Kaupunki ja yliopisto keksivät keinon saada lisää matematiikan opiskelijoita – Nyt jo kolmasluokkalaiset saavat yliopistolta opetusta

Junnuyliopistossa eskarilaiset, peruskoululaiset ja lukiolaiset oppivat tiedettä osana perusopetusta. Mallia haettiin Keski-Euroopasta.

koulut
Kati Koikkalainen kaataa puhdasta vettä asitaan, johon kerätään kodin eri jätteitä ja näytetään millaista vettä viemäreissä virtaa.
LUT Junior Universityn koordinaattori Kati Koikkalainen kaataa puhdasta vettä astiaan, johon kerätään kodin eri jätteitä ja näytetään millaista vettä viemäreissä virtaa.Tommi Parkkinen / Yle

LappeenrantaKolmasluokkalaiset ovat kokoontuneet Lappeenrannan teknillisen yliopiston luokan lattialle pahalta haisevan vesiastian äärelle. Astiaan on sekoitettu kodin jätteitä, kuten hiuksia, maitoa ja hammastahnaa. Tällainen sotku löytyy monen kodin viemäristä.

– Hyi, huutavat oppilaat yhdessä ja nauravat, kun he katselevat likaista litkua.

Kyseessä on vasta perustetun LUT Junior University Lappeenrannan oppitunti, ja oppimassa on lappeenrantalaisia alakoululaisia. Heille opetetaan keinoja säästää vettä kotona ja näytetään mitä asioita viemäriin ei saa laittaa. Opetuksessa käytetään yhteistä teemaa.

– Vesiteema on koulujen opetuksessa vahvana. Olemme löytäneet opetussuunnitelmista yhteydet yliopiston tutkimusaiheisiin, ja puhdas vesi on yksi niistä, kertoo LUT Junior Universityn koordinaattori Kati Koikkalainen.

Nick Riihelä sai heittää vessapaperia astiaan, jolla näytetään oppilaille millaista vettä kodin viemärissä virtaa.
Kolmasluokkalainen Nick Riihelä sai heittää vessapaperia astiaan, josta tehdään viemärivettä.Tommi Parkkinen / Yle

Kaupungin peruskoululaiset ja lukiolaiset osallistuvat tästä syksystä alkaen Lappeenrannan teknillisen yliopiston (LUT) oppitunneille oppimaan tiedettä, tekniikkaa, yrittäjyyttä ja ympäristöasioita. Lappeenrannassa uutta tässä on pitkäkestoinen yhteistyö kaupungin ja yliopiston välillä.

– Emme ole vielä törmänneet, että tätä olisi muualla kytketty niin vahvasti koulujen opetussuunnitelmaan, kertoo Lappeenrannan teknillisen yliopiston opintoasioiden johtaja Janne Hokkanen.

Vahvaa kytköstä yhteistyöhön korostaa sekin, että se on kirjattu Lappeenrannan tuoreeseen strategiaan. Yliopistolta saatujen oppien lisäksi opettajat suunnittelevat ja toteuttavat tieteellistä opetusta omissa kouluissaan.

Lisää pitkän matematiikan osaajia Suomeen

Kaupungin ja yliopiston yhteinen suunnitelma on saada valmistuneet lukiolaiset opiskelemaan omaan yliopistoon. Pitkällä tähtäimellä halutaan yrityksille korkeakoulutettuja osaajia ja uusia yrittäjiä alueelle. Tarkoitus on, että oppilaat tottuvat yliopiston läheisyyteen jo varhain.

– Toiveena on, että oppilaan kiinnostus herää ja seurauksena on polku lukioon. Siellä pitkän matematiikan lukeminen, minkä osaajista Suomessa on nyt huutava pula, ja sitä kautta yliopisto-opintoihin, kertoo koordinaattori Kati Koikkalainen.

Astian nestettä sekoitetaan, johon on kerätty kodin eri aineita, kuten hammastahnaa ja kahvin puruja.
Veteen on nyt sekoitettu lisää aineita, kuten hammastahnaa ja kahvin puruja. Väri alkaa näyttää jo ikävältä.Tommi Parkkinen / Yle

Monessa kunnassa ongelmana on vastavalmistuneiden korkeakoulutettujen nuorten poismuutto. Ylen tuoreen jutun mukaan vuonna 2016 suuri osa muutti pääkaupunkiseudulle, ja Etelä-Karjalaan jäi heistä vain kaksi prosenttia. Tässä syy siihen, miksi lapset halutaan tutustuttaa tieteen pariin ajoissa.

– Me haluamme rakentaa tämä perus- ja lukio-opetus niin kiinnostavaksi, että perheet haluavat tulla tänne. Haluamme mahdollistaa työpaikkoja ja yritystoiminnan aloittamista täällä, kertoo Lappeenrannan opetustoimenjohtajan viransijainen Anu Liljeström.

Oppilaat viittaavat.
Kolmannen luokan oppilaat viittaavat vesipäivän tunnilla.Tommi Parkkinen / Yle

Tiedeaineilla halutaan saada oppilas innostumaan oppimisesta ja siten ehkäisemään myös syrjäytymistä. Yliopisto haluaa, että paikkakunnan lukiolaiset pärjäävät muita paremmin, kun uusia opiskelijoita valitaan.

Yhteistyö sai alkunsa Eurooppaan reissun opeista

Idea yhteiseen opetustyöhön sai alkunsa, kun yliopiston väki vieraili yliopistoissa Hollannissa ja Saksassa. Sieltä opittiin, että nykyinen pienimuotoinen yhteistyö kaupungin kanssa kaipaa muutosta.

– Opittiin, että yhteistyöstä puuttui systemaattisuus ja määrätietoisuus. Sieltä lähti ajatus, että nidotaan tämä opetussuunnitelmaan, ettei se jää vain päälle liimatuksi, kertoo yliopiston opintoasioiden johtaja Janne Hokkanen.

Oppilaat tekevät tehtävää, jossa he miettivät mitä asioita viemäriin saa laittaa.
Kolmasluokkalaiset tekevät tehtävää, jossa he miettivät mitä asioita viemäriin saa laittaa. Pöydällä on esimerkiksi pumpulia, hammastikkuja, legoukko ja tyhjä lääkepakkaus.Tommi Parkkinen / Yle

Tänä syksynä uudenlaista opetusta saavat Lappeenrannassa esikoululaiset, lukiolaiset ja osa peruskouluista. Ensi vuonna opetus laajenee kaikkiin Lappeenrannan peruskouluihin. Mukana on myös naapurikaupungin Imatran lukio.

Yksi yliopistolle oppimaan tulleista oli kolmasluokkalainen Lilja Markus. Hän tietää nyt mitä vessanpönttöön ei saa laittaa.

– Viemäriin ei saa laittaa pikkuleluja, muovia, käpyjä eikä ponnareita, kertoo Lilja Markus.

Korjattu 10.9. klo 17:17. Tarkennettu kohtaa kaupungin ja yliopiston yhteistyöstä. Lisätty lause kaupungin strategiasta.