Tutkija Kuopion bussiturman loppuhetkistä: "Auto ei taatusti mennyt sinne, minne kuljettaja halusi"

Monet Kuopion bussiturman avainkysymyksistä ovat edelleen auki. Onnettomuustutkijat haluavat kuulla vielä linja-auton kuljettajaa sekä onnettomuuden nähneitä autoilijoita.

Kuopion bussiturma
Poliiseja tutkimassa Kuopion bussiturman onnettomuuspaikkaa.
Poliisi eristi bussiturman tapahtumapaikan viime viikolla liikenteeltä tutkintaa varten.Matti Myller / Yle

Onnettomuustutkintakeskus ja poliisi ovat jatkaneet Kuopion elokuisen linja-auto-onnettomuuden tutkintaa. Neljä kuoli ja 22 loukkaantui, kun linja-auto syöksyi sillalta rautatielle elokuun lopussa.

Monet avainkysymyksistä ovat edelleen auki, kuten se, miksi bussi ei hidastanut vauhtia tullessaan risteykseen. Onnettomuustutkintakeskuksen tietojen mukaan nopeus oli "lähempänä moottoritienopeutta" eli sataa kilometriä tunnissa. Syytä ei tiedetä varmasti.

– Meillä on pari vaihtoehtoa. Seuraavaksi kuullaan ihmisiä ja yhteensovitetaan tietoja, johtava tutkija Kai Valonen sanoo.

Kysymys auton ajonopeudesta on edelleen avoinna myös poliisin tutkinnassa. Itä-Suomen poliisi tutkii tapausta neljänä törkeänä kuolemantuottamuksena, 22 törkeänä vammantuottamuksena sekä törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

Kuljettajan vireystila, hänen vaikutuksensa onnettomuuteen ja bussin ajolinja ovat myös kysymyksiä, joihin edelleen haetaan vastausta. Bussin oli tarkoitus kääntyä liittymästä vasemmalle Rauhalahden suuntaan, mutta ennen suistumista se kaartoi rampin päällä olevasta risteyksestä oikealle.

– Linja-auto oli hallitsemattomassa tilassa loppumetreillä. Se ei taatusti mennyt sinne, minne kuljettaja halusi, Valonen arvioi.

"Kaikki asiat eivät ole kunnossa"

Tutkinnassa muodostetaan vielä kokonaiskuvaa siitä, missä kohdassa risteystä muut autot ovat olleet ennen kolaria ja missä ne ovat olleet kolarin tapahtuessa.

Poliisi sulki onnettomuuspaikan tutkinnan vuoksi viikko sitten maanantaina joksikin aikaa. Poliisi selvittää onnettomuuden syyllisyyskysymystä, Onnettomuustutkintakeskus puolestaan tekee tutkintaa turvallisuuden parantamisen näkökulmasta.

– On erittäin todennäköistä, että päädymme antamaan turvallisuussuosituksia. Käytännössä niin tehdään aina. Kun tällaista tapahtuu, täytyy vetää johtopäätös, että kaikki asiat eivät ole kunnossa, Onnettomuustutkintakeskuksen johtava tutkija Kai Valonen sanoo.

Valonen odottaa saavansa lähiaikoina Kuopion yliopistollisesta sairaalasta tietoa loukkaantuneiden vammoista. Tietojen pohjalta pyritään selvittämään, ovatko esimerkiksi bussin sisätilojen rakenteet vaikuttaneet jollakin tavalla vammojen vakavuuteen.

Lisäksi tutkinnassa halutaan vielä kuulla turmabussin kuljettajaa sekä silminnäkijöitä, kuten muita autoilijoita. Onnettomuustutkintakeskus on myös pyytänyt apua Ruotsin vastaavalta virastolta Haverikommissionilta. Linja-auto oli matkalla Kalixista Pohjois-Ruotsista Kuopioon Rauhalahden kylpylään.

Sekä Onnettomuustutkintakeskuksen että poliisin tutkinnat vievät vielä kuukausia.