Sininen valo piristää, punainen sävy rauhoittaa: Nykypäivän luokkahuoneessa vireystilaa nostetaan valoilla

Lapset toivoivat luokkatilaan paikkoja, joissa he voivat opiskella omassa rauhassa.

peruskoulu
Oppilaita aistihuoneessa.
Aistihuoneessa voi opiskella hämärässä.Petri Lassheikki / Yle

Heti luokkaan astuessa huomion vie kaksi isoa valopaneelia, joiden valosävyä ja valon voimakkuutta voi säätää. Toinen paneeleista on sijoitettu kattoon ja toinen seinälle.

Joensuun Tulliportin normaalikoulun viitosluokkalaisten luokkatiloja on rakennettu ajatuksella, että siellä voidaan kokeilla valon ja äänen hyödyntämistä uudella tavalla opetuksessa.

Luokanopettaja Minna Haringin mukaan paneelien valaistusta säätämällä luokkatilaa voidaan luokan vireystilaa joko rauhoittaa tai nostaa.

– Tutkimuksissa on todettu, että valomäärä, joka yleensä luokkahuoneissa on, ei riitä nostamaan vireystilaa.

Haring kertoo, että sininen valo lisää vireyttä ja punaisen sävyyn kääntyvä valo rauhoittaa. Oppilaat saavat itse myös kokeilla ja testata sitä, minkä tyyppisessä valaistuksessa he haluavat työskennellä.

Viidesluokkalaisen Emilio Kivivuoren mielestä on hyvä, että valoja voi säätää.

– Minä pidän sellaisesta sinisestä valosta. Se on sellainen taivasmainen.

Luokkahuone
Petri Lassheikki / Yle

Haring kertoo, että jo nyt on huomattu, että oppilaat käyttäytyvät eri tavalla.

– Osa hakeutuu vähän pimeämpiin tiloihin: meidän kotaan tai luolaan, tai he säätävät valoja himmeämmälle tai laittavat rauhoittavamman valosävyn. Osa taas hakee selvästi sinisempää valoa.

Tavoitteena on myös valojen ja äänten avulla luoda tila, joka tukee oppimista ja tarjoaa elämyksiä.

Luokanopettaja Ulla Sten kertoo esimerkkinä, että luokkahuoneen keskellä oleva katsomo on toiminut amfiteatterina, kun opetuksessa on käsitelty antiikin Kreikkaa ja Roomaa. Valojen ja äänten avulla on luotu tunnelma, joka on vienyt oppilaat antiikin ajan tunnelmaan.

– Meillä on ollut oraakkeli pimeässä aistihuoneessa. Tunnelma siellä oli aika jännittävä.

Oppilaita luokkahuoneessa.
Työt on jaettu ja oppilaat ryhtyvät töihin.Petri Lassheikki / Yle

Oppilaat halusivat luokkaan rauhallisia paikkoja

Luokkatilan rakentaminen on vielä vähän kesken. Esimerkiksi kaikki kaiuttimet eivät vielä ole paikallaan. Ympäri luokkahuonetta on tarkoitus myös sijoitella vielä luku- ja jalkalamppuja.

Päätilaa hallitsee keskellä lähes katonrajaan nouseva porrasmainen katsomo. Katsomon alle on rakennettu luola. Pitkän huoneen päädyssä on kiipeilyseinä. Lattialla on patjoja ja katosta roikkuu kiipeilynaru. Liikuntapäädystä pääsee viereiseen tummaseinäiseen aistihuoneeseen.

Vastakkaisessa päädyssä on kaksi hiljaista huonetta pöytineen ja tuoleineen. Päätilan yhdessä nurkassa on myös varta vasten luokkaa varten huovasta tehty kota.

Luokanopettaja Minna Haring kertoo, että luokkatilasta on tarkoitus tehdä houkutteleva ja kahvilamainen. Hallimaisuudesta halutaan eroon.

Oppilaita hiljaisessa huoneessa.
Ulla Sten opettaa oppilaita hiljaisessa huoneessa. Kota on tehty varta vasten koulua varten.Petri Lassheikki / Yle

Viitosluokkalaisen Tia Hartikaisen lempipaikka uudessa luokassahuoneessa on kota: pienessä ja rauhallisessa kodassa on hyvä opiskella.

Iiris Voutilainen puolestaan tykkää hiljaisesta huoneesta, koska siellä voi tehdä rauhassa töitä. Alvari Akkanen kertoo, että hän lempipaikkansa on aistihuone.

Opettajat aloittivat tilojen suunnittelun yhdessä arkkitehdin ja sisustussuunnittelijan kanssa viime vuoden keväällä. Myös oppilaat olivat mukana suunnittelussa. Lapset toivoivat varsinkin sellaisia paikkoja, jossa he voivat opiskella omassa rauhassa.

Kolme luokkaa opiskelee samassa tilassa

Tulliportin koulu on Itä-Suomen yliopiston alaisuudessa toimiva harjoittelukoulu. Siellä tulevat opettajat ottavat ensikosketuksia työhönsä. Koulussa kokeillaan myös uuden tekniikan hyödyntämistä opetuksessa.

Valot ja äänet nivoutuvat osaksi laajemman uudentyyppisen opetuksen kokonaisuutta, jossa yhteisopettajuudella on suuri merkitys.

Noin 250 neliön luokkahuoneessa opiskelee kolme viitosluokkaa, joita luokanopettajat opettavat yhdessä. Kahtena päivänä viikossa opetuksessa on mukana erityisopettaja. Myös aineenopettajia saadaan avuksi tarpeen mukaan.

Opettajat ja oppilaat testaavat virtuaalilaseja.
Opetuksessa käytetään virtuaalilaseja.Petri Lassheikki / Yle