Junamatka tunnissa Helsingistä Tampereelle ja Turkuun ei synny ilmaiseksi – ministeri Berner: "Rahoituksen tilanne on tiukka"

Tuoreen selvityksen mukaan tunnin ratayhteydet pitäisi sisällyttää liikennejärjestelmän valmisteilla olevaan 12-vuotiseen suunnitelmaan.

rautatieliikenne
Juna asemalla
Ismo Pekkarinen / AOP

Tunnin junayhteydet Helsingistä Tampereelle ja Turkuun ovat tarpeen sekä työvoiman liikkumisen että päästötavoitteiden vuoksi, toteaa tuore selvitys. (siirryt toiseen palveluun) Siinä suositetaan hallitukselle näiden nopeiden junayhteyksien suunnittelua ja toteuttamista.

Selvitys korostaa, että Turun ja Tampereen lyhyt etäisyys pääkaupunkiseudusta tarjoaa Suomelle ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittää kasvukolmiosta kansainvälisesti kiinnostava työmarkkina-alue.

Kasvukeskusten välinen asiointi- ja liikkumistarve lisääntyy muun muassa kaupungistumisen ja työmarkkinoiden laajentumisen vuoksi.

Selvityksessä muistutetaan, että toimiva raideliikenne houkuttelee ihmisiä ja yrityksiä raideliikenteen vaikutusalueelle, mikä muuttaa kulkutapoja ilmastonäkökulmasta kestävämmiksi.

"Ratahankkeille pitää etsiä uusia rahoitusmuotoja"

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoo, että hän on pitkälti samaa mieltä selvityksen johtopäätösten kanssa.

– Raideliikenteeseen tulee panostaa ja sitä on tarkasteltava osana liikennejärjestelmää, joka ulottuu myös Suomen rajojen ulkopuolelle, ministeri katsoo.

Berner kuitenkin muistuttaa, että rahoituksen tilanne on tiukka. Hänen mukaansa ratahankkeille pitääkin etsiä uusia rahoitusmuotoja. Raiteiden rakentamisessa voitaisiin ministerin mukaan käyttää esimerkiksi hankeyhtiöitä, jotka eivät olisi kokonaan valtion omistuksessa. Bernerin mukaan esimerkiksi työeläkeyhtiöt ovat kertoneet kiinnostuksestaan sijoittaa infrarakentamiseen. Lisäksi osakkaiksi sopisivat kunnat.

– Se tarkoittaa, että syntyisi myös vähän uudenlainen periaate siitä, miten hanke kehitetään. Syntyy myös taseomaisuus ja ja taseelle vastaava tuottomalli. Sitä tuottomallia pitäisi nyt pystyä miettimään, että millainen se voisi olla, jotta se olisi kiinnostava eri rahoittajille, Berner kertoo.

Hänen mukaan Turun ja Tampereen tunnin juna -tyyppisiä hankkeita ei pystytä rahoittamaan budjettivaroista. Raideliikenteen kilpailuttaminen on Bernerin mukaan yksi uusien raiteiden rakentamisen keskeinen ehto.

Raideliikenne mahdollistaa -selvityksessä arvioidaan, että tunnin ratayhteydet pitäisi sisällyttää liikennejärjestelmän valmisteilla olevaan 12-vuotiseen suunnitelmaan.

Lisäksi hallituksen toivotaan prioirisoivan Lentorataa, joka mahdollistaa valtakunnallisen liikennejärjestelmän uudistamisen ja suorat yhteydet lentoasemalle Suomen maakunnista.

Konsulttiyhtiö Rambollin laatiman selvityksen tilaajina toimivat Elinkeinoelämän keskusliitto EK,Rakennusliitto, Rakennusteollisuus RT, Suomen Ammattiliittojen KeskusjärjestöSAK, Suunnittelijoiden ja konsulttitoimistojen liitto SKOL sekä Helsingin,Espoon, Vantaan, Turun ja Tampereen kaupungit.

Lue myös:

Pääradan kehittämiselle miljoona euroa – "Tästä lähtee tunnin juna Tampereelle!"

Haaveet junamatkojen nopeutumisesta saivat nolon käänteen: Monen junamatka on 2000-luvulla päinvastoin pidentynyt

Seinäjoki ja Tampere ajavat kiireellä ratahanketta eteenpäin: "Se on Suomen päärata, ja se kaipaa remonttia"