Kampaajat ja kahvilat joutuvat maksamaan lupamaksuja, jos asiakastiloissa raikaa musiikki – tuhannet jättävät maksamatta

Noin 30 000 suomalaista yritystä tai yrittäjää maksaa lupamaksuja taustamusiikin käytöstä. Noin 10 prosenttia velvoitetuista jättää maksut maksamatta. Usein laiminlyöntien syynä on tietämättömyys.

Tekijänoikeusjärjestöt
nainen leikkaa hiuksia
Kaikki yrittäjät eivät ole tietoisia siitä, että taustamusiikin käytöstä pitää maksaa.AOP

Yritykset ja yrittäjät joutuvat maksamaan lupamaksuja, mikäli ne haluavat soittaa asiakastiloissaan taustamusiikkia. Lupamaksuja taustamusiikin käytöstä perivät tekijänoikeusjärjestöt: Gramex ja Teosto.

Tekijänoikeusjärjestöt, jotka pitävät huolta musiikin tekijänoikeuksien toteutumisesta, ohjaavat rahat musiikin tekijöille, kustantajille, esittäjille ja tuottajille.

Kaikki yrittäjät eivät ole kuitenkaan tietoisia siitä, että musiikin käytöstä pitää oikeasti maksaa. Epäselvyyttä voi olla myös siitä, kuka luvan tarvitsee. Gramexin viestintäjohtaja Lauri Kaira kertoo, että maksujen piirissä ovat "kaikki taustamusiikkia soittavat yritykset".

– Lupamaksut kohdistuvat kaikkiin yrityksiin, joissa musiikki soi asiakastiloissa tai odotusauloissa. Niihin kuuluvat ravintolat, kaupat, kuntokeskukset, taksit ja kampaamot, hän sanoo.

Yksittäisen parturi-kampaamon maksaman lupamaksun suuruus riippuu liikkeen koosta. Kaira on selvittänyt Ylen pyynnöstä esimerkkejä siitä, minkä verran järjestöt perivät lupamaksuja eri esimerkkitapauksissa.

Parturi-kampaajien keskimääräinen kuukausikorvaus on noin 19 euroa, jaettuna Gramexin ja Teoston kesken. Vuodessa tekijänoikeusmaksuja partureille kertyy keskimäärin yhteensä 228 euroa.

Korvauksia maksavat perinteisten ravintoloiden ja baarien lisäksi myös liikunnanohjaajat ja tiskijukat, jotka kiertävät soittamassa musiikkia eri tiloissa. Aerobic-ohjaajat joutuvat maksamaan lupamaksuja selvästi partureita enemmän.

– Jos aerobic-ohjaajalla on 15 musiikkiliikuntatuntia viikossa, Teoston ja Gramexin yhteinen maksu on noin 100 euroa kuukaudessa. Lisäksi omien tallenteiden ja netistä ostettujen biisien käyttöön tarvitaan tallennuslupa, joka maksaa yhteensä noin 24 euroa, Kaira kertoo.

Gramex: Yrittäjät maksavat tunnollisesti, tietoisuus hyvällä tasolla

Gramexin Lauri Kaira sanoo, että yrittäjät ovat varsin tietoisia velvoitteistaan ja tilanne tekijänoikeusmaksujen suhteen on yleisesti hyvällä mallilla.

Hän arvioi, että yli 90 prosenttia musiikin käyttäjistä maksaa vaaditut lupamaksut. Luku perustuu Gramexin ja Teoston yhteisiin selvityksiin.

Yhteensä taustamusiikkilupia on ostettu noin 30 000. Jotta tieto menee perille, tekijänoikeusjärjestöt ohjeistavat yrittäjien toimialajärjestöjä.

Gramexille kertyi viime vuonna taustamusiikkikorvauksia noin 9,4 miljoonaa euroa. Yhteensä järjestö keräsi korvauksia viime vuonna vajaat 24 miljoonaa euroa, muun muassa radio- ja tv-yhtiöiltä.

Teosto keräsi taustamusiikkikorvauksia noin 9,6 miljoonaa euroa. Teostolla taustamusiikin osuus ei ole niin merkittävä osa kokonaisliikevaihdosta, sillä kaikkiaan korvauksia kertyi sille yhteensä 59,8 miljoonaa euroa.

Valvonta on alueellista

Mikäli joku yrittäjä hoksaa tätä lukiessaan, että enpä ole maksanut musiikin käytöstä, Musiikkiluvat Oy on erillinen taho, jolta tarvittavat Teoston ja Gramexin tekijänoikeusluvat voi ostaa.

Kaira kertoo, että musiikkilupien maksamista valvotaan. Aluevastaavat kiertävät tapaamassa yrittäjiä ja yhteistyötä tehdään toimialajärjestöjen kanssa. Usein syy maksujen laiminlyöntiin on tietämättömyys tekijänoikeusasioista.

Jos aluevastaava havaitsee, että jossain yrityksessä käytetään musiikkia ilman lupaa, he kertovat yrittäjälle lainsäädännöstä ja kehottavat joko hankkimaan luvan tai lopettamaan musiikin käytön. Kaira sanoo, että keinoja löytyy.

– Jos yritys jatkaa musiikin käyttöä maksamatta, siitä seuraa ennakkoon tarkkaan säädelty vaadeprosessi. Luottotappioita ei juuri tule, koska nämä maksut ovat lakisääteisiä, hän selventää.

Vuosien mittaan oikeudenkäyntejä hyvin vähän

Onko ennakkotapauksia oikeudenkäynneistä niitä vastaan, jotka laiminlyövät tietoisesti vaaditut maksut? Kairan mukaan oikeudenkäyntejä on ollut vuosien mittaan vain muutamia.

– Tuomioistuimet ovat tässä asiassa tiukkoja. Se on mielestäni reilua, sillä valtaosa yrittäjistä hoitaa lupa-asiansa rehellisesti ja lain mukaan musiikin käytöstä menee maksu.

Kaira korostaa, että vaikka tekijänoikeusjärjestöt itse eivät ole viranomaisia, silti se, millaiseen käyttöön musiikkilupa tarvitaan, perustuu lakiin.

– Käytännössä kaikki elävän musiikin tai äänitemusiikin julkinen esittäminen asiakkaille vaatii luvan – esitettiin musiikki sitten radiosta, äänilevyltä, tietokoneelta, kännykästä. Äänilähteellä ei ole väliä. Lisäksi yrityksillä voi olla omia juhlia tai musiikkia henkilöstötiloissa, johon tarvitaan lupa, Kaira selvittää.

Hinnat riippuvat siitä, kuinka iso yritys on ja kuinka paljon yrityksen soittamalla musiikilla on kuulijoita. Myös liiketoiminnan kokoa ja musiikin merkitystä liiketoiminnalle huomioidaan tekijänoikeusjärjestöissä lupamaksun suuruutta harkitessa.

– Koska musiikilla on merkittävämpi rooli diskolle kuin lounasravintolalle, ravintolan disko- ja tanssimusiikki maksaa enemmän kuin lounastilan taustamusiikki, Kaira selventää.

Lupajärjestelmä remontoitiin vuosi sitten

Taustamusiikkilupajärjestelmä laitettiin remonttiin vuonna 2017. Nyt suuri osa palveluista hoituu yhdeltä lupaluukulta Musiikkiluvat-yrityksen (siirryt toiseen palveluun) kautta. Ennen uudistusta luvat piti hankkia erikseen molemmilta järjestöiltä.

Kaira huomauttaa, että musiikilla voi olla positiivisia vaikutuksia liiketoiminnalle.

– Lukuisat kansainväliset tutkimukset osoittavat, että taustamusiikki on tehokas tapa sisustaa liikettä äänitapetilla tai jopa lisätä myyntiä, hän sanoo.

– Musiikki luo tunnelmaa, herättää muistoja ja sillä voidaan myös viestittää, minkä ikäisille ihmisille ravintola tai muotiliike on suunnattu. Oikein valittu musiikki saa ihmiset viihtymään pitempään ja silloin he yleensä myös kuluttavat enemmän rahaa. Tästä on paljon kansainvälisiä tutkimuksia.

Lue lisää:

Kaupassa soi useimmin radio, mutta taustamusiikin räätälöinti yleistyy