Hyvinvointijuomista tuli hitti, mutta ovatko ne nimensä veroisia? Ravitsemusterapeutti: "Aika paljon saisi juoda päästäkseen tavoitteeseen"

Suosioon nousseissa hyvinvointijuomissa on terveyttä edistäviä ravintoaineita. Niitä on kuitenkin vähän ja kaupan päälle voi saada paljonkin sokeria.

hyvinvointi
Hyvinvointijuomapulloja kaupan hyllyllä.
Matti Myller / Yle

Suositut hyvinvointijuomat eivät välttämättä ole ollenkaan nimensä veroisia.

Vitamiineja ja hivenaineita sisältävien juomien myynti on kasvanut varsinkin parin viime vuoden aikana. Terveyttä edistävien ravintoaineiden kääntöpuoli on, että juomat on makeutettu usein fruktoosilla eli hedelmäsokerilla. Tällöin runsas ja säännöllinen käyttö näkyy pikku hiljaa vyötäröllä.

– Fruktoosissa on ihan samalla tavalla energiaa kuin tavallisessa sokerissa, kertoo laillistettu ravitsemusterapeutti Kati Laine.

Laillistettu ravitsemusterapeutti Kati Laine seisoo kaupan juomahyllyn edessä.
Laillistettu ravitsemusterapeutti Kati Laine.Matti Myller / Yle

Fruktoosin runsas käyttö saattaa aiheuttaa myös maksaongelmia. Fruktoosin aineenvaihduntareitti on erilainen kuin muulla sokerilla. Se imeytyy suolistosta suoraan maksaan. Fruktoosin pilkkominen on raskas prosessi maksalle.

Toki limppariin verrattuna hyvinvointijuoma on huomattavasti terveellisempi vaihtoehto. Laine juo itsekin välillä hyvinvointivesiä niiden maun vuoksi. Hän ajattelee silti, että ihmisille myydään tuotetta, jota he eivät oikeasti tarvitse.

– Harmillista, jos joku käyttää niihin suuria summia rahaa ja sillä jotenkin terveyttänsä edistää.

"Ei ihmisen terveyden kannalta merkitystä"

Lähtökohtaisesti suomalaisilla ei ole ei puutetta niistä vitamiineista joita hyvinvointijuomiin yleisimmin lisätään. C- ja B-vitamiineja saa riittävästi ihan normaalista arkiruoasta.

– Vegaaniksikaan ei kannata ryhtyä sillä mielellä, että juonpa sitten näitä hyvinvointijuomia.

Tarpeellinen lisä on puolestaan foolihappo, jota ei saa välttämättä niin paljon ravinnosta kuin pitäisi. Varsinkin lisääntymisiässä olevien naisten kannattaa kiinnittää huomiota foolihapon määrään ravinnossa.

Hyvinvointijuomassa foolihappoa on kuitenkin vähän. Tavoite on saada sitä ravinnosta iästä ja sukupuolesta riippuen 400–500 mikrogrammaa (mcg) päivässä. Hyvinvointijuomassa sitä saattaa olla vain alle 20 mcg desissä.

– Aika paljon saisi juoda päästäkseen päivän tavoitteeseen.

Myynnissä on myös juomia, joihin on lisätty kollageenia. Kollageenin hyöty iholle on Laineen mukaan hauska markkinointiväite, kollageenin syömisestä kun ei ole mitään hyötyä (siirryt toiseen palveluun). Sen iso proteiinirakenne pilkkoutuu aminohapoiksi elimistössä.

Auttaako juoman sinkki selättämään flunssan?

Myynnissä on myös juomia, joihin on lisätty sinkkiä. Sinkin tiedetään auttavan flunssaan. On kuitenkin toinen asia, riittääkö sinkkijuoma pitämään flunssaoireita loitolla.

Yleisesti ajatellaan, että tulossa olevaa flunssaa voi ehkäistä nauttimalla sinkkiä noin 20–25 milligrammaa vuorokaudessa. Sinkin määrä juomassa on 0,8 milligrammaa desiä kohden. Toisin sanoen sinkkijuomaa pitäisi juoda yhteensä kaksi litraa päivässä, jotta siitä olisi apua flunssantorjuntaan.

Se on iso määrä, kun ottaa huomioon, mitä muuta juoma sisältää. Kahdesta litrasta sinkkijuomaa saa energiaa 400 kilokaloria, joka vastaa tuhtia välipalaa tai pientä ateriaa.

Juttua korjattu 13.9. klo 7.54: Artikkelin aikaisemmassa versiossa puhuttiin sinkin yhteydessä mikrogrammoista, vaikka mittayksikön olisi pitänyt olla milligrammaa.