät sekä asiakkaat pääsevät tutustumaan ja tekemään viimeisiä viilauksia ennen kuin sarjatuotanto alkaa 2020-luvun alkupuolella, sanoo Orre.

Näiden kotimaahan valmistettavien raidevaunujen lisäksi tulevaisuudessa työllistävät Saksan Mannheimin noin 80 raitiovaunua sekä 34 vaunun optio, joiden tuotanto tullaan jakamaan todennäköisesti Otanmäessä ja Tsekin Plzenissä sijaitsevien tehtaiden välillä.

Kilpailukyvyn säilyttämisellä iso merkitys

Transtechin historia on ylä- ja alamäkeä. Vielä vuonna 2007 työntekijöitä oli 15 ja tilauskanta neljä miljoonaa euroa. Nyt työntekijöitä on 550, ja tehtaan tilauskanta on noin 350 miljoonaa euroa ja optiokanta lähes 700 miljoonaa.

Kiskokaluston valmistamisen kannattavuus Kainuussa ja kainuulaisen työvoiman kilpailukyvyn säilyminen huolettavat Transtechilla koko ajan. Viime vuonna kerrottiin, että isot tilaukset jopa alensivat työtehoa tehtaalla, ja työntekijöiden väitettiin alkaneen hidastella, koska töitä näytti riittävän pitkälle tulevaisuuteen.

– Jos emme ole kilpailukykyisiä omalla tehtaalla, valitettavasti menetämme tuotantoa konsernin sisällä muille tehtaille. Olemme miettineet, miten voimme olla tehokkaampia ja pitää työt myös Suomessa, sanoo Orre.

Transtechin Raitiovaunun valmistus
Artic-raitiovaunun uumenissa on erilaisia johtoja 20 kilometriä.Elisa Kinnunen / Yle

Varsinkin viennin tulevaisuus näyttää hyvältä, sillä Keski-Euroopassa päätetään lähivuosina satojen raitiovaunujen hankinnasta. Resurssien kanssa on kuitenkin oltava tarkkana, sillä yhden tarjouksen tekeminen vaatii monen kuukauden, jopa puolen vuoden työn.

– Tilanne on niin hyvä, että mietimme tarkasti, mihin tarjouspyyntöön lähdemme mukaan, pohtii Transtechin toimitusjohtaja Lasse Orre.

Työvoimapula tahtoo vaivata

Kainuun työttömyys (siirryt toiseen palveluun)on vähentynyt nopeasti, ja vapaata työvoimaa on aiempaa vähemmän käytössä. Otanmäen tehtaalla työvoiman pysyvyys on hyvä, mutta silti viime vuonna palkattiin 280 uutta ihmistä joko suoraan tai vuokrayhtiöiden kautta.

– Keväällä huomasimme, että rekrytointiin menee enemmän aikaa ja työvoimaa ei ole niin helppo saada. Kysyntää on varsinkin metallimiehistä, särmääjistä ja hitsareista. Meillä on paljon ulkomaista työvoimaa etenkin Venäjältä ja Puolasta, kertoo Orre.

Transtechin työntekijöitä
Otanmäen tehtaalla on pulaa ammattitaitoisista tehdastyöläistä.Elisa Kinnunen / Yle

Suomessa teolliset työpaikat ovat viimeisen 15–20 vuoden aikana vähentyneet ja samoin on käynyt myös koulutustarjonnalle. Transtech oli myös järjestämässä ELY-keskuksen kanssa hitsauskurssia, kun keväällä oli tarvetta viidellekymmenelle ammattilaiselle. Kurssille ilmoittautui kuitenkin vain yksi halukas, mutta lopulta tehtaalle saatiin kuitenkin palkattua 20 hitsaajaa.