Iltasyönti lihotti opettajan reilusti ylipainoiseksi – Nyt 37 kiloa kevyempänä hän kertoo, ettei lopulta tehnyt mitään ihmeellistä

Antti Taipale painoi vielä kaksi vuotta sitten reilut 114 kiloa. Juttu on julkaistu syyskuussa 2018.

laihdutus
Antti Taipale lounaalla.
Musiikinopettaja Antti Taipale nauttii ruokailusta työpaikallaan Kesämäen yhteinäiskoulussa.Tommi Parkkinen / Yle

Melko tarkalleen kaksi vuotta sitten Lappeenrannan kaupungin liikunnanohjaaja Anne Peuhkurin huoneeseen astui tuhdissa kunnossa oleva 114,4 kiloa painava musiikinopettaja Antti Taipale. Mies kertoi Anne Peuhkurille tarkasti mitä tahtoo: hän haluaa laihtua mahdollisimman nopeasti 10–15 kiloa.

– Minä sanoin, että ei käy, kertoo Anne Peuhkuri.

Alkoi hallittu laihdutus, jonka aikana Antti Taipaleelta katosi elopainoa 37 kiloa. Siihen ei tarvittu ihmedieettiä, eikä valtavaa määrää liikuntaa tai nälän tunnetta. Rahaakaan ei kulunut kalliisiin laihdutuskeittoihin, ateriankorvikkeisiin tai ihmejauheisiin, vaan kaikki apu tuli ilmaiseksi oman kaupungin liikuntaneuvonnasta.

Kaupungin liikuntaneuvojat eivät usko ihmedieetteihin eikä pikalaihdutukseen. Sen sijaan he tekevät töitä lihavuuden vähentämiseksi ja liikunnan lisäämiseksi. Apu on ilmaista niille, jotka liikkuvat vähän tai joilla on merkittävä ylipaino.

Kun Antti Taipale täytti 30 vuotta, alkoivat kilot kerääntyä vatsalle vähän salakavalasti. Tosin jälkeenpäin ajatellen ei ole ihme, että maha vain jatkoi kasvamistaan.

Antti Taipale
Antin housut olivat ennen XXXL-kokoiset. Nyt sopii jo M-koko.Kare Lehtonen/Yle

Iltapalana kebabia ja pizzaa

Aamiaiseksi Antti Taipale söi aina puuroa ja kahvia sekä päiväruoaksi kouluruokaa työpaikan ruokalassa. Tähän saakka kaikki menikin ihan hyvin, mutta työpäivän jälkeen alkoi ongelma.

Töistä hän hurautti aina autollansa marketin pihalle.

– Ostin joka päivä sokerilimpsaa ja sen kanssa munkin tai jonkun muun herkun. Limpsaa kului pari litraa päivässä.

Välillä saattoi pikkunälän koittaessa mennä suklaapatukka tai pari. Hurjin oli kuitenkin iltaruokailu, joka toistui säännöllisenä illasta toiseen.

– Joka ilta pizza tai kebab. Ja jos yöllä tuli nälkä, menin keittiöön syömään.

Hän saattoi hyvin syödä kaksi todella tukevaa ateriaa päivässä, eikä edes tehnyt tiukkaa.

– Söin ihan mitä sattuu ja milloin sattuu. Ruokailuajoissa ja ruokamäärissä ei ollut mitään tolkkua, kertoo Taipale.

Ainoa liikunta oli opettajien sählyvuoro kerran viikossa.

T-paita piti olla kokoa XXXL ja housujen tuumaympärys 48. Sellaisia housuja ei edes joka kaupasta löydy. Liikkuminen työpaikalla hengästytti.

Antti Taipale kävelee koulun käytävällä
Aikaisemmin työpaikalla liikkuminen hengästytti. Nyt Antti Taipale kertoo jaksavansa kaikkiaan paljon paremmin.Petri Kivimäki / Yle

Kuntoremontti kestää vuoden

Peilistä näkyi mies, joka juuri ja juuri mahtui peilikuvaan. Antti Taipale oli pohtinut ulkomuotoaan pitkään, mutta lopullista sysäystä laihduttamiseen ei ollut tullut.

Aivan sattumalta Taipale kuuli syksyllä 2016, että Lappeenrannan kaupunki järjestää painonhallinta- ja liikuntaopastusta. Kun hän työpaikallaan alkoi ääneen puhua osallistumisesta, ei hän enää saanut rauhaa.

– Meidän koulun liikunnanopettaja sanoi minulle vähän väliä, että joko sinä soitit sinne, joko olet ilmoittautunut ja näytti kännykkää, naurahtaa Antti Taipale.

Lopulta ei mennyt kauaakaan, kun Taipale käveli Lappeenrannan urheilutalolle kaupungin liikunnanohjaaja Anne Peuhkurin työhuoneeseen.

– Minä sanoin, että semmoiset 10 tai 15 kiloa voisi äkkiäkin lähteä. Mutta Anne sanoi minulle, että ei käy, ei käy.

Liikunnanohjaaja Anne Peuhkuri joutui jarruttelemaan Antti Taipaleen laihdutushaluja. Lopulta he pääsivät yhteisymmärrykseen, että tämä kestää vuoden.

– Mieluummin vuosi töitä, pysyvä ratkaisu ja elämäntapamuutos. Silloin saadaan parempi lopputulos pitkällä jänteellä, sanoo Anne Peuhkuri.

Antti Taipaleen ajatus pikalaihduttamisesta alkoi karista. Usko toisenlaiseen tapaan vahvistui ja hän päätti lähteä vuoden urakkaan.

Antti Taipale tukevana jalkapallomaalin edustalla
Antti Taipale hoikkana jalkapallomaalin edustalla
Liikuta kuvan keskellä olevaa palkkia hiirellä tai sormellasi, niin näet Antti Taipaleen syksyllä 2016 ja 2018.

Ruokarytmi uusiksi

Heti kuntoremontin alussa Antti Taipale sopi itsensä kanssa, että tekee juuri niin kuin Peuhkuri on häntä opastanut. Siihen kuuluivat yksinkertaisesti terveellisemmät elämäntavat ja liikunta.

Suurin ongelma oli ruokailun epäsäännöllisyys.

– Antille piti saada säännöllinen ruokarytmi ja pikaruoat pois, kertoo Anne Peuhkuri.

Mitään tavoitetta Antille ei asetettu. Tarkoitus oli tehdä muutoksia elämäntapoihin ja katsoa, mitä tapahtuu.

Ruokailun lisäksi Antille piti keksiä jotain sopivaa liikuntaa. He kävivät tutustumassa kuntosaliin, mutta se ei oikein tuntunut hyvältä. Mukavaksi lajiksi valikoitui vesijuoksu.

Reilut annokset

Lappeenrannan kaupungin liikunnanohjaaja Anne Peuhkuri saa kaiken vaikuttamaan yksinkertaiselta: tarvitsee vain keventää iltaruokailua ja saada välipala paremmaksi. Lisäksi lisätään vähän liikuntaa.

Antti alkoi noudattaa Peuhkurin ohjeita tarkasti. Illan pizzat, kebabit ja limonadit pois sekä iltapäivän munkki- ja herkkuateriat unholaan.

Aamiaiseksi hän alkoi syödä lautasellisen puuroa ja palan leipää ilman mitään päällysteitä, lasillisen mehua ja kahvia.

Anne Peuhkuri
Liikunnanohjaaja Anne Peuhkuri laati Antti Taipaleelle uuden ruokailurytmin ja opasti etsimään sopivan liikuntamuodon.Petri Kivimäki / Yle

Lounaana on työpaikan kouluruoka. Lautasella on puolet salaattia ja puolet lämmintä ruokaa. Lisäksi pala näkkileipää ilman levitteitä tai lisukkeita. Ruokajuomaksi maitoa tai vettä. Keittopäivänä annoksena on reilu lautasellinen lempeää kanakeittoa.

Iltapäivällä Antti nauttii pienen purkillisen proteiinirahkaa ja jälleen palan leipää. Illalla puuro ja hedelmä tai annos salaattia.

– Kahvia kyllä menee lisäksi koko päivän ajan. Olen kova juomaan kahvia, eikä minulta yöunetkaan kahvin takia häiriinny, kertoo Antti Taipale.

Tulokset alkavat näkyä

Antin lähtöpaino oli 114,4 kiloa, vyötärön ympärysmitta 121 cm ja painoindeksi 35,5.

Koska varsinaista painonpudotustavoitetta Antti Taipaleelle ei asetettu, ei hänen tarvinnut ahdistua ja tuskailla vaa'an päällä. Toki oma vaaka alkoi jo näyttää, mihin suuntaan paino oli menossa.

Antille piti saada säännöllinen ruokarytmi ja pikaruoat pois.

Liikunnanohjaaja Anne Peuhkuri

Toisella punnituskerralla viisi viikkoa ensimmäisen punnituksen jälkeen paino oli pudonnut vain 1,8 kiloa ja vyötärö kaventunut yhdellä senttimetrillä.

Kolmannella punnituskerralla, noin kolme kuukautta kuntoremontin alkamisen jälkeen, painoa oli lähtenyt jo 5,4 kiloa ja vyötärön ympärysmitasta 7 senttimetriä.

– Lihasmassaa saatiin kasvatettua koko ajan ja samalla saatiin rasvamassasta painoa pois. Tiesimme, että olemme oikealla tiellä, kertoo Anne Peuhkuri.

Alkuperäinen tavoite hitaasta ja varmasta painonpudotuksesta oli alkanut tulla toteen.

Antti Taipale kouluruokalassa
Lounas koulun ruokalassa on reilu annos syötävää.Kare Lehtonen/Yle

Alle puoli kiloa viikossa

Liikunnanohjaaja Anne Peuhkuri kertoo, miten tärkeätä on saada aikaan ruokailuun tasainen rytmi.

– Työpäivän aikana pitäisi syödä suurin osa päivän ruoasta, muistuttaa Peuhkuri.

Alusta alkaen Antti Taipale halusi olla tiukkana ja noudattaa vain liikunnanohjaaja Anne Peuhkurin ohjeita. Taipale uskoi siihen, että mitään muuta mahdollisuutta ei ole.

– En minä ennen syönyt salaattia käytännössä ollenkaan, kertoo Antti Taipale.

Ensimmäisenä vuonna Antti Taipaleen paino tippui 22,30 kiloa eli keskimäärin 400 grammaa viikossa. Se on itse asiassa juuri se määrä ja tapa, mitä asiantuntijatkin suosittelevat (siirryt toiseen palveluun).

Toisena vuonna painoa lähti vielä 14,6 kiloa eli kaikkiaan Taipale on laihtunut yhteensä noin 37 kiloa. Kahdessa vuodessa hänen vyötärönympärys lyheni 121 senttimetristä 89,5 senttimetriin.

Kun laihdutus kestää vuoden tai kaksi, on varminta omaksua ja hyväksyä kokonaan uudet ruokailutottumukset. Sen kun on oppinut, ei paino enää tavoitepainon saavuttamisen jälkeen lähde niin helposti nousuun. Laihdutukseen pitää varata reilusti aikaa (siirryt toiseen palveluun).

Lisää lihaksia liikunnalla

Aiemmin Antti Taipaleen ainoa liikunta oli kerran viikossa ollut opettajien sählyvuoro. Siksi liikunnanohjaaja Anne Peuhkuri lähtikin hyvin varovasti etsimään Antille mieluisaa lajia.

Nyt Antti Taipale onkin tuttu näky erityisesti uimahallin vesijuoksualtaassa.

– Käyn kaksi kertaa viikossa vesijuoksemassa. Aluksi se oli puoli tuntia kerrallaan, mutta nyt vähän enemmän. Lisäksi käyn kaksi kertaa viikossa pelaamassa sählyä.

Antti Taipale ottaa ruokaa lautaselle.
Ruoan yhteydessä Antti Taipale nauttii myös lasillisen maitoa.Tommi Parkkinen / Yle

Liikunnanohjaaja Anne Peuhkuri muistuttaa, että pelkästään liikuntaa lisäämällä laihtuminen ei välttämättä onnistu. Yhden suklaapatukan energiamäärän kuluttamiseen tarvitaan reilu tunti kävelyä.

– Mutta liikunta kasvattaa lihasmassaa, kuntoa ja parantaa terveyttä, joten se kannattaa ottaa laihduttamiseen mukaan. Jos liikunta ei kiinnosta, niin sitten täytyy tyytyä vain ruokavalion muuttamiseen, mikäli haluaa painoaan pudottaa, kertoo Peuhkuri.

Ei enää hyvää oloa pizzasta

Antti Taipale muistelee naureskellen aikaa, kun hän iltaruoaksi veti pizzaa tai kebabia. Nyt päivän pääruoka on työpaikkalounas tai viikonloppuna kaupasta ostettu valmisateria. Iltaruoka on vaihtunut salaatiksi, jota Taipale mielellään höystää esimerkiksi kanalla. Salaattia hän ei ole vielä oppinut itse tekemään, vaan tyytyy kaupasta ostettaviin pusseissa oleviin valmissalaatteihin.

– Niin voisihan niitä tietysti tehdä itse. Ehkä se olisi se seuraava, mitä opetella, hymähtää Taipale.

Juhlissa tai muilla kutsuilla Antti ei kieltäydy tarjottavista, mutta ottaa niitä vähemmän kuin ennen.

– Ennen se oli sellainen tunne pizzan jälkeen, että tulipas nyt hyvä olo – maha on täynnä ja nyt varmasti nukuttaa hyvin. Nyt jos syön pizzaa, niin enää ei tule sellaista samanlaista fiilistä.

Alkoholin kanssa hänen ei ole tarvinnut tuskailla, sillä Taipale laittoi korkin kiinni jo 22 vuotta sitten.

Minusta tuntuu, että en tehnyt mitään ihmeellistä. Noudatin vain neuvoja.

Antti Taipale

Vielä kaksi vuotta sitten Antti Taipaletta pystyi kaikilla mittareilla kuvaamaan reilusti ylipainoiseksi.

Kahden vuoden aikana verensokeri on palautunut normaalille tasolle. Liikunnan avulla lihasten määrä on kasvanut mukavasti ja haitallinen sisäelinten ympärille keräytyneen rasvan määrä on suositusten tasolla. Painoindeksi on laskenut 35:stä normaalipainoisen tasolle noin 24:ään.

Antti Taipale soittaa pianoa
Musiikinopettaja Antti Taipale työpaikallaan Lappenrannan Kesämäen yhtenäiskoulun musiikkiluokassa. Kuntokuurin alussa Taipale oli 48-vuotias ja nyt tasan 50.Petri Kivimäki / Yle

Vaikein vielä edessä?

Jokainen elämässään laihduttanut tietää, miten vaikea on pitää saavutettu paino. Jos laihdutustahti on ollut kova, eikä ruokailutottumusten muutoksesta ole tullut pysyvää, tulevat kilot melko varmasti pikku hiljaa takaisin.

Antti Taipale tietää itsekin tietää, että lujaa tahtoa ja päättäväisyyttä laihduttaminen sekä kuntokuuri ovat vaatineet. Myös hän tietää, että ei ole paluuta entiseen, eikä edes sinne suuntaan kurkottavaan ruokavalioon.

– Tässäkin asiassa minä noudatan Peuhkurin Annen neuvoja. Hän sanoi minulle, että nyt keskitytään ylläpitoon. Se tarkoittaa sitä, että nyt minä en enää laihduta, vaan yritetään saada edes vähän lisää lihasmassaa. Tällä ylläpidolla minä saan keskityttyä siihen ajatukseen, että se paino ei enää lähde nousemaan.

Ilman nälkää laihdutus ei kuitenkaan onnistunut Antti Taipaleeltakaan. Mutta se ei ole johtunut liian rajuista ohjeista, vaan siitä, että hän ei noudattanut niitä oikein.

– Silloin alkuvaiheessa hain tasapainoa sen vanhan ja uuden ruokailutavan välillä. Siinä tuli välillä sellaisia hetkiä, että en tajunnut syödä iltapäivällä. Mutta siinäkin Anne Peuhkuri neuvoi, että pitää muistaa syödä iltapäivälläkin.

Antti Taipaleelta vei kaksi vuotta tulla normaalipainoiseksi. Hänellä oli mukana luja tahto tehdä vain niin, kuin häntä neuvottiin.

– Minusta tuntuu, että minä en tehnyt mitään ihmeellistä. Noudatin vain neuvoja.