Ostitko juuri uuden auton? Lue tästä, miten sen saa myytyä vuonna 2022

Golf-kokoluokan hyvin varusteltu pistokehybridi revitään todennäköisesti käsistä, kun auto tulee 3,5 vuoden jälkeen vaihtoon. Elokuussa Suomessa myytiin runsaasti autoja, joita ei revitä.

autot
Autokauppa.
Ismo Pekkarinen / AOP

Suomessa tehtiin elokuussa autokauppaa kuin viimeistä päivää. Syyt ennätysmäiseen uusien autojen rekisteröintiin ja tilaamiseen johtuivat syyskuun alusta voimaan tulleesta uudesta päästömittaustavasta.

Uuden mittaustavan myötä autojen päästöihin perustuva verotus muuttuu. Varsinkin yli 150 g/km:n päästötason uusien henkilöautojen ostaja joutuu maksamaan autostaan aiempaa enemmän.

Ja juuri näitä autoja elokuussa myytiin hyvien alennusten saattelemana paljon.

Autonvalmistajia Suomessa edustavan Autotuojat ja -teollisuus -yhdistyksen hallituksessa on seitsemän autokonsernin johtajaa. Yle pyysi heitä sekä yhdistyksen toimitusjohtajaa visioimaan, millaisia vaihtoautoja suomalaiset haluavat vuonna 2022.

Autoalan Tiedotuskeskuksen ennusteen mukaan Suomessa auton keskimääräisen vaihtovälin uskotaan pysyvän noin 3,5–4 vuodessa.

Yhdistyksen puheenjohtajan, Opel Finlandin toimitusjohtaja, Rami Kittilän mukaan autot, joissa on korkea autovero, kulutus ja vuosittaiset käyttömaksut, tulevat 2022 olemaan vähemmän suosittuja.

– Suomessa on siirrytty voimakkaasti kohti automaattivaihteisia autoja viime vuosina, mutta tämä verotusratkaisu siirtää ihan vain päästöverotuksen ohjaamana painopistettä hieman takaisin manuaalivaihteisiin. Samalla uusi mittaustapa suosii autoja, joissa on alhainen ilmanvastus. Suosittuihin SUV-malleihin vero osuu kovimmin juuri ilmanvastuksen ja painon aiheuttamana.

Käsiin nyt ostetut korkeamman päästötason autot tuskin jäävät silloinkaan, mutta kysyntä ja tarjonta vaikuttavat suoraan hintaan. Ja vuonna 2022 näitä korkeamman päästötason autoja on tarjolla paljon. Jos kysyntää on vähän, nämä autot menevät halvalla.

Pistokehydridi kovassa kasvussa, sähköauto edelleen liian kallis

Autotuojat ja -teollisuuden toimitusjohtaja Tero Kallio uskoo, että vuonna 2022 käytetyille pistokehybrideille löytyy hyvin ottajia.

– Markkinakysyntä on silloin suurempi kuin vielä nyt. Osin senkin takia, että tarjontaa eri käytettyjen hintaluokkiin on tuolloin nykyistä enemmän.

Täyssähköautoja myydään tänä vuonna vielä niin vähän, että niillä ei ole suurta merkitystä käytettyjen kokonaismarkkinoista vuonna 2022. Myynti on toistaiseksi pientä, vaikka alle 50 000 euron uuden täyssähköauton ostaja saa hakea 2 000 euroa hankintatukea. Hankitatukea myönnetään vuoden 2021 marraskuun loppuun saakka.

Volkswagen-konsernin autoja maahantuovan K Auton toimitusjohtaja Johan Friman uskookin, että sähköautojen kysyntä tulee merkittävästi kasvamaan.

– Vuonna 2022 sähköautojen ja ladattavien hybridien latausverkko on Suomessa niin paljon kattavampi kuin tällä hetkellä, että se tulee varmasti lisäämään näiden kysyntää myös käytettyinä.

Fordin toimitusjohtaja Hannu Pärssinen arvelee, että uusien autojen myynnistä sähköautojen osuus vuonna 2022 on noin 5-10 prosenttia. Pärssisen mukaan auton lataaminen maksaa kuitenkin 2022 selkeästi enemmän kuin nyt ja niin sanotut kevythybridit ovat tuolloin vallaneet myyntitilastojen kärkipaikat.

– Muutos tapahtuu vääjäämättömästi, mutta ei ole niin nopeaa kuin lehdistö ja niin sanottu media yrittää ihmisille väittää. Kaikki nykyiset moottorit ja vaihteistot ovat myynnissä ja käytössä myös 2022, Fordin Pärssinen ilmoittaa.

Myös Opelin Rami Kittilä jarruttelee ylisuuria koko kansan sähköauto-odotuksia. Kittilä näkee, että täyssähköautot ja lataushybridit yleistyvät varsinkin yritysautoilussa.

– Mutta kehitys ei tule olemaan odotetun nopea, koska latauskapasiteetin osalta ei olla vielä valmiina ja samalla autojen valmistuskustannukset eivät tällä hetkellä alene odotetusti ennusteiden mukaisesti.

Kännykän ja auton pelattava yhteen

Pistokehybridien lisäksi vuonna 2022 haluttavia autoja ovat ainakin tänä vuonna ostetut tutut bensiinimoottoriset markkinajohtajat C-segmentissä. Tästä kokoluokasta löytyvät muun muassa VW Golf, Skoda Octavia, Ford Focus tai Toyota Auris.

– Hyvin pidetty ja huollettu, vähäpäästöinen ja automaattivaihteinen sekä uutena suosittu merkki tulee olemaan kysytty vaihtoauto myös jatkossa. Kaksioviset autot sekä uutena heikosti myytävä brändi ovat haasteellisia myös käytettyinä, toteaa Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt.

Automaattivaihteiston suosio Suomessa kasvaa edelleen. Autotuojat ja -teollisuuden toimitusjohtaja Tero Kallio tietää, että tänä vuonna ostettavan auton varustelun on jälleenmyyntiä ajatellen oltava muutenkin kunnossa. Tavallisten automaatti-ilmastoinnin sekä peruutustutkien ja -kameroiden lisäksi yhä tärkeämmäksi käyvät viihdepalvelut, jolla älypuhelimen toiminnot saa linkitettyä autoon.

– On muistettava, etteivät ihmisten preferenssit muutu missään nimessä neljässä vuodessa täysin päinvastaisiksi kuin nykyisin.

Autosegmenteissä ei suuria muutoksia ole neljään vuoteen tulossa, mutta jonkun verran automuoti kuitenkin vaikuttaa. Vielä vuosikymmenen alussa suositut tila-autot eivät enää suomalaisia kiinnosta. Nyt halutaan katumaastureita tai ainakin sellaisilta näyttäviä autoja.

– Uskon, että pienten ja keskisuurten katumaastureiden suosio tulee tästä vielä kasvamaan, K Auton toimitusjohtaja Johan Friman sanoo.

Kiinteä kuukausimaksu auton omistamisen sijaan

Kyselyn autojohtajat muistuttavat, että suurimmat muutokset eivät seuraavan neljän vuoden aikana liity moottorin käyttövoimaan, auton ulkonäköön tai varusteisiin, vaan tapaan hankkia ja vaihtaa autoa.

Omalla rahalla maksetun auton omistaminen vähenee sitä mukaa, kun uusia ja houkuttelevia rahoitusmalleja keksitään. Ne ulottuvat myös käytettyihin autoihin.

Kian ja Mitsubishin maahantuojan Bergé Auto Nordicsin toimitusjohtaja Miska Tammelin uskoo, että auton hankinta helpottuu, kun autoilijat siirtyvät maksamaan auton käytöstä.

– Kiinteä kuukausimaksu tulee olemaan tavalla tai toisella vallitseva tapa maksaa autoilusta.

Moni tänä vuonna auton ostanut, saattoikin ostaa elämänsä viimeisen uuden auton. Fordin Hannu Pärssinen laskee, että yksityisleasingin tai kuukausimaksun osuus koko henkilöautokaupasta on 25-40 prosenttia vuonna 2022.

Opelin toimitusjohtaja Rami Kittilä näkee toisenkin trendin.

– Yhteiskäyttö tulee lisääntymään, koska se on varsin kustannustehokas ja hiilineutraali vaihtoehto julkiselle liikenteelle.

Suomessa rekisteröitiin viime vuonna reilut 117 000 uutta henkilöautoa. Tänä vuonna uusia henkilöautoja on elokuun loppuun mennessä rekisteröity hiukan yli 91 000. Elokuu oli erityisen vilkas.

Suomen johtavat autopomot ennustavat, että vuonna 2022 uusia autoja rekisteröidään nykyistä enemmän tai ainakin saman verran kuin nyt.

Volvon Suomen toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt toivoo, ettö vuonna 2022 rekisteröidään 150 000 henkilöautoa. K Auton Johan Friman toivoo 140 000 uutta henkilöautoa.

Opelin Rami Kittilän ennuste on 135 000, Fordin Hannu Pärssisen 130 000 ja myös Autontuojat ja -teollisuuden toimitusjohtaja Tero Kallio veikkaa, että lukema on 130 000 uutta henkilöautoa vuonna 2022. Bergé Auton Miska Tammelin ei ennustamaan lähde.

Kaksi Autotuojien ja -teollisuuden hallituksen jäsentä ei vastannut Ylen kyselyyn.