Move-mittausta kehittänyt tutkija: Viivatesti on osa lasten ja nuorten tavallista liikkumista – opettajan vastuu opetustilanteissa on suuri

Espoolaiskoululaisen kuolemaan johtanut kuntotesti on herättänyt keskustelua opettajan työtaakasta ja mittausosioiden turvallisuudesta. Koulun, terveydenhuollon ja huoltajan välinen yhteistyö on tärkeää.

kuntotestit
Viidesluokkalaisia liikuntatunnilla rivissä.
Markku Ulander / Lehtikuva

Yliopistotukija Arja Sääkslahti Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta ei pidä viivatestiä vaarallisena tapana mitata oppilaan kestävyyttä, jos lapsen tai nuoren terveydentila on tiedossa. Sääkslahti oli mukana työryhmässä, jonka käsialaa nykyisessä opetussuunnitelmassa käytettävä ja oppilaan toimintakykyä mittaava Move-mittaus (siirryt toiseen palveluun) (Opetushallitus) on.

Sääkslahden mukaan Move-mittauksessa tehtävä viivatesti on osa lasten ja nuorten tavallista liikkumista. Viivatestissä juostaan edestakaisin kahdenkymmenen metrin mittaista matkaa. Piippaus määrittää juoksun tahdin, ja tahti kiihtyy minuutti minuutilta.

– Koululiikunnan pallopeleissä ja hippaleikeissä juostaan intensiivisesti ja innokkaasti. Viivatesti ei poikkea millään tavalla siitä intensiteettitasosta, Sääkslahti sanoo.

Move-mittaus ja sen turvallisuus nousivat puheenaiheeksi, kun espoolaisen Tiistilän koulun oppilas sai sairauskohtauksen kesken viivajuoksun. Ilta-Sanomien (siirryt toiseen palveluun) tietojen mukaan yläkouluikäinen poika kuoli myöhemmin sairaalassa. Espoolaiskoulun rehtori Mirja Pirinen kertoi STT:lle, että sairaalaan viety oli yläkoulun oppilas.

Opettajan vastuu on suuri ja yhteistyö tärkeää

Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n Oulun paikallisosaston puheenjohtaja Timo Kettunen ilmaisi huolensa opettajien lisääntyneestä vastuusta sanomalehti Kalevan sivuilla julkaistussa blogitekstissään (siirryt toiseen palveluun). Kettusen mukaan opettajat on velvoitettu tekemään terveydenhuollon tarpeisiin tehdyt, laajat ja mittavat testit.

– Lainsäädännöllä, asetuksilla ja ohjeilla tulee täsmentää sitä, mitkä juridiset vastuut kuuluvat kellekin ja millä koulutuksella ja resursoinnilla. Erityisen merkittävää tämä on asioissa, jotka koskevat ihmisen terveyttä ja turvallisuutta, kirjoittaa Kettunen blogissaan.

Kettunen totesi Ilta-Sanomille (siirryt toiseen palveluun), että oppilaiden pitäisi tulla testeihin terveydenhuollon kautta ja terveydenhuollon ammattilaisen pitäisi myös valvoa testejä.

Myös Arja Sääkslahti myöntää, että opettajan työ on vaativaa ja vastuu on suuri. Hänen mukaansa opettajia on kuitenkin koulutettu Move-testien tekemiseen ja myös seurantajärjestelmää avaavasta Opettajan käsikirjasta (siirryt toiseen palveluun) (Opetushallitus) on tehty perusteellinen.

Käsikirjan mukaan esimerkiksi kuumeinen ja kurkkukipuinen oppilas ei saa osallistua testeihin. Lisäksi esimerkiksi vakavat sydänoireet ja rasituksen aikaiset huimaus- ja tajuttomuuskohtaukset estävät Move-mittaukseen osallistumisen.

– Espoon ikävästä esimerkistä voimme oppia, että kouluterveydenhuollon ja liikuntaa opettavan henkilön välinen yhteistyö on tärkeää. Tärkeää olisi myös, että ryhmäkoot pysyisivät kohtuullisina, Sääkslahti muistuttaa.

Yliopistotutkija korostaa myös vanhempien ja opettajan välistä puheyhteyttä.

Sääkslahti ei osaa arvioida espoolaisnuorukaisen kuolemaan johtaneita syitä, mutta kertoo tapauksen järkyttäneen myös Keski-Suomessa. Hän uskoo, että tapauksen taustat, syyt ja seuraukset tutkitaan tarkasti.

– Käymme asiaa läpi myös liikunnanopettajankoulutuksessa täällä Jyväskylässä. Tällaista tämä työ voi olla. Koko elämän kirjo on läsnä ja mitä vain voi sattua. Edelleen haluan muistuttaa, että 20 metrin viivajuoksu on mittausosio, jota on tehty pitkään. Se ei lähtökohtaisesti aiheuta suurta riskiä.

Testi sisältää kuusi osiota – taustalla kattava analyysi

Nyt kolmatta kertaa tehtävillä Move-mittauksilla saadaan tietoa 5.- ja 8.-luokkalaisten fyysisestä toimintakyvystä. Move-mittaus sisältää kuusi osiota (siirryt toiseen palveluun) (Opettajan käsikirja). 20 metrin viivajuoksu mittaa kestävyyttä, vauhditon 5-loikka alaraajojen voimaa ja nopeutta, ylävartalon nostot keskivartalon voimaa ja punnerrus käsien ja ylävartalon voimaa. Pallon heitto ja kiinniotto -osuus mittaa paitsi voimaa, myös oppilaan motorisia taitoja. Lisäksi kehon liikkuvuus -osiossa saadaan tietoa oppilaan yleisestä liikkuvuudesta.

Arja Sääkslahden mukaan Move-mittauksen kehittäminen lähti liikkeelle kansainvälisestä kirjallisuuskatsauksesta, jossa analysoitiin ympäri maailman käytössä olevia toimintakyvyn mittareita ja mittausosioita. Samaan aikaan monitieteinen asiantuntijaryhmä analysoi nykypäivän lasten ja nuorten fyysisen toimintakyvyn vaatimuksia.

Analyysissa huomioitiin muun muassa, miten paljon oppilaan pitää jaksaa pyöräillä tai kävellä kouluun, miten paljon oppilaan koulu- ja harrastusvälineet painavat ja minkä verran hänen pitää jaksaa kantaa niitä.

– Move-mittauksessa lähdimme hakemaan kyseisiin ominaisuuksiin sopivia mittareita ja myös luomaan uusia. Järjestelmä ton kouluterveydenhuollon ja liikunnanopettajan yhteinen työkalu, jolla voidaan huolehtia lasten ja nuorten hyvinvoinnista ja fyysisestä toimintakyvystä, Sääkslahti kuvailee.

Move-mittauksen tuloksia ei ole tarkoitettu käytettäväksi kouluarviointiin. Testin tuloksiin palataan Sääkslahden mukaan laajassa terveystarkastuksessa, jossa yhdessä lapsen ja vanhemman kanssa keskustellaan oppilaan toimintakyvystä. Jos oppilas kärsii vaikkapa päänsärystä, taustalla voivat olla ongelmat niska-alueen liikkuvuudessa.

– Mittaus ja sen tulosten analysointi antavat oppilaalle keinoja huolehtia itsestään ja vanhemmille tietoa siitä, miten lapsi voi.

Lue lisää:

Uutta tietoa kuolemaan johtaneesta sairauskohtauksesta liikuntatunnilla: Piip-testit toistaiseksi keskeytetty muutamissa kaupungeissa - Opetushallitus ei näe tarvetta pysäyttämiselle koko maassa

Espoossa selvitetään, onko koulujen kuntotesti käyttökelpoinen ja jätetäänkö poliisille tutkintapyyntö – oppilas kuoli saatuaan sairauskohtauksen liikuntatunnilla

IS: Oppilas kuoli saatuaan sairauskohtauksen liikuntatunnilla Espoossa