Asfalttiaseman muutto herätti asukkaat Hämeenlinnassa: "Miksi tästä ei kerrottu ajoissa?"

Hämeenlinnassa ison omakotitaloalueen asukkaat pelkäävät, että asfalttiasemasta on haittaa terveydelle. Asfalttiasemaa vastustavaan adressiin kerätään nimiä verkossa.

Hämeenlinna
Asfalttiasema sumussa Hämeenlinnassa
YIT Infra haluaa siirtää Hämeenlinnan Mäkelässä sijaitsevan asfalttiaseman Velssiin. Asukkaat vastustavat muuttoa. Kuvassa nykyinen asfalttiasema kylpee syyskuisessa sumussa.Tiina Kokko / Yle

HämeenlinnaVelssin ja läheisen Siirin alueen asukkaat havahtuivat Hämeenlinnassa syksyn kynnyksellä siihen, että asfalttiasema on muuttamassa naapuriin. Tätä asukkaat eivät hyväksy. He katsovat, että muutto tuli puskista, eikä heiltä kysytty asiasta.

– Kyllähän ne on ne hajuhaitat ja mahdolliset pölyhaitat, kertoo Velssissä asuva *Juha Hakalehto *asfalttiasemaan liittyvistä peloista.

Lapsiperheellisenä Hakalehto on huolissaan siitä, miten asfalttiasema vaikuttaa perheen arkeen. Asukkaat ovat huolissaan myös siitä, miten tapahtuu kiinteistöjen arvolle.

Miljoonainvestointi Velssiin

Hämeenlinnassa Mäkelän teollisuusalueella sijaitseva asfalttiasema on toiminut samaisella paikalla jo viitisenkymmentä vuotta. Vuosien saatossa kaupunki on laajentunut asfalttiaseman nurkille. Samalla ovat lisääntyneet muun muassa valitukset aseman hajuhaitoista.

Nyt YIT Infra haluaa siirtää asfalttiaseman väljemmille vesille. Sinne, missä kiviaines asfalttiaseman käyttöön murskataan eli Velssiin. Muutto vähentää muun muassa kuljetuksista aiheutuvaa liikennettä ja yhtiön hiilijalanjälkeä, huomauttaa YIT Infran tuotannosta, kalustosta ja päällystystoiminnasta vastaava johtaja Juha Mäkiaho.

Kypäräpäinen mies osoittaa kädellä asfalttiaseman kiviaineskasoja
Juha Mäkiaho sanoo, että asfaltin tuotantomäärät pysyvät Velssissä samoissa määrissä kuin Mäkelässäkin.Tiina Kokko / Yle

Asfalttiasema on ollut nykyisellä paikallaan jo puoli vuosisataa, ja nykyisellä laitoksella on ikää 28 vuotta. Velssin laitokseen on tarkoitus tehdä miljoonainvestointi ja tuoda sinne myös uutta tekniikkaa.

– Laitamme sen parhaaseen mahdolliseen kuntoon. Kaikkien meidän täytyy ymmärtää, että aina, kun on teollisuutta, olkoon se ihan mitä teollisuutta tahansa, niin se tuottaa tiettyjä haittoja, Mäkiaho linjaa.

Mäkiaho sanoo, että Velssissä pysytään nykyisen asfalttiaseman tuotantoluvuissa. Asfalttia tehdään Hämeenlinnan talousalueen tarpeisiin 60 000–70 000 tonnia vuodessa. Asfalttiasema toimii vain osan vuodesta. Toiminta-aika on pääsääntöisesti toukokuusta lokakuulle.

Asfalttiaseman hajut johtuvat asfaltin teossa käytettävästä sideaineesta eli bitumista sekä kiviaineen lämmittämisestä.

Päätöksenteon ketteryys vastaan asukkaiden huoli

Siirin ja Velssin asukkaat eivät aio asfalttiaseman muuttoa purematta niellä. Myönteinen päätös asfalttiaseman suunnittelutarveratkaisusta tehtiin Hämeenlinnan kaupunginhallituksessa kesäkuussa. YIT Infra jätti ilmoituksen toiminnan rekisteröinnistä kohta päätöksen jälkeen.

Asfalttiasema ei tarvitse ympäristölupaa, vaan pelkkä rekisteröinti riittää, jos toiminta pysyy tietyissä rajoissa: esimerkiksi välimatkaa lähimpään asuinrakennukseen on vähintään 150 metriä. Nyt välimatkaa on puolisen kilometriä.

– Ymmärrän, että asfalttia tarvitaan, mutta onko Velssi oikea paikka? Alue on lapsiperheiden asuinaluetta ja siellä on paljon myymättömiä tontteja. Ei ne ainakaan tällä kaupaksi mene, vaikka he toista yrittävät, viittaa Siirin kakkosalueella asuva Teija Nurro Hämeenlinnan kaupunkiin.

Asukkaita keskustelemassa asukastilaisuudessa
Siirin ja Velssin asukkaiden kokoontuminen poiki nettiadressin ja mahdollisen kantelun oikeusasiamiehelle.Tiina Kokko / Yle

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio (kok.) muistuttaa, että asiassa on toimittu lakipykälien mukaan. Parhaillaan keskustellaan vilkkaasti myös siitä, että päätöksenteosta pitäisi tehdä entistä ketterämpää.

– Ehkä ketteryyden toinen puoli on se, että aina kaikki eivät ole kuulolla asiasta. Kyllähän me kaupunkina ilman muuta halutaan niin, että ei tehdä mitään salassa ja piilossa. Se ei ole edes mahdollista. Täytyy miettiä, olisiko tässä ollut jokin kohta, jossa olisi voinut keskustella laajemmin.

Tällä hetkellä tilanne on se, että rakennuslupa asfalttiasemalle on haussa, asukkaat keräävät nimiä nettiadressiin ja suunnittelevat kantelua oikeusasiamiehelle. YIT Infra toivoo pääsevänsä uudelle asfalttiasemalle ensi keväänä.

Nettiadressissa (siirryt toiseen palveluun) oli allekirjoituksia perjantaina iltapäivällä noin 270.