Kymmeniä puheluita, tuntien odotusta ja peruuntuneita kyytejä – Miksi Kela-kyytiuudistus meni pahasti pieleen?

Rintasyöpää sairastavan Sirpa Granqvistin hoitokerta venyi seitsemään tuntiin, kun taksia ei kuulunut.

taksiliikenne
Sirpa Granqvist
Sirpa Granqvist sai tietää sairastavansa rintasyöpää kolme ja puoli vuotta sitten. Hänen mukaansa Kela-kyytien tilanne muuttui täysin heinäkuussa, kun uudistus astui voimaan.Toni Määttä / Yle

62 puhelua, 20 minuutin jonotus ja tunnin taksin odotus. Näihin lukuihin tiivistyy Sirpa Granqvistin, 55, vierailu Helsingin Syöpätautien klinikalla toissa viikon torstaina.

Menomatka Granqvistin kotipaikkakunnalta Karkkilasta sujui vielä odotuksien mukaan, mutta hoitojen jälkeinen taival takaisin kotiin meni kaikkien toiveiden vastaisesti.

Levinnyttä rintasyöpää sairastava Granqvist joutui soittamaan 62 kertaa, ennen kuin hän pääsi edes jonottamaan puhelua tilausvälityskeskukseen. Jonotusta puolestaan kesti 20 minuuttia. Sen jälkeen Granqvist odotti vielä tunnin itse kyytiä.

Uransa ammattiliitto Pron johdon assistenttina tehnyt Granqvist ei ole huolissaan pelkästään itsestään.

– Minä pärjäsin kyllä harmituksesta huolimatta, mutta paikalla oli myös huonokuntoisia vanhuksia. Minusta on kohtuutonta, että rankkojen syöpähoitojen jälkeen ei saa kyytiä kotiin.

Lisäongelmia aiheutti vielä se, ettei kaikille ollut klinikalla levähdyspaikkoja. Osa potilaista joutui seisomaan ja odottamaan kyytejä odotusaulassa.

Kela-kyytien ongelmat ovat jatkuneet heinäkuusta lähtien. Mikä oikein meni pieleen?

Ongelmat kärjistyivät heinäkuussa

Ongelmien lähtökohta ajoittuu heinäkuun alkuun, jolloin taksialan suuret muutokset astuivat voimaan. Taksilupia alettiin jakaa kaikille, jotka täyttivät lain edellyttämät kriteerit alan yrittäjille.

Samalla taksihinnoittelu vapautui, mikä loi Kelalle paineita kustannusten hillintään. Kela kilpailutti kyytien järjestäjät, millä se pyrki muun muassa kustannussäästöihin.

Kilpailun voittaneet yritykset aloittivat heinäkuun alussa toimintansa. Uudet tilausvälityskeskukset vastaavat nyt muun muassa tilausten vastaanottamisesta, kuljetusten järjestämisestä, asiakkaiden kyytien yhdistelystä, valvonnasta ja raportoinnista Kelalle.

Osalla yrityksistä on ollut suuria vaikeuksia toteuttaa sopimuksien ehtoja ja erilaisia ongelmia on ollut ympäri maata.

– Pahimmillaan tilanne on ollut se, että jonotusaika on ollut useita kymmeniä minuutteja, eivätkä kuljetukset ole saapuneet perille. Olemme antaneet sanktioita yrityksille, sanoo Kelan matkakorvausten pääsuunnittelija Anne Giss.

Huomautuksia on annettu yhteensä neljälle ja sakkoja kahdelle yritykselle, eivätkä sakot ole olleet pieniä. Mikäli asiakkaat eivät ole päässeet varaamaan kyytejä, tai palvelutarjoajalta on puuttunut tarvittava määrä autoja, sakot ovat nousseet 10 000 euroon.

Sakot ovat parantaneet tilannetta isossa osassa Suomea, mutta ongelmia on yhä ainakin Uudellamaalla.

“Lääkärit eivät kirjoita maksusitoumuksia turhaan”

Karkkilalaisen Granqvistin tapaus sattui Uudellamaalla, jossa hänen mukaansa Kela-kyytien tilanne on muuttunut täysin sitten heinäkuun. Aiemmin taksien varaaminen onnistui nopeasti, kyydit tulivat ajoissa ja taksit saattoivat jäädä odottamaan sairaalaan hoitokäynnin ajaksi.

– Muutos tuntuu kurjalta. Lääkärit eivät kirjoita turhan vuoksi potilaille maksusitoumuksia taksikyytejä varten. Ihmiset ovat todella sairaita.

Sirpa ja Jarma Granqvist
Jarmo ja Sirpa Granqvist ovat olleet 28 vuotta naimissa. Pariskunnan mukaan välillä toisen katseesta tietää sen, mitä toinen ajattelee.Toni Määttä / Yle

Kelan kyytejä voi saada vain lääkärin määräyksestä. Lääkärin on otettava huomioon sairauden tai vammaisuuden aste sekä liikenneolot, koska jokaisella suomalaisella on perustuslain takaama oikeus päästä hoitoon.

Ongelmat ovat saaneet potilaat kekseliäiksi. Granqvist soittaa nykyään kyydin iltamyöhällä, jolloin välityskeskuksissa on vähemmän ruuhkaa kuin päivällä.

Yksi Granqvistin tutuista on jopa herännyt soittamaan kyytiä keskellä yötä, jotta hän välttyisi puhelinrumbalta.

Granqvistin ja muiden uusmaalaisten Kela-kyydeistä vastaa Helsingin-Uudenmaan Taksit Oy (Hut). Yrityksen toimitusjohtaja Ilkka Kivisilta on pahoillaan tilanteesta. Hän myöntää, etteivät ihmiset ole aina saaneet tilaamiaan kyytejä.

Ongelmat johtuivat Kivisillan mukaan ennen kaikkea puuttuvista autoilijoista.

– Kukaan meistä alalla toimivista ihmisistä ei ole pystynyt arvioimaan, mitä taksiuudistus tuo tullessaan. Iso osa yrittäjistä on tehnyt ratkaisun ja lähtenyt eläkkeelle, Kivisilta sanoo.

Taksiyrittäjien keski-ikä oli 61 vuotta ennen uudistusta, joten osa autoilijoista vetäytyi alalta, ennen kuin isot muutokset astuivat voimaan. Osassa Suomea autoilijat olleet myös tyytymättömiä välityskeskusten (siirryt toiseen palveluun) asettamiin ehtoihin ja hintoihin, jolloin he eivät ole tehneet sopimusta keskusten kanssa.

Kyytien viivästyminen tai kokonaan tulematta jääminen ovat puolestaan ruuhkauttaneet puhelinkeskukset, koska ihmiset ovat soittaneet kyytiensä perään.

Grafiikka kelataksin toiminnasta
Lasse Isokangas / Yle Uutisgrafiikka

Hutin tilauskeskukseen on tullut kesän aikana 40 prosenttia enemmän puheluita kuin vuotta aiemmin samana ajankohtana. Tilausten määrä on puolestaan kasvanut vain 10 prosentilla.

Yritystä uhkaavat nyt Kelan sanktiot, ellei yritys ala täyttää sopimuksessa edellytettyjä vaatimuksia. Esimerkiksi kyydin tilaamista pitäisi joutua odottamaan enintään 80 sekunnin ajan.

Kilpailutuksen ajoitus ongelmana

Sosiaali- ja terveysministeriössä (STM) on seurattu taksiuudistusta tarkkaan. Ministeriö valmisteli jo viime vuonna Kelan kyydeille enimmäishintoja, jotta kustannukset eivät karkaisi käsistä. Varsinainen asetus astui voimaan huhtikuun lopussa.

Ministeriön mukaan taksialan hinnoittelun vapauttaminen pakotti hallituksen säätelemään Kela-kyytien enimmäishintoja. Taksimatkojen hinnat määräytyivät uudistuksen jälkeen vapailla markkinoilla, eikä valtio halunnut mahdollisten mielivaltaisten laskutusten maksumieheksi.

Valmistelutyö oli myös Kelan tiedossa, mutta se päätti itsenäisesti kilpailutuksen järjestämisestä keväällä.

– Lain käytännön toimeenpano kuuluu Kelalle ja he ovat itsenäisiä siinä, STM:n hallitussihteeri Anu Kangasjärvi sanoo.

Kela on arvioinut, että kilpailutuksella säästetään kymmenen prosenttia kyytien menoista. Tämä tarkoittaisi noin 16 miljoonaa euroa vuodessa, jos lähtökohdaksi otetaan vuoden 2017 menot.

Hutin toimitusjohtajan Kivisillan mukaan voi sanoa, että kilpailutuksessa olisi pitänyt ottaa aikalisä, jolloin markkinatilanteeseen olisi ehditty mukautua.

Taksikyytien hintataso olisi ehtinyt muodostua, minkä myötä taksiyrittäjät olisivat pystyneet paremmin laskemaan Kela-kyytien kannattavuutta. Samalla eläköityneiden taksiyrittäjien tilalle olisi ehtinyt tulla uusia tekijöitä.

Kela ei kuitenkaan ota ajoitusta kokonaan kontolleen, vaikka uuden toimintamallin käyttöönottoon olisi ollut vuoden loppuun asti aikaa. Hintakatto on voimassa vuoden loppuun saakka.

– Emme voineet jäädä odottamaan, tuleeko enimmäishintaa vai ei, Giss sanoo.

Kela viittaa hintakattoa säätelevään asetukseen, joka astui voimaan vasta huhtikuun lopussa. Kela oli käynnistänyt kilpailutuksen jo tammikuussa 2017.

Ylen tietojen mukaan kilpailutuksesta ja hintakatosta käytiin dialogia STM:n, liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) ja Kelan välillä jo vuodenvaihteesta lähtien. Hintakattoasetuksen voimaantuloa viivästyttivät vaikeat keskustelut muutoksesta kolmikon välillä.

Kaikki ovat nyt yhtä mieltä siitä, että uutta toimintamallia ei olisi pitänyt aloittaa heinäkuussa, koska silloin alalla astuivat voimaan muutkin muutokset. Kukaan ei tosin tunnu ottavan asiasta vastuuta.

”Paluukyydit ovat ongelma”

Kelan ohjeistuksen mukaan kyydit tulisi tilata aina edellisenä päivänä tilauskeskuksesta, jotta ne saataisiin varmuudella järjestettyä. Karkkilalaisen Granqvistin mukaan edellispäivänä tilatut kyydit ovat tulleet ajallaan paikalle.

– Ongelmana ovatkin paluukyydit, koska hoitojen kestoja ei voi koskaan arvioida tarkkaan. Siksi kyytiä ei voi tilata etukäteen.

Sirpa ja Jarmo Granqvist
Sirpa Granqvist ei aina liiku Kela-kyydillä hoitoihin Helsinkiin Syöpätautien klinikalle. Hänen miehensä Jarmo Granqvist vie mahdollisuuksien mukaan Sirpaa klinikalle.Toni Määttä / Yle

Granqvist muistaa erityisesti yhden kerran, jolloin sairaalan apteekin koneet olivat menneet rikki, eikä hoidossa käytettyjä sytostaatteja eli solunsalpaajia saatu valmistettua ajallaan. Hoitokerta peruuntui kokonaan.

Ongelmaksi muodostuu myös se, jos potilas ei pysty puhelinruuhkien takia tilaamaan kyytiä. Kyytien välityskeskus joutuu korvausvastuuseen ainoastaan, jos tilatut taksit eivät tule hakemaan potilasta.

Osa asiakkaista onkin tilannut takseja omalla kustannuksella, kun he ovat turhautuneet tilanteeseen. Hut on nyt palkannut uusia työntekijöitä puhelinkeskukseen, mutta toimitusjohtaja Kivisilta ei lupaa nopeita muutoksia.

– Olemme menossa parempaan suuntaan, mutta valitettavasti tällä hetkellä tuntuu, että enemmän pitäisi saada aikaan.

– En uskalla arvioida, milloin tilanne muuttuu. Markkinatilanne on niin häilyvä, mutta teemme parhaamme.

Tilanne ei ole yrityksille helppo, koska vain ne ovat vastuussa sopimuksen toteutumisesta. Toivoa kuitenkin tuo se, että alalle on tulossa uusia taksiyrittäjiä.

Lue lisää:

Kuka korvaa, jos kyyti syöpähoitoon ei tule? Anne Berner ja taksiuudistuksen asiantuntijat vastasivat tähän ja 14 muuhun yleisön kysymykseen

Kela jätti yhden valituksen taksikaaoksesta – Kela-kyytien ongelmat vähentyneet eri puolilla Suomea

Kela-taksien tilanne parantunut vaaditulle tasolle kahta aluetta lukuun ottama – Kela: "Sanktiot edelleen mahdollisia"

Taksin odotusta, auto jäi tulematta, tilaamaan ei pääse – Kela-kyytiläiset pinteessä: "Eniten ongelmia ollut itäisessä Suomessa"