Sähköstä vauhtia ja hupia pyöräbaanalle - Hurjimmilla peleillä ei asiaa liikenteeseen

Sähköavusteinen polkupyörä on totinen työjuhta. Muissa akkukäyttöisissä kulkupeleissä pääsee ilo irti. Vähäisellä teholla voi huvitella ilman vakuutuksia. Kun vauhti kasvaa, lisääntyvät velvoitteetkin.

kevyet sähköajoneuvot
Yksipyöräinen tasapainolauta Onewheel, jonka päällä mies polvista alaspäin. Taustalla pysäköityjä polkupyöriä Kaapelitehtaan pihalla.
Onewheel on uusista sähköisistä liikkumävälineistä päällisin puolin pelkistetyin: yksi pyörä ja sähkömoottori. Painon jakautumiseen perustuva ohjausjärjestelmä vaatii kuitenkin sisälleen melkoisen nipun antureita ja laskentakykyä.Yle / Thomas Hagström

Sähkömoottori takaa polkupyöräilijälle jatkuvan myötätuulen. Muissa liikkumisvälineissä sähkö takaa hauskuuden. Eikä hauskuutta vie edes vakuuttaja.

Suuri osa viime vuosina kaduille ilmestyneistä kulkuvälineistä ei tarvitse liikennevakuutusta, kunhan teho ja vauhti ovat maltilliset.

Ajoneuvolaki uudistui vuonna 2016. Kevyet sähköiset liikkumisvälineet jaettiin kolmeen alalajiin. Jalankulkua avustavat tai korvaavat liikkumisvälineet kattavat Pelle Pelottoman yksipyöräisen kaltaiset viipottimet, Segwayt, tasapainolaudat ym, joiden nopeus on korkeintaan 15 kilometriä tunnissa.

Kevyt sähköajoneuvo huruttelee hiljakseen

Kevyt sähköajoneuvo on useimmiten sähkömoottorilla ryyditetty potkulauta. Tehoa voi olla korkeintaan kilowatin verran eikä nopeus saa ylittää 25:ttä kilometriä tunnissa.

Scogo-sähköskootteri Helsingin Hietalahden rantatörmällä. Toimittaja Matti Toivonen koeajaa (kypärä päässä).
Scogo on ylikokoinen sähköpotkulauta, jossa voi istua. Ripeä vauhti tai korkeuserot lyhentävät muuten reiluhkoa parinkymmenen kilometrin latausväliä.YLE / Thomas Hagström

Ei apua yli 25 km/h:n vauhdissa

Sähköavusteinen polkupyörä on maltillisella sähkömoottorilla varustettu fillari, jossa apuvoimaa saadakseen täytyy polkea. Avun on myös loputtava, kun vauhti kasvaa yli 25:n. Näille erilaisille kulkineille on yhteistä se, että niitä ei tarvitse vakuuttaa.

Sähköavusteinen polkypyörä Specialized Turbo Vado kääntyy Aleksis Kiven kadulta. Toimittaja Matti Toivonen ajaa (kypärä päässä).
Sähköpolkupyöräilijällä on takanaan aina myötätuuli. 250 watin lisäteho on käytössä vain, kun kampia pyörittää.YLE / Thomas Hagström

Lisätehosta liikennevakuutus

Liikennevakuutus tarvitaan, kun pyörässä on voimaa tarjolla ilman polkemista yli 250 wattia. Silloin pyörä on moottorilla varustettu polkupyörä, jota ei tarvitse rekisteröidä. Tällaista pienitehoista polkimellista mopoa saa ajaa ilman mopokorttia, mutta ikää täytyy olla vähintään 15 vuotta.

Evolve Bamboo GT Street sähkölongboard Verkkokaupan kattoterassilla Jätkäsaaressa. Toimittaja Matti Toivonen kokeilee (kypärä päässä).
Jos jalkavoimat tai alamäet eivät riitä, vaihtoehtona on sähkökäyttöinen longboard. Tehoa 3 kilowattia ja huippunopeutta 45 km/h, eli julkisilla teillä tai jalkakäytävillä tällä ei saa liikkua. Ei vaikka laitteessa on ABS-jarrut.YLE / Thomas Hagström

Vauhti ja teho tekevät hupilaitteesta mopon

Jos pyörän teho ylittää kilowatin tai vauhti 25 km/h, pyörä määritellään mopoksi. Silloin se täytyy rekisteröidä ja sille täytyy ottaa liikennevakuutus. Kuljettajalla on oltava vähintään mopoajokortti.

Kypärä päähän!

Liikennevakuutuskeskus suosittelee, että kaikki sähköllä liikkuvat huolehtivat vapaaehtoisista tapaturma- ja vastuuvakuutuksistaan. Lisäksi laitteilla ajaessa kannattaa olla varovainen, noudattaa liikennesääntöjä ja ottaa huomioon muut tienkäyttäjät.

Kypärä on myös syytä pitää päässä.

Liikennevakuutuskeskuksen grafiikka sähköisten kulkupelien vakuuttamisvelvollisuudesta: http://www.lvk.fi/fi/vakuuttamisvelvollisuus/usein-kysyttya/kevyet-sahkoiset-liikkumisvalineet/ (siirryt toiseen palveluun)

Katso juttu, jossa yllä mainitut kulkupelit vauhdissa:

Scogo-skootteri kadulla. Toimittaja Matti Toivonen ajaa (kypärä päässä).
Pelle Pelottoman vehkeet liikenteessä jo nyt