1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. matkailu

Turisteja on houkuteltu Lappiin itsenäisyyden alkuvuosista lähtien: funkkistyylisten hotellien avulla luotiin mielikuvaa houkuttelevasta matkakohteesta

Lapin matkailun kehittämisessä oli selkeä valtiollinen strategia aina 60-luvulle asti. Maisemat ja huolella suunniteltu arkkitehtuuri olivat valtteja, joilla heräteltiin mielenkiintoa Lappiin ulkomaita myöten.

Hotelli Pohjanhovi valmistui 1936 Rovaniemelle. Se oli yksi Lapin tärkeistä hotelleista, kun matkailua kehitettiin ennen sotia. Kuva: Restel Oy.

Lapin matkailu aloitettiin käytännössä lähes tyhjästä pian Suomen itsenäistymisen jälkeen. Matkailijoille oli tarjolla vain pieniä matkustajakoteja Rovaniemellä ja parissa muussa kirkonkylässä.

Matkailua lähdettiin rakentamaan valtiojohtoisesti. Toimintaa alkoivat suunnitella yhdessä Suomen valtio ja Suomen matkailijayhdistys.

Arkkitehti Harri Hautajärvi on tehnyt väitöskirjan Lapin matkailun arkkitehtuurista.

Sen pohjalta on tehty käsikirjoitus näyttelyyn, joka esittelee Lapin matkailua ja arkkitehtuuria 1930–1950 –luvun Suomessa. Rovaniemen Arktikumissa esillä olevan näyttelyn on tuottanut Arkkitehtuurimuseo.

Lapin matkailua rakennettiin tyylillä, rahaa ja vaivaa säästämättä. Lappiin rakennettiin moderneja funkkistyylisiä hotelleja Pohjanhovin lisäksi Pallastunturille ja Petsamon Kolttakönkäälle.

Kokonaisuudet mietittiin viimeisen päälle, jopa valaisimia, huonekaluja ja kankaita suunniteltiin hotellin omaan tyyliin sopiviksi.

Pallastunturin matkailumajan seurusteluhuoneen sisutus oli suunniteltu nimenomaan Pallasta ajatellen. Kalustus oli kansainvälisestikin huomiota herättänyttä eksoottista eleganssia. Kuva: R. Roos

– Toiminnassa oli mukana alan parhaita ihmisiä. Parhaat arkkitehdit ja sisustusarkkitehdit Helsingistä ja samaten kaikki muut eri alojen toimijat pestattiin siihen työhön vuosikymmeniksi kaksikymmentäluvulta kuusikymmentäluvulle asti, arkkitehti ja näyttelyn kuraattori Harri Hautajärvi sanoo.

Työn voi hyvällä syyllä sanoa onnistuneen.

Postikorttikuvat Lapin hienoista hotelleista ja eksoottisista maisemista levisivät ympäri maailmaa. Käytännössä pohjaa Lapin nykyiselle vetovoimalle lähdettiin luomaan jo melkein sata vuotta sitten.

Kahden tasoista majoitusta

Aivan oma ilmiönsä oli matkailurakentamisen kaksijakoisuus, joka jossain muodossa on nähtävissä nykypäivänäkin.

Toisaalla rakennettiin elitistisiä hotelleja, mutta toisaalla tehtiin talonpoikaishenkisiä matkailumajoja sekä pieniä ja vaatimattomia retkeilymajoja.

– Se on mielenkiintoista, minä olen tutkinut sitä väitöskirjassani. Ensinnäkin rakennettiin kansainvälisen tyylin mukaisia ja trendikkäitä funkkishotelleja, jotka kalustettiin hyvin elegantisti.

– Toisaalta samaan aikaan samassa arkkitehtitoimistossa, Väinö Vähäkallion toimistossa suunniteltiin kansallisromanttisia pienipiirteisiä punamullattuja matkailumajoja ja retkeilymajoja, jotka rakennettiin hirrestä, arkkitehti Harri Hautajärvi sanoo.

Vanha hotelli Pallas.

Lapin matkailua rakentamassa oli useita valtion laitoksia ja yhtiöitä kuten rakennushallitus, valtion rautatiet, valtion linja-autoyhtiö Pohjolan liikenne ja Alko.

Alko oy:llä oli merkittävä rooli matkailun kehittämisessä sekä suoraan että tytäryhtiönsä Alkon Kansanravintolat Oy: n kautta.

Esimerkiksi hotelli Pohjanhovin perustivat yhdessä Suomen Matkailijayhdistys, Oy Alkoholiliike Ab ja Alkon Kansanravintola Oy.

Suomen valtiolla oli oma intressinsä Lapin matkailutoiminnan synnyttämisessä.

– Lapin matkailun luomisessa oli ideana tehdä Suomea ja ainutlaatuista Lappia tunnetuksi sekä oman maan kansalaisille että ulkomaalaisille. Suomelle oli tärkeä luoda omaa identiteettiä ja saada ihmiset tutustumaan omaan maahansa, sanoo arkkitehti Harri Hautajärvi.

17.9. muutettu väliotsikko muotoon: Kahden tasoista majoitusta, sekä tekstiin: toisaalla tehtiin talonpoikaishenkisiä matkailumajoja sekä pieniä ja vaatimattomia retkeilymajoja.