Suomalaisten into verkkokauppaostoksiin kasvaa: Vaatteet ostetaan ulkomailta, mutta elektroniikka kotimaasta

Verkkokaupan liikevaihdon ennustetaan kasvavan tänä vuonna lähes viidenneksen viime vuoteen verrattuna. Matkailuun liittyvät ostokset ovat edelleen lähes puolet kaikista verkkokaupan ostoksista.

talous
Nainen selaa verkkokaupan tuotteita kannettavalla tietokoneella.
AOP

Verkkomyyntiyritys Paytrailin teettämän kyselyn mukaan verkkokaupan liikevaihto kasvaa tänä vuonna 12,2 miljardiin euroon. Viime vuonna vastaava liikevaihto oli 10,4 miljardia euroa, joten liikevaihto on kasvamassa 18 prosenttia, jos arvio osuu kohdalleen.

Suomessa koko kaupan arvo oli Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2016 noin 121 miljardia euroa, joten verkkokauppa on noin kymmenen prosenttia kaikesta kaupasta.

Helppoutta ja jatkuvaa aukioloa arvostetaan

Kyselyn perusteella noin joka neljäs arvostaa verkkokaupassa ostosten tekemisen helppoutta ja ajan säästämistä. Reilu viidennes käyttää verkkokauppaa, koska se on aina auki. 17 prosenttia vastaajista perusteli verkko-ostosten tekemistä edullisemmilla hinnoilla.

Paytrailin kyselyn mukaan 47 prosenttia verkko-ostoksista liittyy matkailuun – matkojen tilaamiseen, hotelleihin ja niin edelleen. 36 prosenttia ostoksista on tavaroita ja 17 prosenttia palveluita.

Kyselyraportin mukaan ruokaostoksien tekeminen verkossa on kasvanut 57 prosenttia viime vuodesta. Tänä vuonna noin joka kuudes suomalainen ostaa verkosta ruokaa ja muita päivittäistavaroita.

– Tulokset viittaavat vahvasti siihen, että kuluttajien jokapäiväiseen perusarkeen liittyvät hankinnat ovat vähitellen siirtymässä verkkoon, Paytrailin toimitusjohtaja Markus Laurio kertoo tiedotteessa.

Vaatteet ulkomailta, elektroniikka kotimaasta

Joka toinen kyselyyn vastanneista ostaa vaatteita verkkokaupasta. Vaatteiden ostajista 60 prosenttia ostaa niitä ulkomailta. Sen sijaan elektroniikkaa ja kodin sisustustuotteita ostavista yli 75 prosenttia suosii kotimaisia verkkokauppoja.

Vaatteet ja elektroniikka ovat myös liikevaihdoltaan merkittävimmät ostosten kohderyhmät.

Verkkokaupa liikevaihtoja
Kolme tuoteryhmää yltää yli puolen miljardin liikevaihtoon verkkokaupassa.Aapo Parviainen / Yle

Verkko-ostokset maksetaan kyselyn mukaan valtaosin verkkopankissa, jota käyttää maksamiseen 70 prosenttia suomalaisista. Matkapuhelimen käyttö on kuitenkin yleistymässä, joka on muuttamassa myös maksamisen tapaa.

Paytrailin raportti (siirryt toiseen palveluun) perustuu YouGov-tutkimuslaitoksen kyselyyn, johon haastateltiin 7 000 kuluttajaa Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta. Vastaajista 2 000 asui Suomessa.